اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

برنامه جامع سازگاری با کم‌آبی آب‌منطقه‌ای گلستان برای تامین بخشی از کمبود آب

سرپرست دفتر فنی مطالعات طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: این شرکت با تهیه برنامه جامع سازگاری با کم‌آبی و مطالعه و اجرای پروژه‌های مختلفی همچون بهینه‌سازی طرح‌های آبرسانی براساس طرح جامع آب شرب به منظور تامین بخشی از کمبود آب شرب استان اقدام می‌کند.

برنامه جامع سازگاری با کم‌آبی آب‌منطقه‌ای گلستان برای تامین بخشی از کمبود آب

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، حسن فرازجو با توجه به روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی، گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۷ ژوئن را «روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی» نامگذاری کرده است که معادل با ۲۷ خرداد ماه است شعار این روز در سال جاری، «عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی» لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: خشکسالی یکی از بزرگترین تهدیدها برای توسعه پایدار، به ویژه در کشورهای در حال توسعه است و براساس مدارک منتشر شده سازمان ملل متحد، پیش‌بینی می‌شود خشکسالی تا سال ۲۰۵۰ بر حدود ۷۵ درصد جمعیت جهان تأثیر بگذارد.

فرازجو تاکید کرد: تعداد و مدت خشکسالی‌ها از سال ۲۰۰۰ نسبت به دو دهه قبل ۲۹ درصد افزایش یافته است، هیچ کشوری از خشکسالی مصون نیست و در حال حاضر بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در سطح جهان با تنش آبی مواجه هستند و با این روند، در آینده تعداد بیشتری از انسان‌ها، در مناطقی با کمبود شدید آب، زندگی خواهند کرد.

سرپرست دفتر فنی مطالعات طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان با ارائه آماری از استان گفت: استان گلستان با مساحت ۲۰ هزار و ۴۳۸ کیلومتر مربع شامل ۱۴ شهرستان و در شمال کشور و ضلع شرقی دریای خزر واقع شده و شامل پنج حوضه آبریز شرق خلیج گرگان، نکارود علیا، قره‌سو، گرگانرود و اترک‌سفلی است.

وی ادامه داد: میانگین بارندگی سالانه استان در دوره آماری درازمدت، حدود ۴۹۰ میلیمتر است که این مقدار در بخش‌های شمالی استان گلستان در محدوده مطالعاتی داشلی‌برون – اینچه‌برون به حدود ۲۵۰ میلیمتر در سال کاهش می‌یابد.

سرپرست دفتر فنی مطالعات طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: تغییرات بارندگی، افزایش دما و تبخیر، برداشت از منابع آب زیرزمینی و کاهش ذخیره آبخوان‌های عمیق و کم‌عمق، از جمله مواردی هستند که آسیب‌پذیری استان در مقابله با خشکسالی را تشدید می‌کنند کاهش منابع آب  قابل برنامه‌ریزی، همه مولفه‌ها از جمله شرب، محیط زیست، صنعت و کشاورزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: بارش حوضه‌های کوهستانی، نقش عمده‌ای در تولید منابع آب دارند که به صورت آب‌سطحی در آبراهه‌ها و رودخانه‌ها، جریان یافته و بخشی از بارش‌های کوهستانی نیز پس از نفوذ در زمین، آبخوان‌های زیرزمینی استان را تغذیه می‌کنند.

فرازجو خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، بارش برف و انباشته شدن آن در حوضه‌های آبریز استان به عنوان یک ذخیره با ارزش محسوب شده و باعث تداوم جریان پایه رودخانه‌ها و تقویت آبدهی چشمه‌ها در فصول خشک سال می‌شود.

سرپرست دفتر فنی مطالعات طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: با این حال، تغییرات آب و هوایی، عملیات کشاورزی ناپایدار، معدن‌کاوی نادرست، قطع درختان و شکار بی‌رویه می‌تواند صدمات زیادی به تنوع زیستی کوهستان وارد کند.

وی افزود: علاوه بر این ، تغییر کاربری اراضی و پوشش گیاهی و بلایای طبیعی، از بین رفتن تنوع زیستی را تسریع می‌کند و به ایجاد یک محیط شکننده در جوامع کوهستانی و کوهپایه‌ها منجر می‌شود. بنابراین یکی از مهمترین اقدامات در مقابله با خشکسالی، احیاء اکوسیستم‌های کوهستانی و مناطق بالادست حوضه‌ها است.

فرازجو گفت: شرکت آب منطقه‌ای گلستان با تهیه برنامه جامع سازگاری با کم‌آبی و مطالعه و اجرای پروژه‌های مختلفی همچون بهینه‌سازی طرح‌های آبرسانی براساس طرح جامع آب شرب، مطالعات آب‌های نامتعارف شامل شیرین‌سازی آب دریای خزر و آب‌شیرین‌کن‌های منابع آب‌شور و لب‌شور به منظور تامین بخشی از کمبود آب شرب استان اقدام می‌کند.

سرپرست دفتر فنی مطالعات طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: مطالعات مرتبط با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بررسی روش‌های کاهش تبخیر در سدهای مخزنی استان، زهکشی اراضی، بهبود و توسعه شبکه و کاربرد روش های نوین آبیاری، تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی آبخوان‌های زیرزمینی، پخش سیلاب، احداث سدهای کوچک مخزنی و ... در حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک استان اقدام می‌کند که به طور غیرمستقیم، نقش موثری در مقابله با بیابان‌زایی و مدیریت مناسب‌تر منابع آب در دوره‌های خشکسالی خواهد داشت.
 
فرازجو افزود: همچنین در زمینه پایش خشکسالی هواشناسی و هیدرولوژیک نیز با احداث ایستگاه‌های باران‌سنجی، تبخیرسنجی، آب‌سنجی، چاه‌های مطالعاتی و مشاهده‌ای در حوضه‌های آبریز استان و آماربرداری و اندازه‌گیری آنها، اطلاعات پایه لازم را تهیه کرده و در اختیار دستگاه‌های متولی استان، برنامه‌ریزان و پژوهشگران قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: در مجموع، استفاده پایدار از منابع موجود و تدوین برنامه‌های مناسب، حرکت موثری در بهبود شرایط زیستی است که منجر به احیاء اکوسیستم‌های تخریب شده و ایجاد زیست بومی سالم‌تر خواهد شد.

سرپرست دفتر فنی مطالعات طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: سعی بر آن است تا در مطالعات فنی طرح‌های توسعه منابع آب به جنبه‌های مختلف سازگاری با محیط زیست، توجه کرده و با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه در جهت مدیریت به هم پیوسته حوضه آبریز، گام برداشته شود، امید است تا با مشارکت همگانی با خسارت کمتری از خشکسالی‌ها عبور کنیم.

انتهای پیام/۲۳۰۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول