اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

نیکوکاری اهل‌سنت گلستانی ۳۵ راس گاو و گوسفند را برای نیازمندان ذبح کرد + تصاویر

نیکوکار گلستانی در یک عمل خداپسندانه یک روز قبل از عید قربان تعداد ۳۵ راس گاو و گوسفند را برای توزیع بین نیازمندان توزیع کرد.

نیکوکاری اهل‌سنت گلستانی  ۳۵ راس  گاو و گوسفند را برای نیازمندان ذبح کرد + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یکی از مفاهیم ارزشمند که در آموزه‌های دینی به خصوص قرآن کریم مورد عنایت و توجه قرار گرفته، احسان و نیکوکاری بوده که کارکردهای زیادی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، فردی، معنوی و غیره دارد.

در احادیث و روایات احسان و نیکوکاری، رسیدگی به کار مردم و رفع نیازهای آنها از برترین حسنات بیان شده و افرادی که به سرنوشت برادر خود بی‌توجه باشد مورد نکوهش قرار گرفته است.

خبرنگار خبرگزاری فارس با «پیغمبرقلی سعادت‌نژاد» نیکوکار اهل سنت و از مردم خوب قوم ترکمن که به رسم هرساله برای نیازمندان چندین راس گاو و گوسفند ذبح و قربانی کرده است گفت‌وگویی انجام داده که باهم می‌خوانیم.

فارس: در ابتدا خودتان را به طور کامل برای خوانندگان معرفی کنید:
سعادت‌نژاد:
پیغمبرقلی سعادت‌نژاد هستم متولد ۱۳۵۲ که به فعالیت فرش دستبافت و همچنین کشاورزی مشغول هستم.

در زمینه کشاورزی، حدود ۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی در بخش «داشلی‌برون» داشته و محصولات مختلفی کشت می‌کنم و همانطور که می‌دانید در این چند سال به‌خاطر خشکسالی تولید محصول چندان مناسب نیست.

در حوزه اقتصادی نیز حدود ۳۸ سال است که تولیدکننده فرش دستبافت ترکمن هستم و به عنوان کارآفرین و اشتغالزایی در استان فعالیت دارم.

در این بخش نیز یک‌هزار خانوار در قالب ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از غرب تا شرق استان گلستان اشتغالزایی شدند، مواد اولیه تولید و بافت فرش به این افراد داده می‌شود و فرش تولید شده به قیمت روز از اینها خریداری می‌شود تا مشکل بازار فروش نداشته باشند.

فارس: از چه زمانی فعالیت‌های خیرخواهانه خود را آغاز کردید؟
سعادت‌نژاد:
قبل از هر چیز یک نکته را باید بگویم و آن این است که پدر و مادرم با اینکه به لحاظ توانایی مالی در شرایط خوبی نبودند اما بذل و بخشش آنها در بین همسایگان و بستگان زبانزد بود.

در آن زمان‌ها مادرم خدابیامرز به عنوان ماما سنتی و خانگی کار می‌کرد و در قبال خدماتی که به بیماران می‌داد هزینه‌ای دریافت نمی‌کرد مگر اینکه آنها جنس و یا کالایی مانند تخم‌مرغ، نان و چیزهایی دیگر هدیه می‌دادند.

پدرم نیز به عنوان چوپان از دام‌های مردم روستا نگهداری می‌کرد و به اندکی لبنیات قانع بود.

 

در چنین خانواده ای مطمئنا سرشت نیکوکاری با رگ و خون ما عجین شده بود و ما هم با الگوبرداری از رفتار پدر و مادرم به این شکل رفتار می‌کردیم.

نخستین کار نیک که همواره در ذهنم است این بود که در دهه ۷۰ در همسایگی ما خانواده نیازمندی زندگی می‌کردند که توان خرید گوسفند و یا گاو برای قربانی کردن را نداشتند.

تصمیم گرفتم برایشان گوسفند بخرم تا انها نیز در روز عید قربانی کنند، یادم هست وقتی گوسفند را در حیاط خانه این خانواده گذاشتیم فرزندان از شوق و ذوق دور گوسفند می‌چرخیدن و شادی می‌کردند، آن زمان اشک در چشمان من جاری شد.

از همان زمان تصمیم گرفتم در ایام عید قربان برای کمک به نیازمندان و برای اینکه فرزندان این خانواده در روز عید قربان حسرت گوشت قربانی را نداشته باشند یک روز جلوتر قربانی کرده و بین این افراد توزیع کنم.

 

این خیرات از کم شروع شده و تا به امروز که خوشبختانه توانستم به اندازه توان مالی خودم در راه رضای خداوند و کمک به همنوع خودم تعداد پنج راس گاو و حدود ۳۰ راس گوسفند را از دو روز قبل از عید قربان تا روز عید قربان ذبح کرده و بین نیازمندان توزیع کنم.

فارس: مطلع شدیم علاده بر ذبح و قربانی کردن دام در فعالیت‌های خیرخواهانه دیگر نیز سهیم هستید در این رابطه نیز توضیحاتی دهید؟
سعادت‌نژاد:
اگر خدا قبول کند در توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان در ایام عید نوروز، ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت‌ها سهیم بوده و امسال بیش از ۲ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان سطح شهرستان چه در روستاها و چه در شهر بین همه اقوام مختلف توزیع شده است.

همچنین در تهیه جهیزیه و برگزاری جشن ازدواج زوج‌های جوان نیازمند نیز همکاری داشته که در سال ۱۳۹۸ هزینه تهیه جهیزیه، مهریه (قوم ترکمن در زمان برگزاری عروسی مبلغ مهریه را به خانواده عروس پرداخت می‌کنند) و جشن ازدواج تعداد هشت زوج را تقبل کردم.

اگر امسال شهرستان شهرستان به لحاظ شیوع بیماری کرونا مناسب باشد در آبان ماه مقدمات جشن ازدواج و همچنین تهیه جهیزیه حدود ۳۰ زوج از اقوام مختلف شهرستان و استان را فراهم خواهم کرد.

فارس: افراد نیازمند چگونه شناسایی شده و بین آنها اقلام معیشتی توزیع می‌شود؟
سعادت‌نژاد:
بنده موسسه خیریه ثبت شده ندارم اما افرادی در هر روستا به عنوان معتمد با بنده همکاری می‌کنند و افراد نیازمند واقعی را به ما معرفی کرده و ما آنها را در لیست خود ثبت می‌کنیم و در مناسبت‌های مختلف بسته‌ها را توزیع می‌کنیم، بی‌شک این افراد راست‌آزمایی شده تا خدای نکرده حقی در این بین ضایع نشود.

همچنین زوج‌های جوانی که هزینه برگزاری ازدواج و یا تهیه جهیزیه را نداشته باشند در محلات و روستاها شناسایی شده و مقدمات ازدواج آنها فراهم می‌شود.

 

فارس: آیا خیرات و برکات کارهای نیکوکارانه خود را در زندگی شخصی حس کردید؟
سعادت‌نژاد:
بارها بارها این خیرات و برکات در زندگی شخصی و خانوادگیم حس شده و هر زمان کار خیر و نیکویی برای اشخاص و یا فردی انجام دادم چندین برابر آن در یک مدت زمان کوتاه وارد زندگیم شده است.

این خیرات و برکات به قدری قابل محسوس است که حتی فرزندانم نیز آثار ان را متوجه شده و ایمان دارند که این برکات به خاطر همان فعالیت‌های نیکوکارانه است.

جا دارد همین جا از همه هموطنان خود تقاضا و خواهش کنم که در حد توان خود در کارهای خیر هرچند کوچک سهیم بوده و شرکت کنند و وقتی این فعالیت‌ها به صورت مستمر انجام شود، آثار خوب آن را به وضوح در زندگی خواهند دید.

فارس: در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید؟
سعادت‌نژاد:
تمامی فعالیت‌های خیرخواهانه و نیکوکارانه خودم، سلامتی خود و خانواده و هر چیزی که خداوند نصیبم کرده در مرحله نخست لطف و عنایت خداوند دانسته و سپس مدیون پدر و مادر خدا بیامرزم هستم.

امید دارم ثواب این اعمال نیکوکارانه هم برای پدر و مادرم ثبت شده و هم باقیات و صالحاتی برای حقیر باشد.
انتهای پیام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول