به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در اولین جلسه شورای سیاستگذاری پژوهشسراهای دانشآموزی که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی از اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: «پژوهش سرا» یک موقعیت یادگیری است و حق همه دانش آموزان است که از امکانات پژوهشسراها استفاده کنند و باید جریان فعالیت پژوهشی برای دانشآموزان، تسهیل شود.
وی با بیان این که توسعه پژوهشسراها به امکانات نیاز دارد، اظهار کرد: در بحث توسعه پژوهشسراها باید الگوریتمی در نظر گرفته شود تا توسعه کمی و کیفی پژوهشسراها را بهطور همزمان به همراه داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دستاوردهای پژوهشسراها شگفتآور است و باید بهعنوان یک تصمیم جدی، پژوهشسراها با هم شبکه شوند زیرا با روشهای قدیمی نمیتوانیم نتایج جدید و مطلوبی را به دست آوریم.
وی تصریح کرد: پژوهشسراهای غیردولتی باید توسعه یابد و نیازمند اندیشه خلاقانه برای باز کردن مسیرها هستیم و توسعه کیفی بر توسعه کمی اهمیت دارد.
حاجی میرزایی ضمن تأکید بر این نکته که باید فرصتی را فراهم کنیم تا همه دانشآموزان از این ظرفیت استفاده کنند، افزود: باید از ظرفیت نوبت عصر مدارس برای توسعه پژوهش سراها استفاده کرد تا از انباشت و عدم استفاده از امکانات جلوگیری کنیم.
در ابتدای این نشست علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تشریح فعالیتهای پژوهشسراهای دانشآموزی گفت: پژوهشسراهای دانشآموزی در راستای راهکار 6-6 سند تحول و برای تنوع بخشی به محیطهای یادگیری ،طراحیشده که اصل غنیسازی محیط مدرسه را بهعنوان هدف اصلی در بر میگیرد.
وی ادامه داد: مأموریت پژوهشسراها، کیفیتبخشی، تأمین و بسط عدالت آموزشی بوده است که به دو شیوه دولتی و غیردولتی اداره خواهد شد. تاکنون این پژوهش سراها بهصورت دولتی اداره می شد و بخش غیردولتی در آن حضور نداشت.
معاون آموزش متوسطه با تشریح فعالیت پژوهش سراها در ۷حوزه، اظهار کرد: جهتگیری اصلی پژوهشسراها، ایجاد فعالیتهای علمی و پژوهشی است که دانشآموزان تمامی دورههای تحصیلی در آن مشارکت دارند.
انتهای پیام/