اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

ذخیره‌سازی ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در ساوه

استاندار مرکزی از ذخیره‌سازی ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در سد الغدیر ساوه خبر داد.

ذخیره‌سازی ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در ساوه

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، سید علی آقازاده در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در فرمانداری ساوه که با موضوع هم‌اندیشی بررسی مشکلات کشاورزان برگزار شد، اظهار کرد: استان مرکزی در زمینه تولید شیر، گوشت قرمز و سفید و لبنیات همچنین تولید محصولات کشاورزی استراتژیک گندم و دانه‌های روغنی در کشور جز ده استان برتر قرار گرفته است.

وی افزود: استان مرکزی در کنار دارابودن بیش از ۳ هزار واحد صنعتی از ظرفیت خوبی در حوزه کشاورزی و منابع آبی در شهرهای ساوه و زرندیه نیز برخوردار است که بهره‌مندی از این ظرفیت گام بلندی جهت در احقاق شعار سال خواهد بود.

استاندار مرکزی با اشاره به سرریز شدن سد الغدیر ساوه طی ۲ سال اخیر اضافه کرد: به لطف بارندگی و نزولات آسمانی و همچنین مدیریتی که صورت گرفت در حال حاضر بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره شده است که این حجم آب کمک بزرگی به تأمین آب مورد نیاز کشاورزی منطقه خواهد کرد.

آقازاده از کمیسیون کشاورزی مجلس خواست با استفاده از اهرم خوبی که در این کمیسیون وجود دارد، علاوه بر برطرف کردن مشکلات ساوه و زرندیه  مشکل کشاورزان کشور را حل و فصل کنند.

فرماندار ساوه نیز در ادامه این جلسه با اشاره به موقعیت خوب ساوه و داران بودن ظرفیت استراتژیک در حوزه‌های مختلف گفت: شهرستان ساوه در حوزه صنعت مهم‌ترین و بزرگترین شهر صنعتی کشور را در دل خودش جای دارد و چندین شهرک صنعتی نیز در آن فعال هستند و به‌عنوان شاه‌راه و دارا بودن محورهای مواصلاتی استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است. 

علی میرزایی اظهار کرد: با توجه شرایط اقلیمی خوبی که در ساوه داریم به جرأت می‌توان گفت ساوه بهشت کشاورزی است و این شهرستان به‌عنوان قطب مهم کشاورزی در کشور بالغ‌بر ۷۰ نوع محصول باغی و زراعی کشت و تولید می‌کند که همین موضوع اهمیت زرخیز بودن شهرستان را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به زیر کشت بودن یک‌سوم از حجم کشاورزی استان در ساوه افزود: شهرستان ساوه به دلیل دارا بودن سه نوع آب و هوای معتدل، سرد و کوهستانی و نیمه گرمسیری تنوع محصولات کشاورزی خوبی دارد و ۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کشاورزی وجود دارند.

فرماندار ساوه با تأکید بر اینکه ۲۱ هزار هکتار از سطح زیر کشت در شهرستان باغی و مابقی زراعی است، عنوان کرد: ۶۵۰ هزار تن انواع محصولات در سطح شهرستان تولید می‌شود که انار به‌عنوان مهم‌ترین محصول شهرستان در میزان برداشت در سطح کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

میرزایی به وجود یک هزار و ۸۰۰ حلقه چاه و ۳۲۶ رشته قنات در شهرستان نیز اشاره داشت و بیان کرد: با بارش‌هایی که در یکی دو سال اخیر رخ داد اکثر قنوات پر شده است و رودخانه مزلقان به‌عنوان یکی از رودخانه‌های دائمی و مهم شهرستان با دارا بودن ۵۶ دهنه آبگیر نقش مهمی در توسعه کشاورزی منطقه داشته است.

وی تولید محصول پسته و انجیر را از دیگر تولیدات مهم کشاورزی در این شهرستان دانست و تصریح کرد: طی سال‌های اخیر کارهای تحقیقاتی خوبی در زمینه گسترش محصولات کشاورزی انجام شده که ماحصل آن تولید زیتون و پسته در مساحت زیادی در کنار انار است که زیتون در بخش مرکزی و پسته در بخش نوبران رشد خوبی داشته و آینده خوبی برای آن پیش‌بینی شده است. 

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه شهرستان ساوه در حوزه تولیدات دامی از ظرفیت خوبی برخوردار است، افزود: در حال حاضر بالغ‌بر ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی در شهرستان انجام می‌شود و چنانچه ۳ دوره در سال جوجه ریزی انجام شود ۶ میلیون قطعه جوجه تولید شود می‌توانیم علاوه بر تأمین استان، بسیاری از استان‌های هم‌جوار را نیز پوشش دهیم.

میرزایی گفت: ساوه از ظرفیت و پتانسیل بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است که باید تصمیمات خوبی در این حوزه اتخاذ شود و با هدف‌گذاری کارشناسی، زمینه‌های تحول و تحرکات تولیدی را گسترش دهیم چراکه ساوه می‌تواند بهشت تولیدات کشاورزی باشد. 

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون کشاورزی این دوره نگاه کار‌شناس محورانه دارد و با رصد دقیق و موضع‌گیری‌های خوب به دنبال تعامل با حوزه‌های مختلف است افزود: یکی از اصلی‌ترین موضوعات که جا دارد مجلس به آن ورود کند بحث واردات نهاده‌هاست چراکه هم کشاورزان بزرگ و هم دامداران کوچک در این حوزه واردات گلایه‌های فراوانی دارند و خواستار اقدامات دولت در این زمینه هستند. 

فرمانده ساوه عنوان کرد: احیای اکوسیستم‌های کشاورزی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه را فعال‌تر می‌کند و اگر بخواهیم افق ۱۰ ساله داشته باشیم باید در این زمینه نیز اقدامات کارشناسانه انجام دهیم.

میرزایی به کمبود اعتبارات برای احیا و لایروبی قنوات شهرستان اشاره کرد و افزود: از کمیسیون کشاورزی انتظار می‌رود با تعامل با دولت از محل اعتبارات ملی برای برخی شهرستان‌ها که حوزه وسیعی دارند بودجه تخصیص دهند.  

وی در پایان گفت: شهرستان ساوه به دلیل داشتن زیرساخت‌های لازم مثل راه‌آهن و نزدیکی به فرودگاه می‌تواند مهم‌ترین انبار کالاهای استراتژیک در کشور باشد و این آمادگی را برای ذخیره کالاهای استراتژیک در انبار و توزیع اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول