اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جباراف: قرقیزستان شریک تجاری قابل اعتماد برای ترکمنستان است

رئیس جمهور قرقیزستان در مراسم افتتاح نمایشگاه کالاهای صادراتی ترکمنستان خطاب به تجار این کشور گفت: قرقیزستان یک شریک تجاری قابل اعتماد برای ترکمنستان است.

جباراف: قرقیزستان شریک تجاری قابل اعتماد برای ترکمنستان است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، با سفر «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان به «عشق آباد» مجمع اقتصادی ترکمنستان - قرقیزستان و نمایشگاه کالاهای صادراتی ترکمنی در ساختمان اتاق بازرگانی و صنایع این کشور برگزار شد.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه «جباراف»‌ رئیس جمهور قرقیزستان، «آمبریل تیمور علیف» معاون وزیر سرمایه گذاری، «دانیل ابرایف» رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان این کشور شرکت و سخنرانی کردند.

همچنین چند تن از مقامات ترکمنستان «چاری مراد پورچکوف» وزیر انرژی، «چاری گیلدژیوف» معاون رئیس کابینه وزیران ، «باتیر ​​آمانوف» رئیس اداره امور دولتی "ترکمن گاز"  ، «رحیم بردی ژرباراف» هیئت مدیره بانک امور امور اقتصادی خارجی و «دوران خدای بردیف» نماینده صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان سخنرانی کردند.

در ابتدا معاون کابینه وزیران ترکمنستان از ظرفیت‌های نمایشگاه، توان صادراتی این کشور در زمینه تولید گاز و نفت، تصفیه روغن، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، ساخت و ساز ، محصولات کشاورزی و بهره برداری از لایه‌های زیرین زمین مطالبی بیان داشت.

سپس رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به حسن همجواری روابط دو جانبه بین کشورها، بر تعهد قرقیزستان به حفظ تداوم در توسعه مشارکت استراتژیک با ترکمنستان تأکید و خاطر نشان کرد: مهم است که انگیزه جدیدی به توسعه همکاری‌ها، با تمرکز بر گسترش تجارت و تعاملات اقتصادی ، ایجاد شود.

جباراف با تاکید بر ایجاد فضایی امن و مطلوب برای سرمایه گذاری خارجی، به جذب شرکت‌های ترکمنستان در صنایع پتروشیمی، گاز و برق به بازار قرقیزستان ابراز علاقه کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان یکی از بخش‌های برجسته اقتصاد ترکمنستان را صنعت نساجی دانست و اذعان کرد مجتمع‌های بزرگ نساجی، صنایع ریسندگی و بافندگی پنبه، کارخانه‌های تولید پوشاک، شرکت‌های فرآوری ابریشم، کارخانه‌های تولید کفش، کارخانه‌های فرآوری اولیه چرم و پشم فعالیت می‌کند.

وی از صنعتگران ترکمنستان خواست تا در قرقیزستان که صنعت سبک به عنوان یک صنعت اولویت دار شناخته می‌شود ، شعبات خود را افتتاح و با تجار محلی تبادل تجربه کنند.

 به گفته رئیس جمهور ، قرقیزستان به عنوان کشوری با منابع آبی، از ظرفیت بالایی در زمینه منابع تجدیدپذیر انرژی برخوردار است که همین امر چشم اندازهای خوبی را برای همکاری سودمند دوجانبه ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، بر توسعه بیشتر پتانسیل گردشگری دو کشور و همچنین تعامل در صنعت فرآوری ، کشاورزی و زیرساخت‌ها می‌تواند موثر باشد.

رئیس دولت همچنین با تأکید بر چشم انداز ایجاد یک شرکت مشترک لجستیکی قرقیزستان و ترکمنستان که به ارتقا صادرات کالاهای دو کشور به بازارهای جهانی کمک می‌کند ، به اهمیت استفاده از ظرفیت حمل و نقل و ترانزیت موجود کشورها اشاره کرد.

جباراف در پایان سخنان خود از محافل تجاری ترکمنستان خواست که قرقیزستان را به عنوان یک شریک تجاری قابل اعتماد در نظر بگیرند و آنها را به همکاری فعال و اجرای مشترک پروژه‌های بزرگ سرمایه گذاری دعوت کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول