اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رایزنی رؤسای جمهور قرقیزستان و ترکمنستان؛ توسعه روابط در دستور کار

«عشق آباد» میزبان نشست رسمی «سادیر جباراف» و «قربانقلی بردی محمداف» رؤسای جمهور قرقیزستان و ترکمنستان بود.

رایزنی رؤسای جمهور قرقیزستان و ترکمنستان؛ توسعه روابط در دستور کار

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «عشق آباد» میزبان نشست رسمی «سادیر جباراف» و «قربانقلی بردی محمداف» روسای جمهور قرقیزستان و ترکمنستان بود.

پس از مراسم رسمی در میدان استقلال ترکمنستان جباراف مورد استقبال بردی محمداف قرار گرفت و مراسم معارفه دیپلمات‌ها از سوی طرفین انجام شد.

طرفین به کاخ « اگزخان» محل برگزاری مذاکرات رفتند. ابتدا روسای جمهور نشستی خصوصی بدون تشریفات داشتند و سپس اعضای هیئت از طرفین حضور یافتند.

جباراف در سخنان خود با ابراز تشکر از استقبال گرم گفت: فرصت‌های نویدبخش جدیدی بین دو کشور در زمینه‌های همکاری تجاری ، اقتصادی ، فرهنگی و بشردوستانه وجود دارد و ما درک کاملا متقابلی در مورد موضوعات مهم بین المللی و منطقه‌ای مانند صلح ، امنیت و مبارزه با چالش‌ها و تهدیدهای جدید داریم که بسیار مهم است که مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: قرقیزستان و ترکمنستان دوستان نزدیک، شرکای استراتژیک و دو کشور برادر هستند.

جباراف ادامه داد: همکاری قرقیزستان و ترکمنستان به طور پویا در حال توسعه است ، هیچ گونه تناقض سیاسی بین کشورهای ما وجود ندارد. قرقیزستان از موفقیت‌ها و دستاوردهای ترکمنستان خوشحال می‌شود. در سال های اخیر روابط دوستانه و برادرانه بین کشورهای ما ، بر اساس تاریخ چند قرنی ، سنت‌، زبان و میراث فرهنگی و معنوی مشترک بوده که به سطح جدیدی از همکاری‌های استراتژیک طولانی مدت رسیده‌اند.

وی با تاکید بر توسعه تدریجی روابط دوجانبه که شامل همکاری در حوزه‌های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و بشردوستانه است ، گفت: یکی از زمینه‌های اولویت تعامل ، تشدید بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی است. دو کشور در زمینه‌های تجاری، انرژی، حمل و نقل و مجتمع کشت و صنعت پتانسیل قابل توجهی دارند.

جباراف ابراز امیدواری کرد ترکمنستان تمایل به مشارکت گسترده در پروژه‌های سرمایه گذاری در قرقیزستان که همه شرایط و فرصت‌های لازم را برای این کار دارد، داشته باشد.

وی متذکر شد یکی از زمینه های امیدوار کننده همکاری در زمینه گردشگری است. همچنین صنایع سبک نیز دارای پتانسیل زیادی است ، جایی که کیفیت منسوجات ترکمن را می‌توان با توانایی‌های صنعت پوشاک قرقیزستان ترکیب کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان افزود: دو ملت برادر ما ریشه‌های تاریخی و معنوی عمیقی دارند، شباهت زبان‌ها و سنت‌های فرهنگی،حفظ آنها و همچنین تعمیق بیشتر روابط انسانی میان دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

در همین راستا وی گفت: این دو ملت در تقویت سنت‌های دوستی و حسن همجواری نقش دارند ، من پیشنهاد کنم که روزهای فرهنگ متقابل برگزار شود زیرا وضعیت شیوع ویروس کرونا رو به بهبود است.

 رئیس جمهور قرقیزستان از همتای ترکمن خود دعوت کرد که یک سفر رسمی به قرقیزستان داشته باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول