اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

کسب رتبه اول گلستان در مقدار رشد اعتبارات عمرانی استانی/ اختصاص عدد ۲۱۷۲ میلیاردی برای اعتبارات تملک‌ به استان گلستان

قدرت‌الله عابدی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان از کسب رتبه اول گلستان در مقدار رشد اعتبارات عمرانی استانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور در قیاس با منابع سال ۱۴۰۰ خبر داد.

کسب رتبه اول گلستان در مقدار رشد اعتبارات عمرانی استانی/ اختصاص عدد ۲۱۷۲ میلیاردی برای اعتبارات تملک‌ به استان گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد، دارای ویژگی‌های خاصی است، این نخستین سند مالی دولت سیزدهم است که با رویکرد عدالت‌محوری، ثبات اقتصادی و اصلاح ساختاری به مجلس تقدیم شده تا برنامه دولت برای دخل و خرج در ۱۴۰۱ مشخص شود.

لایحه بودجه ۱۴۰۱ دارای چند ویژگی مهم از جمله با توجه به رشد ۷.۳ درصدی سقف بودجه در شرایط تورم ۴۰ درصدی انقباضی است؛ دوم: دارای منابع بودجه‌ای نسبتا واقع‌بینانه‌ای است که احتمال کسری آن را در مقایسه با بودجه امسال به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر مخاطبان گفت‌وگو تفصیلی با قدرت‌الله عابدی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان ترتیب دادیم که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم.

فارس: چند شاخصه مهم بودجه استانی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره بفرمائید:

عابدی: در خصوص بررسی لایحه بودجه مهمترین ویژگی تراز منابع – مصارف بودجه است، تکلیف استان گلستان در کسب درآمدی عمومی در حدود ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان است که نیم درصد درآمدهای عمومی را شامل می‌شود به‌عبارت دیگر یعنی از استان گلستان به اندازه نیم درصد در کسب درآمد عمومی که عمدتاً شامل درآمدهای مالیاتی می‌شود، انتظار می‌رود.

 

برای توضیح بیشتر، استان گلستان دارای جمعیتی در حدود ۲/۳ درصدی از کل کشور است ولی تکلیف تعریفی در قانون بابت کسب درآمدهای مذکور در حدود ۵/. درصد است که دلیل عمده آن غالب بودن بخش کشاورزی (بعد از خدمات) و معافیت این بخش از پرداخت مالیات و همچنین معاف بودن صنایع مستقر در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته است.

در ضمن رتبه استان از حیث تکلیف در کسب درآمد عمومی از کل درآمدهای عمومی کشور رتبه ۲۴ است و استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، کرمان، هرمزگان، خراسان‌رضوی و بوشهر جزء هفت استان اول با بیشترین تکلیف در کسب درآمدهای عمومی هستند.

در بخش مصارف مهمترین عامل اعتبارات تملک‌دارائی‌های سرمایه‌ای استانی است، عدد منظور شده برای استان گلستان در حدود ۲ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان است که از سهم ۳/۱ درصدی از کل کشور برخوردار است که رشد کل استان ۱۲/۲ درصد نسبت به سرجمع سال قبل و رتبه آن هفت بوده اما از حیث صرفا منابع قابل توزیع در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در میان استان‌های کشور دارای رتبه یک از حیث مقدار رشد نسبت به سال قبل است.

در خصوص اعتبارات هزینه‌ای با مقدار ۸۳۹ میلیارد تومان و رشد ۲۳/۸ درصدی رتبه ۶ کشوری را از حیث مقدار رشد کسب کرده است.

فارس: جناب آقای عابدی با اعداد فوق مجموع مصارف استان بیش از منابع آن است، در این خصوص توضیح بفرمائید.

عابدی: کاملا درست و صحیح و به‌جا اشاره داشتید، تفاوت ۸۳۱ میلیارد تومانی از محل درآمدهای ملی کشور نظیر فروش نفت و میعانات گازی، واگذاری‌ها در سطح ملی و ... تأمین خواهد شد و از این طریق بخشی از سهم استان از درآمدهای ملی وصول می‌شود البته کل سهم استان از درآمدهای ملی صرفاً مبلغ ۸۳۱ میلیارد تومان نیست و پرداخت حقوق دستگاه‌هایی چون آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ... به نوعی از سهم گلستان از درآمدهای ملی تأمین و پرداخت می‌شود.

همچنین علاوه بر این ارقام، اعتبارات پروژه‌های ملی استان گلستان مندرج در پیوست شماره یک قانون بودجه سنواتی که عمدتا پروژه‌های مهم و بزرگ است هم از محل درآمدهای ملی، تامین اعتبار می‌شود.

فارس: آیا سهم استان از کل کشور در توزیع منابع بودجه راضی کننده است ؟

عابدی: جواب این سوال را در قالب شاخص بیان می‌کنم، سهم استان گلستان از کل اعتبارات عمرانی جدول ۱-۱۰ کشور در سال ۱۳۹۸ در حدود ۲/۵ درصد بوده این سهم در سال ۱۴۰۱ (با عناوین مشترک ردیف‌ها) به ۳/۱ درصد رسیده است و این تغییر و افزایش بسیار خوشحال‌کننده است و تفاوت آن در مقیاس اعتبارات سال ۱۴۰۱ یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان، به عبارت دیگر اگر سهم‌بری استان در سال ۱۳۹۸ در جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بدون تغییر باقی (۲/۵ درصد) می‌ماند اعتبار عمرانی استان گلستان ۳۰۰ میلیارد تومان کمتر بود.

فارس: نگاه دولت به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته چگونه بوده است؟

عابدی: مهمترین رویکرد دولت در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱،تعریف منابع قابل وصول، افزایش نقش استان‌ها در راهبری اقتصادی و توجه به مناطق محروم بوده است تا شاهد رشد فراگیر در کشور باشیم، برای پاسخ به این سوال هم از شاخص استفاده می‌کنم، سرانه اعتبار عمرانی (به ازای هر نفر جمعیت) در محروم‌ترین استان بیش از ۱۸ برابر برخوردارترین استان است و این یعنی توجه به مناطق محروم و کمترتوسعه یافته، سرانه اعتبار عمرانی استان گلستان نسبت به برخوردارترین استان از حیث شاخص‌های توسعه در حدود هشت برابر است.

یعنی اگر ۱۰۰ تومان اعتبار به ازای هر نفر در برخوردارترین استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ منظور شده باشد این رقم در استان گلستان ۸۰۰ تومان است، در ضمن در لایحه بابت صندوق‌های پیشرفت و عدالت استانی (با اولویت تحقق رشد هشت درصدی) و همچنین موضوعات مهم نظیر آب، بهداشت و توسعه مدارس رقم‌های خوبی پیش‌بینی شده است.

فارس: به نظر شما جایگاه استان در سرانه اعتبارات تملک‌دارائی‌های سرمایه ای مناسب است ؟

عابدی: سرانه هر گلستانی از اعتبارات عمرانی بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار تومان است. استان‌هایی بالاتر از گلستان قرار دارند که عمدتاً نفت خیز هستند، طبق قانون یک سوم از سه درصد فروش نفت و گاز مربوط به استان‌های نفت‌خیز، مانند استان‌های ایلام، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان و ... است و از این بابت دارای سرانه بیشتر از گلستان هستند که دلیل عمده آن نیز همین موضوع است.

البته تعدادی از استان‌ها به صورت ذاتی از محرومیت بیشتری برخوردار هستند مانند سیستان و بلوچستان که حق آن است که دولت برای پیشبرد سیاست‌های عدالت‌محور خود توجهی ویژه به این مناطق داشته باشد.

فارس: به نقش و جایگاه نمایندگان استان در مجلس شورای در خصوص برخورداری بهتر از منابع لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره بفرمائید؟

عابدی: تعامل و همکاری با نمایندگان محترم از سال قبل آغاز شد که حاصل این تعامل هم باعث نقش‌آفرینی بهتر نمایندگان در مجلس شد و هم باعث برخورداری بهتر استان از مصوبات مجلس، خوشبختانه سال گذشته دو نفر از نمایندگان جناب آقایان نوروزی و سنگدوینی در کمیسیون تلفیق حضوری موثر داشتند و امسال نیز آقایان نوروزی و کوهساری حضور دارند قطعا با توجه به جلسات مشترک که از دو ماه قبل آغاز شده و آمادگی و اشراف بسیار خوبی که در نزد این عزیزان دیده می‌شود قطعا موجبات بهرمندی بهتر استان فراهم می‌شود البته باید به تلاش‌های مستمر و اثرگذار آقایان منتظری، ایری، شادمهر و آریان‌پور در کمیسیون‌های تخصصی خود و همراهی مجمع نمایندگان استان بابت پیشبرد اهداف استان در سفر اشاره کنم که در نوع خود جای تقدیر و تشکر دارد. البته باید تأکید کنم که این جلسات مشترک در روزها و هفته‌های آتی نیز به صورت جدی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

فارس: در خاتمه اگر نکته ای خاص دارید بفرمائید؟

عابدی: در سال گذشته نگاه به استا‌ن‌ها در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پررنگ شد، در سال جاری دولت پیشقدم و خط سیر طراحی شده را تقویت کرده است که به مصادیق آن در مصاحبه‌های مختلف اشاره شد، امیدواریم این تعامل و همدلی باعث تقویت جایگاه اعتباری استان‌ها بالاخص مناطق محروم و مرزی شود.

انتهای پیام/۲۳۰۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول