اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

نوسانات قیمت و عدم نظارت بر قیمت‌ها مهمترین دغدغه تولیدکنندگان و کارآفرینان

ندا عمی‌زاده کارآفرین بانوی گنبدی توانسته با تولید کمدهای تاشو به عنوان کارآفرین برتر گلستانی علاوه بر خود 10 بانوی گنبدی را اشتغالزایی کرده است.

نوسانات قیمت و عدم نظارت بر قیمت‌ها مهمترین دغدغه تولیدکنندگان و کارآفرینان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، کارآفرینی موثرترین نیروی بالقوه اقتصادی در جهان در حال گسترش است، زنان نقش مهمی در ارتقای سطح اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی دارند اما با این وجود سهم زنان کشورمان در فعالیت‌های کارآفرینانه بسیار اندک است.
در حال حاضر بخش بزرگی از جامعه کشورمان را زنان تشکیل داده و در سال‌های اخیر شاهد رشد قابل توجه آنها به لحاظ سطح تحصیلات، اشتغال و غیره هستیم.
فعالیت‌های کارآفرینانه زنان می‌تواند محرک موثری برای رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.
ندا عمی‌زاده فارغ‌التحصیل رشته طراحی و دکوراسیون داخلی از شهر «ملبورن استرالیا» بعد از چندین سال زندگی در آن کشور با هدف خدمت به مردم کشورش به ایران و به زادگاه پدری خود گنبدکاووس برگشته و امروزه به عنوان یک کارآفرین برتر گلستانی ۱۰ نفر از زنان این شهرستان را مشغول به کار کرده است.
خبرگزاری فارس استان گلستان برای معرفی این کارآفرین برتر گلستانی گفت‌وگوی تفضیلی با وی انجام داده است که توجه مخاطبان را به آن جلب می کنیم.عمی زاده

 

فارس: خانم عمی‌زاده قبل از فعالیت در کارگاه تولیدی کمدهای تاشو چه فعالیت‌هایی داشتید؟
عمی‌زاده: در سال ۱۳۹۳ کمپین مردم‌نهاد با نام «دست خدا» راه‌اندازی کردیم و فعالیت خود را با ۷۰ نفر از خانم‌هایی که به نوعی نیکوکار بودند شروع کردم، در این کمپین برای مردم آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر در محلات آسیب‌پذیر و حاشیه شهر از منازل اهالی شهرستان غذای گرم تهیه کرده و هر هفته روزهای یکشنبه این غذاها را در این محلات بین مردم توزیع می‌کردیم.
کم‌کم فعالیت‌های خود را در زمینه کمک به مردم آسیب‌پذیر گسترش داده و در کنار توزیع غذای گرم تهیه تجهیزات برای مدارس، تهیه لوازم‌التحریر و پوشاک و کفش برای دانش‌آموزان و درمان بیماران افراد مستمند را در فعالیت‌های خود گنجاندیم.
در این کمپین نه از افراد نیکوکار مبلغی دریافت می‌شد و نه کمک مالی به افراد آسیب‌پذیر و مستمند صورت می‌گرفت بلکه تمام مایحتاج اساسی آنها با برگزاری جلسات اعضای کمپین با نیکوکاران حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و در آخر در هر حوزه نیکوکاران آمادگی خود را برای تهیه آنچه برایشان مقدور بود اعلام می‌کردند.
با اینکه کمک‌های نیکوکاران فراوان بوده و ما همیشه با دستانی پر از کمک‌های مختلف در محلات آسیب‌پذیر حضور پیدا می‌کردیم اما بقدری فقر و مشکلات اقتصادی در این محلات زیاد بود که همیشه با کمبود مایحتاج آنها مواجه می شدیم و این صحنه برای من بسیار دردناک و متاثر کننده بود.

 

فارس: چطور شد که ایده تولید و کارآفرینی در ذهن شما خطور کرد؟
عمی‌زاده:
در همین زمان که با این کمپین همکاری می‌کردم و با خانم اسدالله‌پور مسوول  فعلی امور بانوان فرمانداری شهرستان گنبدکاووس در ارتباط بودم و دغدغه مردمان محلات آسیب‌پذیر عنوان می‌شد وی به‌من پیشنهاد ایجاد کسب و کار و اشتغالزایی تعدادی از زنان سرپرست خانوار و بانوان جویای کار را دادند.
ایده و فکرم این بود که اگر بخواهم کسب و کار ایجاد کنم این کار صرفا برای بانوان بوده و منحصربه‌فرد باشد تا بتوان کارآفرینی کرد و طوری نباشد که بعد از گذشت چند سال از فعالیت تولیدی مجبور شوم آن را مسدود کنم.
با این فکر با همسر و پدرم (داود عمی‌زاده) که سال‌های قبل در شهرک صنعتی تبریز کارخانه «آتروپات کمد» را دایر و به ثبت رسانده بود مشورت کردم و پدرم پیشنهاد داد تا فعالیت ۳۵ سال گذشته وی را احیا و زنده کنم.
فعالیت تولید کمدهای تاشو با نام شرکت «گنجه سازه تاشو گلستان» و برند اشکاف را از سال ۱۳۹۵ با یک چرخ خیاطی و یک نفر خانم آغاز کردم، از همان ابتدای کار کیفیت در محصولات برایم بسیار مهم بود و تلاشم این بود محصولات کمتر اما با کیفیت مطلوب تولید شود.
از شروع کار سعی کردیم در تولید خود خلاقیت داشته باشیم و به همین سبب اسکلت این کمدها را مانند شیار زن، لوله خم‌کن و غیره را با کمک دستگاهی که با ایده خود و دستی ساخته بودیم انجام می‌دادیم.
مزیت این دستگاه این است که از هیچ‌گونه برق یا باتری استفاده نشده و به صورت اهرم کار می‌کند و آلودگی صوتی ندارد.
با توجه به کیفیت تولید محصولاتی که داشتیم کم‌کم فعالیت‌هایم رونق گرفت و توانستیم کار را گسترش دهیم.
فارس: در حال حاضر چه نوع محصولاتی تولید می‌کنید؟ در مورد تولیدات خود توضیحاتی دهید؟
عمی‌زاده:
تولیدات ما کمدهای تاشو شامل کمد کودک، کمد تک درب، کمد دو درب، جارختخوابی، جاکفشی و باکس‌های نظم‌دهنده برای البسه، شال، روسری و هر وسیله که خانم‌ها نیاز دارند به صورت منظم در یک جا جمع کنند.
با توجه به زندگی آپارتمانی و کوچک شدن فضاهای منزل این کمدها کاربردهای زیادی داشته و مهمترین مزیت آنها نصب و جمع کردن راحت و جابه‌جایی آنها در زمان اسباب‌کشی است.
مهمترین مزیت دیگر این محصولات استفاده از اسکلت فلزی بوده که سبب افزایش استحکام این محصولات می‌شود.
همچنین برای جلوگیری از دور ریختن مواد اولیه اضافی با استفاده از یک ایده تولید باکس‌های نظم‌دهنده در ابعاد مختلف را نیز آغاز کردیم که مورد استقبال خریداران و متقاضیان قرار گرفته است.

 

فارس: برای تجاری‌سازی محصولات خود چه اقداماتی تاکنون انجام دادید؟
عمی‌زاده:
تولید کمدهای تاشو با نام شرکت «گنجه سازه تاشو گلستان» و برند اشکاف به ثبت رسیده با توجه به استقبال خوب هموطنان از محصولات ما در تلاش هستیم تا برای تجاری‌سازی در هر استان یک نمایندگی داشته تا محصولات به شهرهای آن استان حمل و فروخته شود، بیشترین فروش ما از طریق وب‌سایت و اینستاگرام بوده و در حال حاضر می‌توان گفت به تمام استان‌های کشور ارسال می‌شود.
فارس: چه مشکلاتی در مسیر تولید و یا فروش دارید؟
عمی‌زاده:
مهمترین مشکلات ما در حال حاضر عدم ثبات قیمت، عدم نظارت و کنترل بر قیمت‌ها در بازار است، متاسفانه قیمت مواد اولیه با نوسانات زیاد قیمت مواجه است و این امر سبب شده تا قیمت محصولات ما از یک ثباتی برخوردار نباشد و گاها محبور هستیم برای حفظ مشتریان خود با سود بسیار اندک این محصولات را بفروش برسانیم، اگر قیمت‌های مواد اولیه از یک ثبات پایداری برخوردار باشد مطمئنا قیمت محصولات ما هم در عرض شش ماه یا یکسال یکسان و ثابت خواهد بود.

 

فارس: شما در مسابقه تلویزیونی کارآفرینی «میدون» در شبکه سه سیما شرکت کردید، علت شرکت در این مسابقه چه بود؟
عمی‌زاده:
با توجه به کارآفرینی و اشتغالزایی در حوزه بانوان شهریور امسال به مسابقه «میدون» دعوت شدم و درباره تولید و کسب و کار خودم صحبت کردم.
این مسابقه تجربه خوبی بود تا از تجربیات و اطلاعات دیگران و دست‌اندرکاران این مسابقه برای بهتر شدن محصولات و اشتغالزایی بیشتر استفاده کنم.
فارس: چه برنامه‌ای برای آینده کاری خود دارید؟

عمی‌زاده: در حال حاضر ۵۰۰ عدد کمد تاشو و بیش از ۲ هزار عدد باکس نظم‌دهنده را در ماه در یک شیفت کاری تولید و بفروش می‌رسانیم، در نظر دارم با توجه به کیفیت مطلوب و استقبال خوب مردم اشتغالزایی را در دو شیفت کاری افزایش دهیم.

خوشبختانه در حال حاضر محصولات ما به کشور افغانستان صادر می‌شود و تلاش داریم تا با رایزنی و ارتباط با کشورهای همسایه بتوانیم محصولات خود را به کشورهای همسایه اطراف ایران اسلامی صادر کنیم.

 

فارس: شیوع بیماری کرونا در کسب و کار و تولید شما تاثیرگذار بود؟
عمی زاده: شیوع بیماری کرونا سبب نشد که دست از فعالیت و تلاش بردارم، در روزهای پایانی سال احساس کردم من هم به عنوان یک شهروند، بانو و یک کارآفرین باید نسبت به جامعه و شهرم کاری انجام بدم و توانستیم از روزهای پایانی تا آخرین ساعات و نزدیکی سال تحویل به کمک بانوانی که در تولید محصولات کمد تاشو همکاری می‌کردند به صورت شبانه‌روزی ۶ هزار عدد ماسک را تولید و تحویل اتحادیه نانوایان دهیم.

شاید جالب باشد که بدانید امسال در ایام سال تحویل بنده و همکارانم که در این تولیدی کار می‌کنند نتوانستیم به آداب و رسوم پایانی سال مانند خانه تکانی، پختن سبزی پلو با ماهی، چیدن سفره هفت سین بپردازیم و با تمام خستگی چندین روز و تلاش شبانه‌روزی به استقبال سال جدید رفتیم اما به نظر من بهترین سال تحویل در تمام عمرم را تجربه کرده و حس خوب و شیرین  در کنار مردم و برای مردم کار کردن را  داشتم.
فارس: چه صحبتی با بانوان دارید؟ علت موفقیت خود را در چه می‌دانید؟
عمی‌زاده:
معتقدم یک دست صدا ندارد و باید همه با هم برای بهتر زیستن خود و همنوعان تلاش کنیم تا همه در یک رفاه نسبی باشند، تمام سعی و تلاشم این است که بتوانم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مناطق محروم، روستاها و به ویژه مناطق آسیب‌پذیر بانوان سرپرست خانوار را در قالب مشاغل خانگی اشتغالزایی کرده تا بخش اعظمی از مشکلات آنها رفع شود.
فکر می‌کنم علت موفقیت توانمندی بانوان، تلاش ،کوشش، خودباوری و ایده‌های خلاقانه برای ایجاد بازار فروش محصولات است، البته در مسیر موفقیت بنده پدرم (داود عمی‌زاده) و همسرم (بهرام طیار، فارغ‌التحصیل رشته معماری) خیلی تلاش کرده و همواره راهنما من بودند و به ویژه همسرم با صبوری تمام با وجود دو فرزند دوقلو دو ساله و یک پسر ۱۰ ساله در کارهای منزل و تولید کمک کرده و می‌کنند تا من با آرامش خاطر به کار خود برسم.
جا دارد از کریمی فرماندار شهرستان، خانم اسدالله‌پور مسوول امور بانوان فرمانداری، اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان، جهاد دانشگاهی و به ویژه همکاران خودم که در کارگاه تولیدی یاری‌گر بنده هستند، تقدیر و تشکر کنم.
تاکنون در طول عمرم طوری تلاش و زندگی کردم که در پایان هر روز به تمام کارهای روزانه خود برسم و خوشحالم که هیچ آرزویی ندارم. انسان از فردا خود خبر ندارد پس بهتر است آنگونه زندگی کند که اگر فردایی وجود نداشت کار ناتمام باقی نمانده باشد.

انتهای پیام/2307/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول