اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

اغماض هیأت‌های ورزشی در نگهداری و استفاده از اماکن ورزشی خراسان‌جنوبی

مدیرکل ورزش و جوانان‌خراسان‌جنوبی با اشاره به قانونی بودن مزایده اماکن ورزشی، گفت: هیأت‌های ورزشی از سالن‌های در اختیار استفاده بهینه نمی‌کنند و در نگهداری آن نیز رغبت ندارند.

اغماض هیأت‌های ورزشی در نگهداری و استفاده از اماکن ورزشی خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس-خراسان‌جنوبی؛ یکی از سیاست‌های دولت مردمی ایران قوی و اصول ۱۲گانه پیشگیری از فساد، بحث پاکدستی، شفافیت مالی و انضباط مالی و عملکرد مرتبط با حوزه‌های مختلف است.

در راستای اجرای ماده ۵ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، اماکن ورزشی تحت پوشش اداره‌کل ورزش و جوانان طریق مزایده به مدت یک تا سه سال با شرایط عنوان شده در اسناد فراخوان به واجدین شرایط واگذار می‌شود.

کلیه متقاضیان حقیقی و حقوقی می‌توانند برای دریافت اسناد مزایده به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به آدرس www.setadiran.ir مراجعه کنند. مراحل برگزاری مزایده از دریافت اسناد تا ارائه پیشنهاد مزایده گران و بازگشایی پاکات از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد ) انجام می‌شود.

بی‌توجهی هیأت‌های ورزشی مدعی به مزایده اماکن ورزشی در اختیار

«حسن عزیزی» مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی در خصوص مزایده اماکن ورزشی خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: اداره‌کل ورزش و جوانان به عنوان مجری قانون و حُسن جریان انجام امور قانونی برابر بخشنامه معاون رئیس‌جمهور نسبت به اعلام اماکن ورزشی که ما برابر قانون باید در چارچوب سیاست‌های اصل ۴۴ که همان بحث واگذاری اماکن و فضاها به بخش خصوصی است در راستای ارتقای خدمت‌رسانی به مردم باید انجام می‌شد.

وی افزود: این موضوع  برای اولین بار و برابر بخشنامه‌های قانونی در سامانه ستاد فراخوان عمومی انجام و از آن جایی که هیأت‌های ورزشی در حکم بخش خصوصی هستند و برابر قانون به عنوان مؤسسه غیر دولتی تلقی می‌شوند، اطلاع‌رسانی کامل را به تمامی هیأت‌های ورزشی استان به ویژه هیأت‌هایی که فضای ورزشی را گذشته در اختیار داشتند فراخوان و اطلاع‌رسانی لازم صورت پذیرفت.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی تصریح کرد: متأسفانه برخی از هیأت‌های ورزشی به این موضوع و اینکه اداره‌کل وظیفه دارد تکالیف قانونی انجام بدهد توجه و اهتمام لازم را نداشتند!

عزیزی یادآور شد: آنچه که در سامانه ستاد است فراخوان کشوری بوده و در واقع موضوع است که علاقه‌مندان شرکت در مزایده اماکن ورزشی باید از طریق سامانه شرکت کنند و برابر صلاحیت‌های لازم و ضوابط قانونی موجود در این سامانه که به صورت کاملاً برخط و الکترونیک بوده، موارد بررسی و انجام شده است.

اغماض هیأت‌های ورزشی در نگهداری و استفاده از اماکن ورزشی

وی خاطرنشان کرد: آسیب‌شناسی که در خصوص کمیسیون ماده ۵ قانون الحاق ۲ در بحث مزایده اماکن ورزشی صورت گرفت متأسفانه خیلی از هیأت‌های ورزشی خراسان‌جنوبی که نسبت به سالن‌داری اقدام می‌کردند در حقیقت مباحثی که اتفاق می‌افتاد در گذشته به صورت ترک تشریفات بود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی گفت: هیأت‌های ورزشی عملاً هزینه‌ای پرداخت نمی‌کردند و سالیان سال این اماکن در اختیار آن‌ها بود و در برخی موارد نیز نسبت به نگهداری و استفاده بهینه سالن‌های ورزشی عملکرد خوبی نداشتند.

 عزیزی تأکید کرد: وظیفه‌ی ذاتی هیأت‌های ورزشی استان بحث سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تدبیر همه امور مرتبط با فعالیت آن رشته در حوزه همگانی، پرورش قهرمانی، ورزش بانوان، آموزش و در واقع توسعه حرفه‌ای آن رشته است و اینکه ما شأن یک رئیس هیأت استان و یا رئیس هیأت شهرستان را تا حد سالن‌داری یک فضای ورزشی در مرکز استان تنزل بدهیم در واقع به نوعی تخفیف دادن مأموریت‌های مرتبط با آن هیأت استانی است.

وی ادامه داد: مضاف بر اینکه در فرآیند کسب درآمدها و شفافیت مالی که هیأت‌ها در قالب واریز وجوه ناشی از درآمدهای سالن‌های ورزشی داشتند، وقتی سالنی به عنوان یک سالن و یا یک پایگاه قهرمانی مدنظر قرار گیرد باید  قاعدتاً کلیه فعالیت‌های مرتبط با آن رشته در آن سالن انجام شود.

چمن‌های طبیعی فوتبال از مزایده خارج شدند

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی گفت: اما رصد‌ها و پایشی که بازرسین اداره‌کل در این خصوص انجام دادند بسیاری از این هیأت‌هایی که سالن‌های ورزشی در اختیار آن‌ها بود عملاً سایر رشته‌های ورزشی از این موضوع بهره‌مند نمی‌شدند.

عزیزی خاطرنشان کرد: برخی از هیأ‌ت‌های ورزشی که با استفاده از ترک تشریفات صاحب سالن ورزشی می‌شدند، متأسفانه برای کسب درآمد اقدام به سانس فروشی به افراد و سایر رشته‌های ورزشی می‌کردند که عملاً با  روندی که در قالب واگذاری اماکن به هیأت ورزشی در چارچوب اهداف و وظایف قانونی باید انجام می‌داد، مغایرت داشت.

 وی افزود: در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، تمامی اماکن ورزشی خراسان‌جنوبی براساس تصمیمات کمیسیون ماده ۵ و آسیب‌شناسی موجود در مزایده واگذاری قرار گرفتند، به استثنای چمن‌های طبیعی سراسر استان که به خاطر هزینه‌های بالای نگهداری، تأمین نیروی انسانی متخصص هزینه‌های مربوط به حامل‌های انرژی و استراحت و خواب چمن و مواردی از این دست رعایت نمی‌شد لذا باعث تضییع حقوق بیت‌المال و از سویی عملاً اداره‌ورزش و جوانان و یا اداره‌کل نمی توانست نسبت به تأمین هزینه‌ها از محل منابع قانونی اقدام کند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی اظهار داشت: با این نگاه و توسعه رشته فوتبال و خیل علاقه‌مندان به این رشته ورزشی تمامی چمن‌های طبیعی استان با هماهنگی لازم از مزایده خارج شدند.

عزیزی گفت: نگاه کلان و بلندمدت اداره‌کل ورزش و جوانان نسبت به رشته‌های پرمخاطب و رشته‌هایی که حوزه قهرمانی آن‌ها در واقع می‌تواند یک برنامه‌ریزی مناسبی را برای حضور اداره‌کل، حضور استان در رویدادهای مختلف کشوری و بین‌المللی با رویکرد فرا مرزی فراهم کند لذا در همین چارچوب برنامه‌ریزی شد تا اماکن ورزشی که واجد شرایط هستند را در قالب اصل مصوبه هیأت وزیران به صورت ۵ ساله و رایگان در اختیار  این هیأت‌های ورزشی اولویت‌دار بر اساس طرح آمایش سرزمینی قرار گیرد.

رشته‌های ورزشی پرطرفدار صاحب مکان ورزشی می‌شوند

وی یادآور شد: در همین چارچوب واگذاری سالن ورزشی شهید کوشه‌ای به هیأت کشتی، سالن ورزشی فتوت به هیأت وزنه‌برداری، سالن ورزشی مروت به هیأت تیراندازی و همچنین سالن ورزشی عفاف به هیأت هندبال در دستور کار  اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی قرار گرفت تا مصوبه هیأت وزیران را اخذ کنیم.

 مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی تأکید کرد: اداره‌کل ورزش و جوانان به عنوان حامی اصلی هیأت‌های ورزشی وظیفه دارد در چارچوب رعایت دقیق ضوابط، قوانین، مقررات و رعایت شیوه‌نامه‌های ابلاغی حرکت کند و اینکه برخی از هیأت‌ها با مظلوم‌نمایی و عدم اطلاع‌رسانی شفاف و ایجاد یک سری رانت‌هایی در گذشته و عدم شفافیت مالی در کسب درآمدها خدای نکرده زمینه را خواسته باشند برای تشویش اذهان افکار عمومی به ویژه ورزشکاران فراهم کنند دور از انصاف و مروت است.

عزیزی یادآور شد:  اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی همواره حامی ورزش استان بوده و از هیأت‌هایی ورزشی که در چارچوب یک برنامه عملیاتی منسجم،  پاکدستی و شفافیت عملکردی چه در حوزه مالی، چه در حوزه عملکرد و ساختاری دارند، حمایت‌ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیگیر اخذ سند تک‌برگی ۸ فضای ورزشی در مرکز استان و شهرستان هستیم که تقریباً به مرحله نهایی رسیده و در همین چارچوب با اولویت طرح آمایش سرزمینی رشته‌های ورزشی برای سایر هیأت‌های ورزشی اولویت‌دار نیز  تلاش می‌شود مصوبه سالن‌های ورزشی را بگذرانیم تا کار ورزش استان با قوت و با نهایت دقت در چارچوب ضوابط پیگیری و دنبال شود.

مشارکت بیشتر مردم در مزایده اماکن ورزشی 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: در فرآیند واگذاری اماکن به بخش خصوصی در شرایط موجود متمم وجود دارد تا هم تمامی مستأجرین جدید و یا بخش خصوصی که سالن ورزشی را برنده شدند، اولویت استفاده از این مکان ورزشی با همان رشته ورزشی است که قبلا مورد توجه بوده است.

 عزیزی در خصوص عمومی شدن شرکت در مزایده اماکن ورزشی، اظهار داشت: تنها تفاوتی که در این مسیر اتفاق افتاده  این است که اولا باعث ایجاد مشارکت بیشتر مردم در چارچوب سیاست‌های اصل ۴۴ شده و ثانیاً زمینه ارتقای بهره‌وری و استفاده از مکان‌های ورزشی را فراهم کرده و با توجه به اینکه بخش خصوصی هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند قاعدتاً برنامه‌ریزی منسجم تری را برای استفاده از حداکثر فضای ورزشی انجام می‌دهد.

وی افزود: در چارچوب برنامه‌های قهرمانی هیأت‌های ورزشی طبق فصل ۵ همچنان بر اساس عملکرد هیأت‌های ورزشی و برنامه‌های میزبانی و اعزام‌هایی که دارند اداره‌کل ورزش و جوانان استان حمایت لازم را خواهد داشت.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی گفت: طبق بررسی و آسیب‌شناسی که انجام شد، هیأت‌های ورزشی بودند که بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ سال یک مکان ورزشی را اختصاصاً در اختیار داشتند و  متأسفانه هیچ برآیند و یا عملکرد مثبت قابل دفاعی را نداشتند لذا این رویه بررسی و رویه گذشته ما را بر آن داشت که در چارچوب سیاست‌های اصلاحی و بازخوردهای که ما باید انجام بدیم این روند را به شکلی عمل کردیم که در واقع همه مردم بتوانند استفاده کنند و بخش خصوصی حضور فعال‌تر و منسجم‌تری داشته باشد.

فرسودگی بالای اماکن ورزشی خراسان‌جنوبی 

عزیزی افزود: یکی از آسیب‌هایی که داریم فرسودگی بالای اماکن ورزشی است و موقعی که فضای ورزشی بعضاً در اختیار هیأت‌های ورزشی قرار می‌گیرد هزینه‌هایی را آن‌ها  برای تعمیرات و نگهداری انجام نمی‌دهند، البته بخش مهمی از این سالن‌ها به این شکل بوده و قابل تعمیم به برخی دیگر از هیأت‌ها نیستند.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی با توجه به الزاماتی که متقبل شده‌اند، قاعدتا بحث بهره‌وری حداکثری از فضای ورزشی را دنبال کرده و در حفظ، حراست و نگهداری مبتنی بر چارچوب ضوابط و بخش‌نامه‌های در متن تفاهم‌نامه و قرارداد فی‌مابین مستأجر و مؤجر که لحاظ شده همت بیشتری خواهند داشت.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی گفت: نظارت‌های لازم و مستمری بر سالن‌های مورد اجاره بخش خصوصی انجام می‌شود تا آن‌ها بتوانند به شکل مناسب هم خدمات با کیفیت‌تری ارائه بدهند و هم در استفاده بهینه و انجام تعمیرات مورد نیاز منجر به تضییع حقوق بیت‌المال در استفاده فضای ورزشی نباشیم.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول