اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

مسجد خوب؛ مسجد پر از مسجدی و بچه های محل!

خوبی مسجد به ساختمانش، و به کاشی کاری ها و فرش های زیبا و لوسترش نیست. خوبی مسجد به ظرفیتش برای اتصال دل ها به خداست. اینکه دل های کودکان و نوجوانان، دل های دختران و بانوان، دل های جوانان و بزرگسالان را آسمانی کند. مسجد خوب پر از مسجدی است چون همه مسجد را خانه امن محبوب می دانند. حامد تقدیری.

مسجد خوب؛ مسجد پر از مسجدی و بچه های محل!

 

حامد تقدیری

مسجد در ذهن ما متفاوت شکل گرفته است. استاد مان می‌گفت یک روز بچه های محل را جمع کردم و با هم به مسجد محل رفتیم. فردای آن روز دیدم تابلو زده اند که ورود هرگونه بچه به مسجد ممنوع می باشد.

راستش را بخواهید خودم هم از این تجربیات خیلی زیاد دارم. ده سالی که کانون تربیتی داشتیم فکر می‌کردیم چه جایی بهتر از مسجد که کانون تربیتی مان را آنجا فعال کنیم. درمنطقه محل مان مسجدی نبود سر نزده  و التماس نکرده باشیم. اما امان هیئت امناء مساجد که با هزار شرط و شروط و اشکال راه مان ندادند.

به یاد دارم یک روز پیش یکی از بازاری های تهران رفتم. می گفت دوستی دارد که حاضر است دور ایران مسجد بسازد. سوال کردم مسجدی هم حاضر است بسازد؟! مساجد ما مسجدی هم می خواهد.

آقایی را دیدم که دنبال ساخت مسجد در شمال تهران بود. می خواست خانه اش را بکوبد و مسجد کند. به روحیاتش امور دینی و اخروی نمی خورد. علت را سوال کردم. گفت: برنامه ریزی کردم از مجالس ختم و حواشی مسجد مقدار زیادی در آمد دارم. دیدم دنبال درآمد زایی از نیاز های دینی مردم است و نه توجه به امور اخروی.

خوبی مسجد به ساختمانش نیست که فروشگاه های مال و بزرگ هم مسجد های شیک دارند. خوبی مسجد به کاشی کاری ها و فرش های زیبا و لوسترش نیست. خوبی مسجد به ظرفیتش برای اتصال دل ها به خداست. اینکه دل های کودکان و نوجوانان ، دل های دختران و بانوان ، دل های جوانان و بزرگسالان را آسمانی کند. مسجد خوب پر از مسجدی است چون همه مسجد را خانه امن محبوب می دانند.

خوبی مسجد به ظرفیتش برای اتصال دل ها به خداست.

 

مسجد های خوب هم زیاد داریم. مسجدی دیدم پر از بچه های بزرگ و کوچک. آقای زرنگی درخت گردو وقف بچه های مسجد کرده بود. و اون درخت گردو ها هرسال حضور بچه ها را بیشتر میکرد. آدم بزرگ ها هم کودکی شان در این مسجد گردو گرفته بودند و حالا با مسجد و برنامه هایش انس داشتند. مسجدی را دیدم که از حل مشکلات خانواده محل تا جهاز زوج های جوان  و وام قرض الحسنه و تولید اشتغال در برنامه داشت و چقدر این مساجد دیدنی است.

مسجدی را دیدم که از حل مشکلات خانواده محل تا جهاز زوج های جوان  و وام قرض الحسنه و تولید اشتغال در برنامه داشت.

 

ما از مسجد و کانون مساجد رشد کردیم. به ما می‌گفتند بچه های مسجد و ما کیف می کردیم. هیأت امنا ها اگر می دانستند چقدر بچه مسجدی درست کردن ثواب دارد، اینقدر حواس شون به لوستر و فرش های مسجد نبود. امام خمینی (ره) هم سنگر انقلاب را مسجد قرار داد. الان که دارم شهر به شهر کشور را می بینم امام جماعت های جوان و خوش ذوق چقدر خوب تونستند مسجد را خانه امن مردم محل کنند که گره مشکلات را باز می‌کند. مساجدی که حواس شون به بچه های محل و آینده های مسجد هم هست.

امام خمینی (ره) هم سنگر انقلاب را مسجد قرار داد.

 

 

امامت مسجد واقعا کار تخصصی است. هر طلبه ای نمی تواند امام خوبی برای مسجد شود. باید برای مساجدمان امام پیدا کنیم. راستی خوش به حال مردم کاشان امام جمعه جدیدشان از آن امام های ناب است. مسجدش در قم کم نظیر بود. پر از نشاط و برنامه های خوب. از آن مسجد هایی که دنبال اجاره خانه در اطرافش بودی تا خانوادگی رشد تان را در مسجد تجربه کنید.

مساجدی که حواس شون به بچه های محل و آینده های مسجد هم هست.

 

بیایید با هم مسجدی بسازیم. بچه هایمان را مسجدی کنیم و برای مسجد رفتنشان برنامه ریزی کنیم. بیایید زندگی خودمان و خانواده مان را به مسجد های خوب گره بزنیم و در شب های قدر از خدا بخواهیم تقدیرات سال مان را در خانه خودش مقدر کند. بیایید بخشی از مال مان را برای انسان سازی و  تربیت بچه های مسجدی هزینه کنیم. برای اردوهای تربیتی و برنامه های آن هزینه کنیم. آن وقت برکتش را در دنیا و آخرت خواهیم دید انشاالله.

 

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول