اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

قدم‌های رو به جلو کارخانه آی تی آی با سرعت لاک پشتی

نزدیک به بیست سال است برای بازگشت کارخانه آی تی آی به تولید قدم‌هایی برداشته شده است اما وقت کشی در باز کردن گره آی تی آی چنان زیاد بوده که آن را به گره کور تبدیل کرد. در شرایط کنونی با توجه به انباشت بدهی ها و ماموریت رشد 8 درصد اقتصادی، راهی جز بازگشت آی تی آی به تولید وجود ندارد.

قدم‌های رو به جلو کارخانه آی تی آی با سرعت لاک پشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نزدیک به 20 سال است کارخانه مخابرات راه دور ایران، آی تی آی، که روزی قلب تپنده تولید تجهیزات مخابراتی کشور بود، نه تنها خاموش شده که در بدهکارترین حالت ممکن به سر می برد تا جایی که به گفته دادستان فارس، میزان دیون آن بیش از دارایی کارخانه است.

1300 کارگر کارخانه که همگی تکنسین‌های متخصص و با توجه به اینکه بخشی از سهام کارخانه متعلق به شرکت nec ژاپن است، بعضا آموزش دیده در خارج کشور بودند، پیش از موعد بازنشست شدند و نه تنها کشور از تخصص آنها بهره‌مند نشد، بلکه کارگران تا به امروز که 16 سال از بازنشستگی آنان می‌گذرد، به دنبال دریافت حق سنوات خود هستند که با توجه به تأخیر رخ داده در پرداخت آن، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و در طی این سالها 104 کارگر نیز بدون رسیدن به حق خود فوت شدند.

افول صنعت مخابرات کشور پس از ورشکستگی کارخانه آی تی آی

صنعت تجهیزات مخابراتی ایران در دو دهه اول انقلاب از شکوفایی و رشد قابل توجهی برخوردار بود و در مقطعی علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، حتی صادرات تجهیزات مخابراتی را نیز تجربه کرد.

این سالها همزمان با اوج و شکوفایی کارخانه مخابرات راه دور ایران، آی  تی آی بوده است. اما رفته رفته با مشکلاتی که در دو دهه گذشته در این صنعت به وجود آمد، در نهایت شاهد افول صنعت تجهیزات مخابراتی ایران و کاهش چشمگیر تولیدات آن بوده ایم و نتیجه آن وضعیت فعلی است که 70 درصد تجهیزات مخابراتی کشور از چین تهیه می‌شود و هدف گذاری تهیه و تولید در داخل بسیار دور از انتظار دیده می‌شود.

این نمودار افول صنعت مخابرات کشور در نیمه دوم دهه هشتاد، دقیقا همزمان با واگذاری آی تی آی به بخش خصوصی و روند ورشکستگی این کارخانه این است را نشان می‌دهد.

راهی جز راه اندازی کارخانه وجود ندارد

در شرایط کنونی از یک سو به دلیل دیون بالای کارخانه، که حتی در صورت فروش همه تجهیزات و دارایی آن، باز هم از طلب طلبکاران تسویه نمی شود و از سوی دیگر با توجه به برنامه ریزی دولت سیزدهم مبنی بر رشد 8 درصد اقتصادی و سهم 7/5 درصدی استان راهی جز برداشتن موانع از پیش پای آی تی آی و بازگرداندن آن به چرخه تولید وجود ندارد.

نخستین قدم برای رفع موانع از سرگیری تولید در آی تی آی، تعیین تکلیف حق و حقوق کارگران این کارخانه است، مسئله ای که به تغییر کاربری و فروش زمین مجاور کارخانه وابسته شده است.

این زمین پنج هکتاری که محل قرار گرفتن انبار کارخانه است و از آن به زمین بارانداز نام می برند، تاثیری در امر تولید ندارد و با پیشنهاد قابل تقدیر استاندار، تغییر کاربری آن به تجاری یا مواردی از این دست سبب افزایش ارزش زمین می‌شود و از درآمد حاصل از فروش آن، می توان بخشی از دیون کارخانه، از جمله مطالبات بازنشستگان را تعیین تکلیف و سامان دهی کرد.

سرنوشت آی تی آی به همین تغییر کاربری و فروش ملک گره خورده است و 6 ماه است جلسات مداوم با همین موضوع برگزار می‌شود و مسئولان استانی و شهری از عدم همراهی متولیان کارخانه سخن می گویند.

تغییر کاربری زمین، به زودی انجام خواهد شد

با این وجود، حسین ضیائی، مدیر عامل آی تی آی، با ارسال مستنداتی که نزد خبرگزاری فارس محفوظ است، به خبرنگار فارس گفت: اولین نامه از سوی شهرداری 25 اسفند سال گذشته  برای ما ارسال شد.

وی همچنین نامه هایی در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد که در مورخ 15 دی و 23 اسفند سال گذشته با معرفی نماینده،  آمادگی متولیان کارخانه را برای تغییر کاربری پلاکهای ثبتی 123 تا 128 از فرعی 2075 موسوم به بارانداز را اعلام نموده است. این نامه نگاری ها در سال جاری نیز ادامه یافته است.

مدیرعامل کارخانه آی تی آی همچنین از ارسال نقشه یو تی ام به شهرداری منطقه هفت، جهت انجام تغییر کاربری زمین خبر داد.

در همین رابطه مهدی جعفری، معاون شهرسازی و معماری منطقه هفت شهرداری شیراز به خبرگزاری فارس گفت: نقشه یو تی ام، توسط نماینده کارخانه به ما تحویل داده شد اما کم و کسری هایی داشت که مقرر شد اصلاح کنند.

وی ادامه داد: پرونده در دفتر املاک شهرداری تشکیل شده که بعد از دریافت و تایید نقشه، برای ثبت توافق نامه به این اداره ارجاع خواهیم داد که تا یک یا دو روز آینده انجام خواهد شد.

مدیران آی تی آی به صلاح کارخانه عمل کنند

همچنین محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استاندار فارس که هفته گذشته بازدید میدانی از کارخانه آی تی آی داشته بود به خبرگزاری فارس گفت: استاندار وضعیت کارخانه آی تی آی را به پیگیری می‌کند، جلسات متعددی در هفته اخیر برگزار شده است.

وی افزود: اختلافاتی میان مدیریت کارخانه، سهامداران و مطالبه گران وجود دارد، که با مطالبات ناحق باید برخورد شود و کسانی که ذی سهم هستند به حق خود برسند.

ربانی زاده تأکید کرد: مدیران کارخانه باید به خیر و صلاح کارگر ، کارخانه و تولید همراهی کنند و گرنه دولت رأسا در اینباره تصمیم گیری می کند.

به گزارش فارس، نزدیک به بیست سال است که آی تی آی دیگر کارخانه نیست. در این مدت دراز برای بازگشت  آن به تولید قدمهایی برداشته شده است اما وقت کشی در باز کردن گره  آی تی آی چنان زیاد بوده که اکنون ما از ارسال نقش utm توسط مسئولین کارخانه به شهرداری منطقه 7 باید فریاد شادمانی سر دهیم!!!

در مجموع جمع بندی آنچه در آی تی آی در حال انجام است، حرکتهای روبه جلو و مثبت ارزیابی می‌شود، گرچه این اقدامات به شدت کند و لاک پشتی صورت می پذیرد. وقت کشی های مداوم که چه از سوی متولیان و سهامداران کارخانه و چه از سوی مسئولان در حل مسئله آی تی آی کاملا مشهود است.

اصلی‌ترین گردنه عبور از این شرایط کارخانه، امضای تفاهم نامه میان مدیرعامل و شهرداری مبنی بر موافقت با تغییر کاربری زمین مجاور کارخانه است. مسئله ای که اگر وقت کشی های مداوم پایان یابد در هفته پیش رو باید انجام شود.

 با این وجود خبرگزاری فارس ضمن اینکه اتفاقات رخ داده را به فال نیک گرفته و بنا بر رسالت خود پرونده کارخانه آی تی آی را تا حصول نتیجه پیگری و از تمام متولیان امر کارخانه آی تی آی اعم از سهامداران خصوصی، مدیرعامل، مسئولان شهری و استانی آن را مطالبه خواهد کرد.

گزارش از؛ فاطمه حبیبی

انتهای پیام/ن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول