اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سفر «جباراف» به ترکمنستان؛ فصلی جدید با انگیزه‌های جدید

کارشناس قرقیز معتقد است سفر رئیس جمهور قرقیزستان به ترکمنستان در عین حال که بسیار مهم بود ولی از نظر تاریخی غیر منتظره بود.

سفر «جباراف» به ترکمنستان؛ فصلی جدید با انگیزه‌های جدید

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «دنیس برداکوف» محقق و پژوهشگر و رئیس مرکزی تحقیقات سیاسی – اجتماعی «الچی» قرقیزستان در مطلبی به سفر رئیس جمهور این کشور به ترکمنستان و دستاوردهای این سفر اشاره کرد.

در این تحلیل آمده است: «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در راس یک هیات از مقامات عالی رتبه این کشور به ترکمنستان سفر و با همتای ترکمن خود «قربانقلی بردی محمداف» دیدار کرد.

در این دیدار مقامات ارشد دو کشور بر افزایش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کردند ضمن این که رئیس جمهور قرقیزستان در دیدار تجار ترکمنی از آنها برای سرمایه گذاری در این کشور دعوت کرد.

با توجه به اینکه بین دو کشور توافق نامه استراتژیک منعقد شده است در نتیجه اکنون روابط با جزئیات بیشتری انجام می‌شود.

نتایج سفر جباروف به ترکمنستان بسیار جالب است. اول اینکه، این دیدار در عین حالیکه بسیار مهم بود ولی از نظر تاریخی غیر منتظره بود، زیرا ما روابط اقتصادی نسبتاً ضعیفی با ترکمنستان داریم علی رغم اینکه  پتانسیل‌های فعالیت اقتصادی زیادی برای هر دو کشور وجود دارد ولی این فعالیت ضعیف بود و اکنون می تواند این فعالیت جان تازه‌ای بگیرد.

با این حال اکنون آسیای مرکزی با چالش‌های کاملا جدیدی روبرو شده است و تقریباً همه رهبران آسیای مرکزی در ایجاد یک بازار واحد و یک قالب واحد برای ارتباط تاکید دارند.

می‌توان گفت که دوره جدیدی آغاز شده است. تقریباً پس از اینکه ازبکستان درهای کشورش را به جهان باز کرد، روندهای بسیار جالبی در آسیای مرکزی در جریان است. سطح کیفی جدیدی از تعامل اقتصادی بین همه کشورها به طور فعال در حال ایجاد است.

قرقیزستان نمی‌خواهد از این شرایط عقب بماند، بنابراین به طور فعال در حال ایجاد ارتباط با هر کشور است و در نظر دارد تا پروژه‌های خود را تقویت کرده و وارد یک خط جدیدی نماید. 

رئیس جمهور ما چه خطوط جدیدی را باز کرد؟ این همان چیزی است که ما می‌خواهیم.

در قرقیزستان یک صنعت قدرتمند، رقابتی و انعطاف پذیر برای تولید لباس ورزشی مردانه، کودکانه وجود دارد و آن هم تعداد بسیار زیاد کارگاه‌های خیاطی و دوخت لباس است ولی ما پارچه و لوازم جانبی کافی نداشتیم، ولی اکنون زمینه برای پیشرفت و رونق این کار باز شده، در ترکمنستان  پارچه‌های جین، ابریشم و سایر پارچه‌های بسیار مرغوب تولید می‌شوند. و ما می‌توانیم پارچه‌ها را  از ترکمنستان تهیه کنیم و به نظر من این بسیار عملی است. بنابراین از این طریق می‌توان در یک و نیم سال آینده گردش مالی را به میلیون ها دلار افزایش داد.

قبلاً ما از اراده سیاسی کافی برخوردار نبودیم و انگیزه بازدید و انجام توافق برای این امر وجود نداشت. خوب است که اکنون توافق شده است و یک خانه بازرگانی ترکمنستان در بیشکک ساخته می‌شود. من فکر می‌کنم اکنون همه چیز سریعتر پیش خواهد رفت.

یکی از ویژگی‌های مهم و اصلی سفر «جباراف» به ترکمنستان، مذاکره در مورد تأمین گاز است چرا که ترکمنستان، دارای، ذخیره بزرگی از منابع انرژی، گاز است و یکی از منابع اصلی جهان از نظر ذخایر گاز است که به چین می فروشند.

بیش از 8 سال است که پروژه ساخت شاخه D از ترکمنستان به چین از طریق قرقیزستان مورد بحث قرار گرفته ولی هم چنان معوق مانده است، اما به دلیل وضعیتهای ژئوپلیتیکی فعلی در جهان و در رابطه با چین ، این شاخه اهمیت بسیار زیاد پیدا می‌کند. و در اینجا قرقیزستان، به ویژه، رئیس جمهور این کشور، «سادیر جباراف» با این اقدام می‌تواند انگیزه جدیدی در ساخت این خط لوله ایجاد کند و این کار را راه اندازی نماید.

در نتیجه این اقدام چین این آمادگی را پیدا خواهد کرد تا گاز مورد نیاز خود را از ترکمنستان از طریق قرقیزستان منتقل کند و در جهت ساخت آن سرمایه گذاری نماید در این رابطه هم ما بابت اجاره عبور این خط لوله پول خوبی دریافت خواهیم کرد ضمن اینکه ایجاد مشاغل می‌کند.

مهمترین چیز این است که ما حق خواهیم داشت در این خط لوله گازی که از ترکمنستان می‌آید مقادیر زیادی گاز بسیار ارزان دریافت کنیم.

این امر باعث اشباع کیفی اقتصاد قرقیزستان در زمینه انرژی می‌شود و قرقیزستان می‌تواند گاز را به نیروگاه‌های بیشکک و اوش برساند و وسایل نقلیه با گاز را راه اندازی کند.

واقعیت این است که ما اکنون از ازبکستان گاز دریافت می‌کنیم. ازبکستان خود بنزین کافی ندارد ، بنابراین آن را با قیمتی که برایش مقرون به صرفه باشد به ما می‌فروشد. اما بدون ساخت شاخه D ، دستیابی به گاز ارزان برای قرقیزستان امکان پذیر نیست.

به علاوه ما می‌توانیم برق را از ترکمنستان دریافت کنیم، ترکمنستان با استفاده از گاز برق تولید می‌کنند. ما می‌توانیم خودمان در نیروگاه‌های حرارتی با استفاده از گاز ارزان، برق تولید کنیم. این اصل سفر به ترکمنستان بود.

در سفر «جباراف» به عشق آباد توافقنامه استراتژیک منعقد شد و اکنون سوالات به تفصیل مطرح شده است. البته ، برای اجرای جزئیات، بودجه لازم است. این بسیار خوب است که توافق نامه ایجاد صندوقی به مبلغ  100 میلیون دلار توافق شده است که این صندوق پروژه‌های مشابه را تأمین مالی می‌کند.

این مبلغ بسیار چشمگیر و قابل توجه است زیرا با مجارستان ابتدا این مبلغ 50 میلیون بود و بعد به 16 میلیون کاهش یافت و با ازبکستان مبلغ 200 میلیون دلار بود و اکنون با ترکمنستان به مبلغ 100 میلیون دلار یک ادغام بسیار جدی قرقیزستان با همسایگانش است که دارای منابع انرژی هستند و این برای ما بسیار سودمند است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول