اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

سفر درمانی به هلند و کشف بازار صادرات/ روستایی که با تحریم آمریکا به قطب گردشگری جهان تبدیل شد

فعال اقتصادی استان مرکزی که در لیست تحریم خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته می‌گوید: با تحریم آمریکا دهکده جهانی بید قرمز را در روستای بزیجان محلات راه‌اندازی کرده و 2 هزار گردشگر خارجی را جذب کرده‌ام.

سفر درمانی به هلند و کشف بازار صادرات/ روستایی که با تحریم آمریکا به قطب  گردشگری جهان تبدیل شد

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ جنگ و دشمنی دشمنان علیه ایران از گذشته تاکنون ادامه داشته و در این سال‌ها ظاهر و‌ آرایش متفاوتی به خود گرفته‌ است.

در سال‌های اخیر و پس از اینکه دشمنان از راه‌های نظامی به اهداف خود نرسیدید، مسیر جنگ اقتصادی و انواع تحریم‌ها را در پیش گرفتند.

از تحریم نفتی و دارو گرفته تا تحریم افراد مهم و اثرگذار کشور  از جمله تلاش‌های دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب بوده که باید گفت تحریم فعالان اقتصادی توسط آمریکا، نشانه درماندگی دولت تروریست ایالات متحده است.

دشمن  می‌کوشد از طریق اختلال در چرخه تولید کشور اشتغال و معیشت مردم را دچار مشکل کرده و با نارضایتی مردمی آشوب برپا کند، اما جوانان پرتلاش این مرز و بوم، تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و در سال‌های اخیر در عرصه‌های تحریمی نیز با پشت سر گذاشتن تحریم‌ها خوش درخشیدند.

امروز که کشور درگیر ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن است و فشارهای اقتصادی زندگی را برای بسیاری از افراد جامعه دشوار کرده اما ملت ایران دست از تلاش برنداشته و با دل و جان برای عزتمندی کشور و نظام گام برمی‌دارند.

 

در لیست تحریم‌های اخیر آمریکا علیه کشور نام برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر استان مرکزی نیز به چشم می‌خورد.

تولیدکننده باسابقه‌ای که سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار آورده ارزی داشته و علاوه بر کارنامه درخشان در حوزه اقتصادی، از جانباز ۳۵ درصد شیمیایی دوران هشت سال دفاع مقدس است؛ از جمله افرادی است که در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

این تولیدکننده کسی است که روزهای جنگ تحمیلی در جبهه‌‌‌های نبرد حق علیه باطل ایستاده  و امروز با توجه به نیاز کشور وارد میدان جنگ اقتصادی شده است.

محمد سلطان محمدی که سال ۶۷ در عملیات مرصاد به عنوان تکاور حضور داشته، بر اثر استنشاق گاز‌های شیمیایی جانباز می‌شود اما امروز در حوزه تولید بید قرمز که مصرف دارویی داشته، فعالیت می‌کند.

 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: دهه 70  برای درمان بیماری به  کشور هلند سفر کردم، در آن سفر که با عید کریسمس همراه بود، متوجه شدم هلندی برای تزیین وسایل عیدشان چوب‌های درختان را جمع‌آوری کرده و پس از آنکه آنها را  با رنگ قرمز رنگ‌آمیزی می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌دهند، در حالی که در شهرستان محلات و روستای محل سکونت ما به وفور گل‌‌های بید  قرمز وجود داشت و هیچ توجهی به آنها نمی‌شد.

تنها تولیدکننده بید قرمز در جهان بیان می‌کند:  زمانی که موضوع رویش طبیعی بید قرمز در روستا را با یکی از فروشندگان وسایل تزئینی در هلند در میان گذاشتم او به شدت شگفت‌زده شد، در همان سفر جرقه تولید و صادرات بید قرمز در ذهنم زده شد و با مذاکره‌ای که با آن فروشنده داشتم قرار شد نمونه‌ای از آن را برایش  ببرم که در سفر دیگر این چوب‌های طبیعی را به هلند بردم که آنها نیز استقبال کردند و طی قرارداد ۵ ساله تعهد کردند تمام تولیداتم را خریداری کنند، از آن زمان اولین محموله‌های بید قرمز محلات راهی بازارهای هلند و پس از پنج سال بازارهای جهان شد.

صادرکننده برتر سال ۱۳۸۶ ادامه می‌دهد: با درآمد حاصل از صادرات  بید قرمز چندین میلیون یورو در روستای محل سکونت سرمایه‌گذاری کردم  و ۱۵۰نفر از جوانان را مشغول به کار کردم.

وی با اشاره به تحریمش از سوی آمریکا می‌گوید: تحریم‌های خارجی در کنار مشکلاتی که از سوی دستگاه‌های داخلی و دولت سر راه تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، کار سخت می‌کند،  اما وقتی هدف عزت و سربلندی وطن باشد باید با سختی‌‌ها جنگید، همانطور که من با سختی بسیار با تحریم‌ها جنگیدم تا ارزآوری برای کشور داشته باشم.

این فعال اقتصادی که نامش در لیست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته بیان می‌کند:   دهکده جهانی بید قرمز را در روستای بزیجان محلات راه‌اندازی کردم که با ایجاد این دهکده جهانی، سال گذشته نزدیک به ۲هزار نفر گردشگرخارجی به روستای بزیجان آمد که نشان می‌دهد تحریم‌های دشمنان فرصت خلاقیت رابه ایرانیان داده است  و تحریم‌ها خللی در فعالیت اقتصادی ایجاد نخواهد کرد.

محمدی بیان می‌کند: تحریم شرایط فعالیت را سخت می‌کند به طوری که بارها در فرودگاه کشور مقصد اجازه ورود صادر نشده و ناچار به بازگشت شدم، اما هیچگاه سنگر مبارزه با  دشمن راترک نخواهم کرد.

این فعال اقتصادی در روستای برزیجان شهرستان محلات به همراه ۳ فرزندش مشغول فعالیت اقتصادی است و بیش از ۲۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده است. 

 

محمدی علاوه بر تحریم آمریکا، از خودتحریمی برخی مسوولان نیز گلایه‌مند بوده و می‌گوید: در حوزه اقتصادی تاکنون حتی ریالی از سوی دولت تسهیلات دریافت نکرده‌‌ام و متاسفانه از سال ۹۸ کارت بازرگانی بنده نیز توسط مسئولان کشور تعلیق شده است.

وی ادامه داد: معاملات کشور عراق ریالی انجام می‌شود، در حالی که بانک مرکزی دستورالعمل صادر کرده که صادرات باید دلاری انجام شود و به همین دلیل کارت بازرگانی بنده اعتبار ندارد.

مسوولان با حمایت از تولیدکننده تحریم‌ها را بشکنند

مجتبی کرمعلی تولیدکننده و صادرکننده انواع گل و گیاه کشور نیز که در استان مرکزی مشغول فعالیت است، به فارس می‌گوید: تحریم‌های داخلی شرایط را برای فعالیت اقتصادی بسیار سخت کرده در حالی که مسئولان همواره بر حمایت از تولیدکنندگان تاکید دارند اما در عمل این مهم محقق نمی‌شود.

وی تصریح کرد: سیاست‌های غلط بانک مرکزی و تصمیمات نابجا سبب شده تا بسیاری از واحد‌های تولیدی ممنوع‌المعامله شده در حالی که با تبصره می‌توان مشکلات صادراتی این تولیدکنندگان را برطرف کرد.

کرمعلی با اشاره به اینکه برخی محصولات قابلیت ذخیره‌سازی ندارند، گفت: تولیدکنندگان گل و گیاه نمی‌توانند محصولات خود را انبار کرده و به محض تولید باید عرضه شود؛ از مسئولان درخواست داریم اهتمام جدی داشته و تصمیمات قاطع در این زمینه اتخاذ کنند.

این صادرکننده گل و گیاه معتقد است تحریم‌های خارجی تولیدکنندگان را تقویت کرده و خلاقیت در فعالیت در پی خواهد داشت اما مشکلات داخلی به راحتی قابل درک نیست.

وی، تحریم‌های خارجی را تهدیدی برای فرصت‌آفرینی می‌داند اما لازمه این امر را حمایت مسوولان می‌داند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول