اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

زیارت مزار شهید سلیمانی مهریه دختر ۱۸ ساله آزادشهری شد

زیارت مزار شهید سلیمانی جزو مهریه دختر جوان ۱۸ ساله آزادشهری برای تشکیل زندگی مشترک است که بسیاری از جوانان امروزی را‌ به تعجب وا داشته است.

زیارت مزار شهید سلیمانی مهریه دختر ۱۸ ساله آزادشهری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، روزگاری در ایران اسلامی ما جوانان قبل از ۲۲ سالگی با مراسمی ساده و حمایت خانواده‌ها ازدواج می‌کردند، اکنون با اینکه بیشتر‌ جوانان از سن ۳۰ سالگی عبور کردند اما در پاسخ به اینکه چرا ازدواج نمی‌کنید می‌گویند آمادگی ازدواج ندارند.

متاسفانه در دنیای امروز ما آداب و رسومات به سمت تجملات و سخت‌گیری‌های بی‌مورد پیش رفته است، در دوره فعلی تشکیل زندگی برای پسران و خرید جهیزیه آنچنانی برای دختران به یک‌ معضل تبدیل شده که اگر خود زوج‌ها نیز موافق این موضوع نباشند جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند آنها را زیر ذره‌بین تجملات‌ و اشراف‌گری می‌برد.

بسیاری از زوج‌ها با هزینه زیاد در برگزاری مراسمات عقد و ازدواج موافق هستند و معتقدند که برگزاری مراسمات مجلل برای ساخت خاطره ماندگار مشکلی ندارد.

جهیزیه سنگین در قبال مهریه بالا، مانع بزرگی در به تاخیر انداختن ازدواج دختران و پسران شده است.

بعضی از خانواده‌ها تصور می‌کنند با تعیین مهریه‌های عجیب و تهیه جهیزیه نامتعارف باعث تداوم زندگی فرزندان خود می‌شوند در صورتی که این‌ تصور نبوده و این امر سبب گسترش الگوهای غلط اجتماعی شده تا جایی که آمار ازدواج را کاهش می‌دهد.

خبرنگار خبرگزاری فارس در این هیاهوی جهیزیه و مهریه سنگین توسط دختران و خانواده آنها و در مجموع چشم و هم چشمی زوج‌ها و خانواده آنها برای برگزاری مراسمات مجلل ازدواج و عقدکنان سراغ «مریم امینی» دختر ۱۸ ساله آزادشهری رفته که زیارت مزار شهید سلیمانی تنها مهریه این زوجه است.


مراسم عقد سرکار خانم «مریم امینی» دختر ۱۸ ساله آزادشهری

 

این گفت و گو را‌ با هم می‌خوانیم.
فارس: لطفا خودتان و همسرتان را‌ معرفی کنید؟
امینی: مریم امینی هستم ۲۰ ساله از آزادشهر و همسرم «میلاد دوانلو» ۲۲ ساله راننده کامیون و در حال حاضر ساکن گنبدکاووس.

فارس: کمی از حال و هوای زمان آشنایی و عقدکنان خود بگویید؟
امینی:
در دی ماه سال ۹۸ دو خانواده من و همسرم با هم آشنایی شدیم و این آشناییت و بررسی شرایط و خصوصیات دو خانواده منجر به پیوند شد، قرار بود حوالی نیمه دی ماه که مناسبت خوبی پیدا شود به عقد یکدیگر در آمده و با فراهم شدن شرایط زندگی مشترک را آغاز کنیم.

در تدارک مراسم مختصر عقد بودیم که خبر دادند سردار حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسیده است، این نکته را خدمت‌تون بگویم که قبل شهادت این سردار کم و بیش بنده و همسرم اخباری را از فعالیت‌های ایشان می‌شنیدیم و با توجه به اینکه همسرم راننده کامیون بوده و همواره در جاد‌ها در تردد‌ بودند می‌گفتند که مردم جنوب و جنوب شرق چقدر از تلاش‌های شبانه‌روزی سردار خوشحال هستند و به وی افتخار می‌کنند.

وقتی خبر شهادت سردار اعلام شد با موافقت هر دو خانواده قرار شد مراسم عقد بعد از چهلم سردار باشد.

فارس: با توجه به اینکه در حال حاضر جامعه ما درگیر چشم و هم‌چشمی بوده و معمولا مهریه‌های سنگین را ملاک قرار می‌دهند چرا این مهریه را تعیین کردید؟
امینی:
من در خانواده متوسطی به لحاظ مالی بزرگ شدم و یکی از والدینم به عنوان خادم مسجد فعالیت داشته و ما در چنین فضایی تربیت و پرورش یافتیم، همیشه با اینکه سن چندانی نداشتم می‌خواستم مهریه خاصی را برای ازدواج تعیین کنم در این 40 روز به این فکر می‌کردم چطور می‌توانم الگو بودن سردار را در زندگی شخصی پیاده کنم و یک دفعه به ذهنم رسید که مهریه‌ام را سفر به کرمان و مزار شهید سلیمانی تعیین کنم.

فارس: در زمان عقد چند سال داشتید و آیا الان از این کار خود پشیمان نیستید؟
امینی:
در زمان عقد ۱۸ سال داشتم و همسرم ۲۰ سال.همه دوستان و بستگان توصیه می‌کردند هم‌سن و هم‌نوع مهریه‌ام مناسب نبوده و در آینده پشیمان خواهم شد، اما من و همسرم تصمیم گرفتیم با نوع نگرش و کارمان به جوانان ثابت کنیم که مانند گذشته با رسیدن به بلوغ فکری می‌توان هم در سن کم ازدواج کرد و هم خیلی ساده زندگی مشترک را آغاز کرد و مهریه سنگین برای دوام زندگی تعیین نکرد.

فارس: آیا زندگی مشترک خود را آغاز کردید و چرا؟
امینی:
با توجه به اینکه هر دو خانواده به لحاظ مالی در سطح متوسط هستیم بی‌شک مانند خانواده و زوج‌های دیگر برای تشکیل زندگی مشترک مشکلاتی داشته و بعد از دو سال نامزدی و دوران عقد هنوز نتوانستیم زندگی مشترک خود را آغاز کنیم.

به طور مثال برای وام ازدواج باید دو نفر ضامن معتبر معرفی می‌کردیم که متاسفانه با شرایط مالی دو خانواده پیدا کردن چنین ضامن‌هایی دشوار است.

همچنین تهیه مسکن به صورت رهن یا اجاره از دیگر مشکلات جوانانی مانند بنده برای شروع زندگی مشترک است.


زیارت مزار شهید سلیمانی تنها مهریه دختر ۱۸ ساله آزادشهری

 

فارس: چرا دو سال گذشته در زمان عقد این نوع مهریه‌ای که تعیین کردید را رسانه‌ای نکردید؟
امینی:
ببینید در آن زمان من خودم را عزادار سردار می‌دانستم و اصلا به فکر رسانه‌ای و مطرح شدن نبودم، آن زمان به این فکر می‌کردم که در قبال خون شهید سلیمانی در حد توانم چکار می‌توانم بکنم که ادامه‌دهنده راه وی باشم.

اکنون بعد از دو سال که می‌بینید این کار من رسانه‌ای شده به خاطر دوستان بسیجی است که با آنها همکاری می‌کنم و آنها از این طریق قصد داشتند چنین فرهنگ‌هایی را در جامعه اشاعه دهند.

فارس: چه صحبتی با مسوولان دارید؟
امینی:
امروز با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و مشکلات اقتصادی مردم، ۵۰ درصد از جوانان ایرانی به حداقل‌ها برای تشکیل زندگی مشترک راضی هستند اما متاسفانه همان حداقل‌ها نیز نمی‌توانند فراهم کنند.

مسوولان محترم می‌توانند در این راستا کمک‌کننده خوبی به این دسته از جوانان باشند تا هم فرهنگ ازدواج آسان به طور عینی در جامعه عملی و ترویج شود و هم با ازدواج جوانان از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاسته شود.

فارس: چه صحبتی با جوانان و همسالان خود دارید؟
امینی:
به نظر من تجملات، مهریه بالا و جهیزیه سنگین ملاک‌های مهمی در تداوم  زندگی مشترک و افزایش مهر و محبت بین زوجین نبوده و چه بسا من شاهد از هم پاشیدن شدن زندگی جوانانی در چند سال اول بودم که به خاطر برگزاری مراسمات آن‌چنانی و جهیزیه سنگین متحمل بدهی‌های سنگین شده و با توجه به مشکلات اقتصادی در‌ جامعه، بین خانواده‌ها و زوجین اختلافات ایجاد شده و در نهایت منجر به جدایی شده است.

از طرف دیگر تک‌تک مردم جامعه باید ادامه‌دهنده مسیر شهدا و اجرای سبک زندگی اسلامی در زندگی خود پیرو منویات مقام معظم رهبری باشیم.

قرار نیست هریک از ما کارهای بزرگی برای ادامه راه شهدایی چون «شهید حججی» و «سردار سلیمانی» انجام دهیم، بلکه تلاش کنیم آنچه که در توان داریم و می‌توانیم انجام دهیم.

انجام کارهای کوچک در زندگی در مسیر راه شهدا می‌تواند سبب جاری شدن برکات زیادی در زندگی ما شده و جامعه را‌به سوی سبک زندگی اسلامی سوق دهد.

انتهای پیام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول