اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

11 بهمن ۵7 به روایت اسناد؛ تقدیر از هوانیروز در مسجد سید تا راهپیمایی هزار نفره بازاریان اصفهان

شاید تعداد کمی از ما روزهای پرالتهاب و سراسر شور و هیجان و شجاعت زمستان ۵۷ را به یاد بیاوریم و به ناچار برای درک آن روزها متوسل به اسناد و مصاحبه‌هایی می‌شویم که از پیشگامان انقلاب و یا از طرف مقابل نیروهای ساواک به جا مانده است، در ادامه مطالبی از وقایع ۱۱ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ در اصفهان را می‌خوانیم.

11 بهمن ۵7 به روایت اسناد؛ تقدیر از هوانیروز در مسجد سید تا راهپیمایی هزار نفره بازاریان اصفهان

خبرگزاری فارس اصفهان، شاید تعداد کمی از ما روزهای پرالتهاب و سراسر شور و هیجان و شجاعت زمستان ۵۷ را به یاد بیاوریم و به ناچار برای درک آن روزها متوسل به اسناد و مصاحبه‌هایی می‌شویم که از پیشگامان انقلاب و یا از طرف مقابل نیروهای ساواک به جا مانده است.

در همین مصاحبه‌ها و اسنادی که از چهل و چند سال پیش به نسل ما رسیده آمده است، یازدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ جمعی از مردم اصفهان با حمایت سران انقلابی اصفهان همچون مرحوم پرورش برای استقبال از امام خمینی (ره) به تهران رفتند.

اصفهانی‌های حاضر در تهران بخشی صرفاً برای استقبال آمده بودند، یک بخشی برای کمک به مراسم استقبال و انتظامات حضور پیدا کردند و بخشی هم که در گروه‌های مسلح بودند هماهنگ با ستاد استقبال از حضرت امام در حفاظت از جان امام حضور فعالی داشتند؛ گروه توحیدی فعال صف یکی از گروه‌های مسلحی بود که در آن ایام از اصفهان در تهران حضور فعالی پیدا کرده بودند.

در اسناد ساواک از روز یازدهم بهمن سال ۱۳۵۷ در اصفهان آمده است: ساعت ۸ صبح، مراسمی از طرف جامعه روحانیت اصفهان در مسجد حکیم برگزار شد که پس از تلاوت قرآن و پخش چند اعلامیه یک روحانی به روی منبر رفته و در مورد پیوستن به نهضت و ادامه آن سخنرانی کرد و تا ساعت ۱۱:۵۰ به طول انجامید و در پایان جلسه از افراد هوانیروز که البته با لباس شخصی در جمع آنان شرکت داشتند تشکر کردند و اعلام شد که در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در ساعت ۱۰ بامداد تعداد زیادی از مرکز توپخانه و هوانیروز و نیروی هوائی به مسجد حکیم خواهند آمد و در مراسم شرکت خواهند داشت.

همچنین اعلام شد که فردا آیت‌الله خمینی به ایران خواهد آمد و گفته شد که جامعه روحانیون در مسجد سید تا آمدن آقای خمینی بست خواهند نشست و تعدادی اعلامیه نیز پخش شد که یک برگ آن به پیوست تقدیم می‌شود.

در یک سند اطلاعاتی دیگر از ساواک، مأمور ساواک که خود را فرمانده گروه اطلاعات، ستوان یکم محمود کریمی معرفی می‌کند با ارسال گزارشی مقام عالی را آگاه ساخته و در آن نوشته است: صبح امروز ساعت ۹ در مورخه ۱۱/۱۱/۱۳۵۷ گروه اطلاعاتی به مسجد سید و حکیم اعزام و نتیجه گزارش این گروه به این شرح به عرض می‌رسد:

۱- در مسجد سید امروز هم تجمعی نبود و فقط گویا تعدادی از روحانیون در مسجد سید متحصن بودند.

۲- اجتماع در مسجد حکیم بود و بیشتر صحبت‌های سخنران که شناخته نشد در مورد آیت‌الله خمینی بود.

۳- قبل از سخنرانی سخنران تعدادی از بازاریان که در حدود هزار نفر می‌شد راه‌پیمائی کرده و به مسجد حکیم آمدند و بعد از سخنرانی مسجد را ترک کردند.

۴- امروز در شهر اعلامیه‌های گوناگونی پخش شده بود که نمونه‌هایی از این اعلامیه‌ها به پیوست تقدیم می‌شود.

۵- به طور کلی اوضاع اصفهان آرام و چهره ساکتی داشت.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول