اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

«آسیاب مهدی‌آباد» یادگار قاجار در نظرآباد مرکز گردشگری می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه آسیاب مهدی‌آباد به زودی و با حضور وزیر میراث فرهنگی افتتاح خواهد شد، گفت: آسیاب مهدی‌آباد متعلق به دوره قاجار است که تا سال ۱۳۵۰ شمسی مورد استفاده ساکنین بوده و از این پس نیز میبان گردشگران خواهد بود.

«آسیاب مهدی‌آباد» یادگار قاجار در نظرآباد مرکز گردشگری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز، پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از آسیاب آبی مهدی‌آباد، گفت: بودجه‌ای معادل سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ارزش افزوده فرمانداری شهرستان نظر‌آباد به این مکان اختصاص یافته بود که به وسیله آن پروژه مرمت این بنای تاریخی انجام و سیستم چرخش سنگ آسیاب راه‌اندازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با اشاره به اینکه این مجموعه به زودی و با حضور وزیر میراث فرهنگی افتتاح خواهد شد، افزود: آسیاب مهدی‌آباد دارای بخش‌های مجزا، کامل و متعلق به دوره قاجار است و همچنین تا سال ۱۳۵۰ شمسی مورد استفاده ساکنین بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن این بنای تاریخی به تپه باستانی ازبکی، می توان با راه‌اندازی مجموعه گردشگری در آینده‌ای نه چندان دور به جذب گردشگر و متعاقب آن ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه کمک کرد.

گفتنی است؛ آسیاب مهدی آباد متعلق به اواخر دوره قاجار و دارای 2 اتاق به عنوان استراحتگاه، انبار، راهروی ورودی، استخر آب و محل قرارگیری سنگ‌های آسیاب است که تا سال 1350 شمسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

همچنین این بنا از بخش‌های مختلفی مانند راهرو ورودی، اتاق‌های انبار طرفین راهرو، محل قرارگیری سنگ‌های آسیاب و تنوره یا استخر آب برای ایجاد فشار به منظور چرخاندن سنگ‌ها تشکیل شده و بنا دارای پوشش سقفی بسیار زیبایی میباشد که در آن از آجرهای ختایی استفاده شده است.

انتهای پیام/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول