اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

صادرات شمشیر به عمان باید ادامه یابد/عراق نخستین مقصد صادرات صنایع دستی زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه صنایع‌دستی زنجان بیشتر به کشورهایی همچون عراق، کویت، قطر، عمان، آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود، گفت: پیگیر صادرات خنجر و شمشیر زنجان به عمان هستیم.

صادرات شمشیر به عمان باید ادامه یابد/عراق نخستین مقصد صادرات صنایع دستی زنجان

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: صنایع دستی یا به عبارتی هنرهای صناعی شاخه‌ای از هنرهای کاربردی است که اکنون این کالاهای ارزشمند به دلیل صنعتی شدن جامعه، تغییر سلیقه و سبک زندگی تنها از نظر هنری و هویتی مورد توجه قرار می‌گیرند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه قریب به ۵۰ رشته صنایع دستی در استان فعال است، تصریح کرد: سال گذشته سال کیفیت بخشی به تولیدات صنایع دستی در زنجان بود به طوری که با تلاش صنعتگران و هنرمندان ۱۴ اثر نشان ملی مرغوبیت کسب کردند.

ارجمندبه تاثیر منفی کرونا به صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: صنایع دستی استان زنجان در رشته‌های مختلف برند است اما شیوع ویروس کرونا موجب کسادی فعالان این رشته شده است.

وی آمار میزان دپوی صنایع دستی در استان زنجان را از آغاز کرونا قریب به ۶۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: متاسفانه در اثر شیوع این بیماری مهلک‌ترین ضربه به صنایع دستی وارد شده است.

ارجمند از فعالیت ۴۵۰ فروشگاه صنایع دستی در استان خبر داد و افزود: با توجه به ضربه اقتصادی که به این صنایع زده شده، به ازای هر بیمه شونده ۱۲ میلیون تومان تسهیلات به آنها پرداخت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان درباره صادرات صنایع دستی استان گفت: صنایع‌دستی زنجان بیشتر به کشورهای همسایه همچون عراق، کویت، قطر، عمان، آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات صنایع دستی از زنجان به کشور عراق است، گفت: در بین صنایع دستی مختلف صنعت مس زنجان به‌ عنوان اصیل‌ترین و با کیفیت‌ترین مس بیشترین میزان فروش صنایع‌دستی را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی،  قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و مصنوعات چرمی نیز از دیگر صنایع دستی بومی زنجان است که پس از مس در رتبه‌های بعدی فروش قرار دارند.

ارجمند در ادامه از صادرات خنجر، شمشیر و ملیله استان زنجان خبر داد و گفت: در تلاشیم با برگزاری شو روم از ظرفیت کشور عمان برای توسعه مراودات خارجی استفاده کنیم، چرا که در شرایط فعلی این کشور روادید را با هزینه کم و با سرعت بالاتری برای تجار ایرانی صادر می‌کند و از طرفی خط مستقیم کشتیرانی بین چندین بندر ایران و عمان و همچنین خط هوایی بین دو کشور وجود دارد.

وی به ظرفیت‌های استان در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: استان زنجان به ‌واسطه ظرفیت‌های زیادی که در حوزه‌های صنایع‌دستی، گردشگری کشاورزی و گردشگری معدنی دارد باید به کانونی برای تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری به‌ویژه به کشورهای همسایه تبدیل شود.

انتهای پیام/73005/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول