اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

چهارده بهمن 57 به روایت اسناد| سخنرانی آتشین پرورش علیه آمریکایی‌ها در مسجد حکیم

ساواک درباره سخنرانی سیدعلی‌اکبر پرورش در مسجد حکیم اصفهان نوشته است: آمریکا عامل خودش را از ایران خارج کرده و عامل دیگری را با نوکری دیگر که فکر می‌کنم منظورش بختیار بود، به جا گذاشته است؛ می‌گفت مردم به هیچ وجه گول نخورید و الان موقع استراحت نیست و راهی را که ماها در پیش گرفته‌ایم، باید تا نتیجه نهایی طی کنیم.

چهارده بهمن 57 به روایت اسناد| سخنرانی آتشین پرورش علیه آمریکایی‌ها در مسجد حکیم

خبرگزاری فارس اصفهان؛ ما جوان‌ها روزهای پرالتهاب و سراسر شور و هیجان و شجاعت زمستان ۵۷ را ندیده‌ایم و به ناچار برای درک آن روزها متوسل به اسناد و مصاحبه‌هایی می‌شویم که از پیشگامان انقلاب و یا از طرف مقابل نیروهای ساواک به جا مانده است.

تقویم انقلاب اسلامی به ۱۴ بهمن رسید و آنطور که پیشگامان این راه برایمان تعریف کرده‌اند، چهارده بهمن‌ ماه ۵۷، گروه‌هایی از مردم با در دست داشتن پلاکاردهایی به مسجد سید اصفهان آمدند، سخنران این روز مرحوم استاد علی اکبر پرورش بود و مردم نیز در پایان مراسم با سر دادن شعار شورای انقلابی، جمهوری اسلامی، رهبری خمینی به منازل خود بازگشتند.

طبق گزارش ساواک و فرمانداری نظامی اصفهان در وضعیت عمومی شهر اصفهان و حومه از نظر امنیت تغییری حاصل نشده بود و سرلشگر احمد غفاری فرماندار نظامی اصفهان و حومه گزارش داده که روحیه پرسنل نظامی و انتظامی متوسط بوده است.

در گزارش ساواک آمده است که صبح روز چهاردهم تعدادی از مردم در مسجد حکیم اجتماع کردند و در این اجتماع یکی از سخنرانان اعلامیه‌ای از طرف همافران بندرعباس مبنی بر هم‌بستگی آن‌ها قرائت کرد.

سخنران دوم آقای پرورش بود که به طور مفصل از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰ موضع سیاسی مردم را مشخص کرد و در سخنانش اخراج آمریکائیان و انگلیسی‌ها از ایران، قیام در مقابل سیاست آمریکا و مقاومت مسلحانه در صورت عدم خروج آمریکائیان از ایران را خواستار شد.

درباره سخنرانی مرحوم پرورش در آن روز در گزارش ساواک ذکر شده: آمریکا عامل خودش را از ایران خارج کرده و عامل دیگری را با نوکری دیگر که فکر می‌کنم منظورش بختیار بود، به جا گذاشته است؛ می‌گفت مردم به هیچ وجه گول نخورید و الان موقع استراحت نیست و راهی را که ماها در پیش گرفته‌ایم، باید تا نتیجه نهایی طی کنیم. 

کاری که ما کردیم مثل این است که خمره طلایی را در قله کوهی گذاشته باشند و شما بالای کوه رفته باشید و تعدادی خسته و دست و پا شکسته باشید ولی آیا باید برگردید یا خیر باید استقامت کرد.

در اسناد ساواک همچنین آمده است: پس از خاتمه سخنرانی به مردم توصیه شد که به صورت آرام با شعارهای شورای انقلاب جمهوری اسلامی، رهبر خمینی، به منازل خود مراجعت کنند.

در آن روز دو گردان از گروه ۵۵ توپخانه در نقاط حساس شهر و یک گردان از گروه ۵۵ توپخانه به صورت آماده در پادگان مستقر بودند و ۷ دستگاه نفربر زرهی در نقاط حساس شهر بودند.

روز چهاردهم بهمن وضعیت امنیتی شهر آرام گزارش شده بود اما نکته جالب که خود فرماندار نظامی اصفهان و حومه در گزارشش به آن اذعان داشت این بود که مردم سعی دارند با رفتارها و ملایمت‌هایشان نیروهای نظامی را به طرف خود جلب کنند.

از سوی دیگر در تهران هم که جمع زیادی از مردم سراسر کشور از جمله اقشار مختلف مردم اصفهان، از معلم و نظامی گرفته تا بازاریان و خانواده‌ها برای پیوستن به دریای انقلاب اسلامی قطره قطره جمع شده بودند، امام خمینی(ره) طی یک مصاحبه مطبوعاتی در مدرسه رفاه اعلام کردند: امروز عصر شورای انقلاب حکومت موقت تعیین خواهد شد و حکومت موقت، موظف خواهد بود که مقدمات رفراندوم تعیین قانون اساسی را تهیه کند.

امام خمینی(ره) در سخنانش اظهار داشت: همچنین قانون اساسی که تدوین شد، به آراء عمومی گذاشته می‌شود.

ایشان دولت بختیار را غیرقانونی اعلام کردند و گفتند: کاری نکنید که مردم را به جهاد دعوت کنم.

پس از آن در پی جلسه اعضای شورای انقلاب با حضور امام خمینی(ره)، به پیشنهاد اعضا و موافقت امام، مهندس مهدی بازرگان برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد.

به این ترتیب بود که چهاردهم بهمن را می‌توان از روزهای طلایی و کلیدی دهه منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی دانست و بخش اعظم سرنوشت انقلاب با تصمیمات این روز مقدر شد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول