اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نیمه بهمن‌ماه ۵۷ به روایت اسناد| روزی که اجازه شلیک به مردم صادر شد و ۳۰ اصفهانی به شهادت رسیدند

از روز ۱۵ بهمن‌ماه، نیروهای امنیتی اصفهان اجازه شلیک به سوی جمعیت تظاهرات کننده را یافتند و در همان روز ۱۵ بهمن بیش از۳۰ نفر از مردم انقلابی اصفهان کشته شدند؛ در این گزارش وقایع روز پانزدهم و شانزدهم بهمن ۵۶ در اصفهان را به روایت اسناد ساواک می‌خوانیم.

نیمه بهمن‌ماه ۵۷ به روایت اسناد| روزی که اجازه شلیک به مردم صادر شد و ۳۰ اصفهانی به شهادت رسیدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان؛ ما جوان‌ها روزهای پرالتهاب و سراسر شور و هیجان و شجاعت زمستان ۵۷ را ندیده‌ایم و به ناچار برای درک آن روزها متوسل به اسناد و مصاحبه‌هایی می‌شویم که از پیشگامان انقلاب و یا از طرف مقابل نیروهای ساواک به جا مانده است.

تقویم انقلاب اسلامی به ۱۵ بهمن رسید و آنطور که پیشگامان این راه برایمان تعریف کرده‌ و یا از اسناد به دست ما رسیده، پانزده بهمن‌ ماه سال ۵۷، تعدادی از مردم اصفهان به صورت دسته‌های مختلف به طرف مسجد سید حرکت و بعد از تجمع در مسجد سید شخصی به نام پژوهی سخنرانی کرد.

در گزارشی که از فرمانداری نظامی اصفهان به جا مانده آمده که در داخل مسجد تعدادی از همافران و درجه‌داران نیروی هوایی شاهنشاهی، حدود ۲۰ نفر با لباس نظامی و تعداد دیگر با لباس سویل بودند و کارت شناسایی خود را نیز در دست داشتند و تکان می‌دادند.

ساعت ۱۵:۳۰ تعدادی از مسجد سید به طرف خیابان عبدالرزاق و فلکه احمداباد راهپیمایی کردند که دو نفر از آن‌ها با لباس نیروی هوایی پارچه سفیدی را که روی آن نوشته شده بود بختیار باید استعفا بدهد، در حال حرکت بودند و شعار مرگ بر بختیار و ما بختیار نمی‌خواهیم می‌دادند؛ تعدادی از نیروزفران و همافران همراه تظاهرکنندگان دیده می‌شدند.

از این روز نیروهای امنیتی اصفهان اجازه شلیک به سوی جمعیت تظاهرات کننده را یافتند و در همان روز ۱۵ بهمن بیش از۳۰ نفر از مردم انقلابی اصفهان کشته شدند.

از سوی دیگر علاوه بر اینکه پانزدهم بهمن ۵۷ روز مهمی در تقویم مبارزاتی مردم انقلابی اصفهان به شمار می‌رود، در تهران نیست واقعه عجیبی رخ داد و به نوعی برای اولین بار ایران در آنِ واحد دو نخست‌وزیر داشت، یکی بختیار که امام خمینی (ره) دولت او را غیرقانونی دانست و دیگری دولت مهندس بازرگان بود که این بار با نظر مردم و به دست اعضای شورای انقلاب به نخست‌وزیری انتخاب شده بود.

در این روز اعتصاب عمومی در سراسر کشور بالا گرفته، کارکنان ادارات و وزارتخانه‌های مختلف، وزیران و مدیران دولت را به محل کار خود راه نمی‌دهند.

 با تشدید اعتصابات، رفته رفته کارکنان دفتر نخست وزیری نیز در همبستگی با ملت انقلابی به اعتصاب کنندگان می‌پیوندند.

روز پانزدهم بهمن ۵۷ امام خمینی(ره) در پاسخ تبریک آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری به ایشان به مناسبت ورود به ایران، در نامه ای از ایشان تشکر کردند و طی یک سخنرانی، جوانان را به ادامه تظاهرات و اعتصابات فرا خواندند.

حضور نیروهای نظامی در میدان انقلاب اصفهان

روز بعد یعنی ۱۶ بهمن‌ماه زمانی که مردم از حادثه شب گذشته شهر اصفهان و کشته شدن ۳۰ نفر از مردم این شهر مطلع شدند، به خیابان‌ها ریختند و در ابتدای کار، سنگرهایی ساختند تا آن‌ها را از گزند تیر دشمنان انقلاب محفوظ نگاه دارد.  مردم اصفهان روز سنگینی را همراه با نبرد و درگیری مسلحانه گذراندند.

تجمعی در مسجد چهارباغ شکل گرفت که پیش از ظهر آن روز آیت الله طاهری در این تجمع به سخنرانی پرداخت و اعلام کرد که از روز چهارشنبه ۳ روز مجلس سخنرانی از طرف آقای پرورش در مسجد سید برگزار می شود.

در گزارش ستوان یکم محمود کریمی فرمانده گروه اطلاعات آمده است: سخنران امروز آقای مهندس مستعب(مصحف) بود که در ضمن سخنانش از بختیار گفت که دولتش غیرقانونی است و تا موقعی که استعفا ندهد و عذرخواهی نکند مثل شاه خائن کفر و طرد خواهد شد و در ضمن حرف‌هایش شاه و خانواده‌اش را لعنت کرد.

او گفت که آقای بختیار خودش تا دیروز می‌گفت که این رژیم باید نابود شود چطور شده که حالا سنگ رژیم را به سینه می‌زند.

تانک ارتش در میدان امام اصفهان

کریمی فرمانده گروه اطلاعات وقت هم‌چنین درباره سخنرانی آقای طاهری در این روز گزارش داد: در ساعت ۱۱:۵۰ آقای طاهری آمد و به این شرح سخنرانی کرد: درود به کارگران اعتصابی که پیکر نظام استبدادی را شکستند، گفت به زودی شورای انقلابی اعلام خواهد شد و دولت موقت که به زودی به دولت دائم تبدیل خواهد شد تشکیل می‌شود.

آقای طاهری هم‌چنین گفت در مورد تشکیل دولت موقت و انحلال مجلسین و تشکیل مجلس موسسان که ریشه‌های باقی‌مانده نظام شاهنشاهی است پاک می‌شود و بعد از انتخابات مجلسین صد در صد ملی خواهد شد.

کریمی نوشته است: آقای طاهری گفت در ساعت ۱۹ خبرنگار بی بی سی منزل آیت الله خادمی مصاحبه دارد و قرار است ما هم به آن‌جا برویم و اعلام شد که فردا نیز اجتماع کارگران در مدرسه چهارباغ است و از روز چهارشنبه جهت ۳ روز مجلس سخنرانی از طرف آقای پرورش در مسجد سید برگزار می‌شود.

گزارش دست‌نویس کریمی، مأمور اطلاعات وقت

وضعیت تهران در ۱۶ بهمن ۵۷ اما کمی با اصفهان متفاوت بود و در این روز اعضای شورای انقلاب، شهید بهشتی، شهید مطهری و مهندس بازرگان سعی کردند تا با تماس‌های مداوم خود با فرماندهان ارتش، آنان را بدون جنگ و خونریزی با ملت متحد کنند و مردم با گل و اشک و شیرینی به استقبال ارتشیان رفتند.

در اواسط روز هم نیروهای ارتش چند وزارتخانه، از جمله وزارت آموزش و پرورش، امور اقتصاد و دارائی، بهداری و دادگستری، توسط نیروهای ارتش اشغال شد.

روزهای سرد بهمن‌ماه داغ‌تر از همیشه می‌گذرد و چیزی تا پیروزی نهایی باقی نمانده است.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول