اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

۳۵ درصد نهادهای عمومی ساوه نیازمند مناسب‌سازی فضا برای معلولان هستند

رئیس اداره بهزیستی ساوه می‌گوید: ۳۰ تا ۳۵ درصد از نهادهای عمومی ساوه نیازمند مناسب‌سازی برای معلولان هستند.

۳۵ درصد نهادهای عمومی ساوه نیازمند مناسب‌سازی فضا برای معلولان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از  اراک؛ سوم دسامبر با عنوان روز جهانی معلولان در تقویم ملل مختلف، بهانه‌ای است برای بررسی مشکلات و مسائل این اقشار که شاید به‌واسطه مشکلاتشان آن‌گونه که باید در جامعه دیده نمی‌شود و این روز به منظور ارتقای آگاهی از معضلات و مشکلات آنان، تلاش برای احقاق حقوق مدنی و منزلت اجتماعی آنها و تأکید بر حذف تبعیض علیه آنها برای معلولین نام‌گذاری شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس که به بهانه این روز انجام شد، می‌گوید: در شهرستان ساوه بالغ‌بر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر معلول شامل معلولان بینایی، جسمی و حرکتی، شنوایی و ذهنی تحت حمایت قرار دارند که از این تعداد ۹۵ نفر ضایعه نخاعی هستند.

مرضیه آرزومند به بخشی از غربالگری‌های انجام شده در راستای کنترل معلولیت در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: این اقدامات شامل غربالگری شنوایی، مشاوره ژنتیکی و غربالگری تنبلی چشم است که شهرستان ساوه در زمینه غربالگری تنبلی چشم با پایش ۸۵ درصدی عملکردی قابل قبولی داشته است.

وی با اشاره به ساخت و اهدای تعداد ۴ واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی ساوه بیان کرد: در حال حاضر ۳ باب منزل مسکونی برای خانواده‌های یک معلول در دست ساخت است و ۹ مورد نیز برای اخذ زمین اقدام شده که ۲ قطعه زمین واگذار و برای ۷ قطعه دیگر در حال پیگیری و رایزنی هستیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ساوه خانواده‌های چند معلول را بین ۲۵ تا ۳۰ خانواده دانست و افزود: اگر پیگیری‌های مسکن به خوبی انجام شود می‌توان گفت مشکن مسکن برای خانواده‌های چند معلول شهرستان برطرف خواهد شد.

آرزومند به بخشی از اقدامات حمایتی در زمینه اشتغال معلولان نیز اشاره‌ای داشت و عنوان کرد: اهدای ۵۰ فقره وام قرض‌الحسنه در سال جاری، کمک به پرداخت بیمه‌های کارفرمایی، حمایت در زمینه بیمه خویش‌فرمایی بخشی از این اقدامات انجام گرفته است

وی ادامه داد: مناسب‌سازی محل سکونت معلولین، مناسب‌سازی خودروهای شخصی معلولان و تعامل با مسئولان شهری برای مناسب‌سازی معابر و خیابان‌ها بخشی از اقدامات حمایتی این اداره برای معلولان است.

رئیس اداره بهزیستی ساوه با تأکید بر اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد از نهادهای عمومی ساوه نیازمند مناسب‌سازی برای معلولان هستند، تصریح کرد: در تعامل با شهرداری ساوه بوستان امید ویژه معلولان به بهره‌برداری رسید و ساخت پارک اوتیسم نیز عملیاتی شده است ضمن اینکه در خیابان‌های ولیعصر، شریعتی، بلوار شهید بهشتی و خیابان امام بالغ‌بر ۷۰ درصد مناسب‌سازی‌ها صورت گرفته است.

حمایت انجمن معلولین ساوه از ۹۰ معلول

مسئول انجمن معلولین نخاعی، جسمی و حرکتی شوق حضور ساوه نیز به تحت پوشش بودن ۹۰ معلول در این انجمن حمایتی خبر داد و گفت: انجمن شوق حضور با هدف حمایت از این قشر از سال ۹۶ تأسیس و از ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد.

حمید بلالی اظهار کرد: این انجمن در زمینه‌های حمایتی از جمله ازدواج، اشتغال، مسکن، درمانی و ورزشی، توان‌بخشی، مناسب‌سازی معابر شهری و منازل معلولان، آموزش‌ها و کلاس‌های مختلف و همچنین توزیع بسته‌های معیشتی و حمایتی فعالیت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اکثر معلولان جسمی حرکتی مشکلات خاص خودشان را دارند، افزود: مهم‌ترین مشکل معلولان دیده نشدن در جامعه به‌واسطه عدم حضورشان در اجتماعات است که یکی از دلایل آن به عدم مناسب‌سازی معابر شهری و نبود امکانات برمی‌گردد.

مسئول انجمن معلولین نخاعی، جسمی و حرکتی شوق تهیه وسیله حمل و نقل عمومی مناسب را یکی از خواسته‌های معلولان دانست و بیان کرد: وسیله‌ای مانند اتوبوس برای معلولان در ساوه مناسب‌سازی نشده اما شهرداری قول‌هایی در خصوص تهیه زیرساخت‌های لازم برای استفاده معلولان از اتوبوس داده که امیدواریم محقق شود.

بلالی تصریح کرد: معلولان جسمی حرکتی و نخاعی نیاز مبرم به رمپ مناسب، بالابر و حضور دائمی یک فرد در کنارشان برای خروج از منزل دارند که بعد از همه این اتفاقات با مشکلات شهری نظیر پل‌های نامناسب، جوی‌های آب، جداول غیراستاندارد و امثالهم مواجه می‌شوند که همین امر حضور معلولان را در جامعه سلب می‌کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه در برخی مراکز پزشکی، آزمایشگاه‌ها، مراکز خرید، اماکن مذهبی، مکان‌های تفریحی و... مناسب‌سازی برای معلولین صورت نگرفته که در جلسه با مسئولین نیز به اطلاع آنها رسانده می‌شود اما متأسفانه زمانی که قرار است مصوبات به مرحله اجرا درآید نبود بودجه، مشکلات کرونایی و ... بهانه‌ای برای عدم اجرا می‌شود.

مسئول انجمن معلولین نخاعی، جسمی و حرکتی شوق نبود بیمه مناسب بخصوص بیمه تکمیلی را از مهم‌ترین مشکلات این قشر دانست و افزود: با توجه به اینکه هزینه‌های درمان برای این قشر سنگین است لذا این امر مشکلات ما را دوچندان کرده اما با اقداماتی که موسسه انجام داده و تعاملی که با پزشکان و آزمایشگاه‌ها داشته توانسته تخفیفات مناسبی را برای این قشر فراهم کند.

بلالی حضور با تأکید بر اینکه دیده نشدن معلولان باعث حل نشدن مشکلاتشان است تصریح کرد: جامعه ما به سمت سالمندی در حال حرکت است و مشکلات ایاب و ذهاب و مناسب‌سازی‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند کمک‌حال معلولین باشد، برای سالمندان نیز مناسب خواهد بود لذا باید نگاهی کلی و کارشناسانه برای این امر داشته باشیم تا فقط برای رفع مسئولیت اقدام نشود.

وی به مشکلات معیشتی معلولان جسمی حرکتی نیز اشاره‌ای داشت و عنوان کرد: متأسفانه این افراد از نظر اشتغال مشکلات بسیار زیادی دارند ضمن اینکه قانون ۳ درصد به‌کارگیری معلولین در ادارات به‌درستی اجرایی نمی‌شود بنابراین عدم اشتغال و فراهم شدن کار مناسب این افراد طبیعتاً مشکلات معیشتی را نیز به همراه خواهد داشت.

مسئول انجمن معلولین نخاعی، جسمی و حرکتی شوق بر لزوم ارتقا فرهنگ جامعه در برخورد با معلولان تأکید داشت و عنوان کرد: به معلولین نباید با دید رحمانی و دلسوزی نگاه کرد بلکه یک معلول را باید به‌عنوان فردی که حق زندگی و شهروندی دارد نگاه کرد و این خواسته کمی است که این قشر از مردم دارد.

بلالی حضور به عدم جذب مناسب خیرین در این حوزه اشاره‌ای کرد و گفت: خیرین ساوجی که به حق در امور خیر همواره پیش‌قدم بوده و هستند به سمت سایر مراکز جذب شده‌اند و این مرکز که به‌تازگی تأسیس شده نتوانسته خیرین زیادی را جذب کند.

وی نبود یک ساختمان و مکان مناسب برای انجمن را از مهم‌ترین مشکلات این موسسه حمایتی دانست و گفت: با ساخت این مرکز توانستیم معلولان را از خانه خارج کنیم و با فراهم کردن دورهمی‌های دوستانه علاوه بر بررسی و تلاش برای رفع مشکلات، ساعاتی را به خوبی کنار هم گذراندیم لذا خواسته اعضا فراهم شدن یک مکان مناسب است تا بتوانیم علاوه بر تهیه امکانات پزشکی و درمانی در آن، زمینه اشتغال و درامد زایی را برای آنان فراهم کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول