اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

نرخ مشارکت اقتصادی در گلستان بسیار پایین است

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه نرخ مشارکت اقتصادی گلستان نسبت به کشور بسیار پایین بوده و درآمد خانوارهای گلستانی بر این مبنا از کشور پایین‌تر است.

نرخ مشارکت اقتصادی در گلستان بسیار پایین است

رمضانعلی سنگدوینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: متاسفانه فرمول محاسبه اشتغال در کشور و استان بر حسب فرمول بین‌المللی بوده و این آمار بیشتر شامل اشتغال ناقص در گلستان است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید براساس برش کشوری و استانی نحوه محاسبه بیکاری در جامعه محاسبه شده و تنها به محاسبات بین‌المللی اکتفا نکرد.

دبیر مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی گلستان خاطرنشان کرد: بیشترین اشتغال ما در فصل کشاورزی بوده و این اشتغال با توجه به اینکه فصلی است اشتغال ناقص محسوب می‌شود و در کاهش نرخ بیکاری تاثیر چندانی ندارد.

وی ادامه داد: اشتغال بر مبنای کشاورزی در کشور ۱۰/۷  درصد بوده در صورتی که در استان بیش از ۱۸/۶ درصد است و این نوع اشتغال جزو اشتغال ناقص محسوب می‌شود.

سنگدوینی گفت: شاغلان بخش صنعت و خدمات در کشور ۸۵/۵ درصد و در گلستان این آمار بسیار پایین بوده و به ۷۷/۶ درصد کاهش پیدا می‌کند و این نشان‌دهنده این است که گلستان در حوزه صنعت و خدمات نسبت به کشور بسیار عقب است.

وی بیان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی گلستان بسیار پایین بوده و با توجه تجزیه و تحلیل‌های انجام شده میانگین درآمد خانوارهای گلستانی نسبت به کشور پایین بوده و گلستان از این لحاظ نیز فقیر است.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان با اشاره به آمار بالای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد ابراز کرد: بیش از ۱۷ درصد از جمعیت گلستان فقط تحت پوشش کمیته امداد بوده و این آمار با جمعیت مددجویان بهزیستی بی‌تردید افزایش خواهد یافت.

وی افزود: دولت قادر به پرداخت نقدینگی برای ایجاد سرمایه‌گذاری در کشور نبوده و باید سرمایه در گردش سرمایه‌گذاران در قالب تسهیلات کم‌بهره تقویت شود و سرمایه‌گذاران نیز در گلستان در پروسه صدور مجوز و دیگر آیتم‌های سرمایه‌گذاری حمایت شوند.

سنگدوینی خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته استاندار گلستان و تعدادی از مدیران و نمایندگان استان با دو سرمایه‌گذار رایزنی کرده و پیش‌بینی می‌شود شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری این دو واحد تولیدی در شهرک صنعتی فراهم شود.

وی با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد اینچه‌برون و راه‌اندازی پتروشیمی گام بزرگی در اشتغال گلستان خواهد بود، بیان کرد: رئیس جمهور و قوه قضائیه با تمام توان در راه‌اندازی پتروشیمی تلاش خواهند کرد و بهره‌برداری از پتروشیمی و منطقه آزاد اینچه‌برون گام جهشی در ایجاد اشتغال گلستان خواهد بود.

* اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای در مصوبات سفر رئیس جمهور

نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای در مصوبات سفر رئیس جمهور گفت: اگر این اعتبار در حوزه مهارت‌آموزی به خوبی مدیریت شود تحول خوبی در اشتِغال جوانان صورت می‌گیرد که با حل مشکل اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان بخش اعظمی از مشکلات جامعه رفع خواهد شد‌.

وی با بیان اینکه آزادسازی برخی از اقلام‌اساسی سبب افزایش هزینه‌ها خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به آزادسازی قیمت برخی از کالاهای اساسی و افزایش هزینه‌ها، برای حمایت سرمایه‌گذاران می‌بایست آنها را در تامین سرمایه در گردش تقویت کرده تا بتوانند مواد اولیه تولیدات خود تامین کنند.

سنگدوینی ابراز کرد: با فعال شدن حدود ۲۰۰ واحد تولیدی راکد در گلستان و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای آنها بیش از ۳ هزار شغل ایجاد می‌شود که گام مهمی در حوزه اشتغال است.

انتهای پیام/۲۳۰۷/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول