اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

در نشست خبری کارگران اخراجی چه گذشت؟

نمایندگان حدود هزار کارگر اخراج شده یکی ازشرکت‌های تولیدی چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران از بی‌توجهی مدیران دولتی به مطالبات‌شان گلایه کردند.

در نشست خبری کارگران اخراجی چه گذشت؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد مدتی است موضوع اخراج حدود هزار کارگر، از یکی از واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری طی سنوات گذشته مورد توجه این رسانه قرار گرفته است. (اینجا، اینجا، اینجا را ببینید)

موارد مشکوک در پرونده کارگران اخراجی

در گزارشاتی که در خروجی فارس قرار گرفت چند مورد مشکوک مطرح شد که تا این لحظه مسؤولان پاسخی مناسب برای این شبهات ارائه نکرده‌اند؛ عدم اجرای ماده 20 قانون کار، مشمول شدن سختی کار، اضاف شدن واژه "مخیر" در یک رای و اعلام اینکه این اشتباه تایپی بوده و امکان اصلاح وجود ندارد، به کارگیری یکی از مدیران ارشد دولتی در اداره کل کار به عنوان مشاور واحد تولیدی و ... از جمله شبهاتی است که تاکنون به آن پاسخ داده نشده است.

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از این انتقادات که در فضای رسانه‌ای مطرح شد نشست خبری طراحی کرد و در جمع خبرنگاران اظهاراتی داشت که مجددا واکنش کارگران را در پی داشت، برای مثال مدیرکل مربوطه در جمع خبرنگاران ادعا کرده بود که همه کارگران اخراج شده اکنون شاغل هستند و کمتر از 20 نفرشان در حال حاضر بیکار هستند، که 24 ساعت بعد از این ادعا صدها کارگر با تهیه طوماری این ادعا را رد کردند.

آنچه در این مسئله مشخص است یک اختلاف نظر جدی بین کارگران، کارفرما و مدیران دولتی است و از آنجایی که کارگران تریبون رسمی برای بیان مطالبات‌شان نداشتند در نظر گرفتیم نشست خبری با حضور جمعی از خبرنگاران برای شنیدن مطالبات کارگران برگزار کنیم تا افکار عمومی فقط به صورت یکطرفه با این مسئله مواجه نشود و در کنار توضیحات مسؤولان مطالبات کارگران هم شنیده شود.

وکیلی برای دفاع از مطالبات‌مان نداریم

داریوش کاویانی در ابتدای جلسه گفت: چند سالی است که ما به بهانه‌های مختلف از یکی از شرکت‌های تولیدی استان اخراج شده‌ایم و بر این باوریم حقمان ضایع  و اداره کار و رفاه اجتماعی هیچ کمک شاخصی برای احقاق حقوقمان انجام نداده است.

نماینده حدود هزار کارگر بیکار شده‌ یکی از شرکت‌های تولیدی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: شکایت‌های زیادی را ما طرح کردیم اما به دلیل عدم توانایی مالی برای اخذ وکیل و عدم اشرافیت به مسائل حقوقی شکایاتمان راه به جایی نبرده و اداره کار که باید حامی و پشتیبان ما کارگران باشد بنا به دلایلی نامعلوم از حمایت ما صرف نظر کرده است.

افراد با سابقه اخراج شدند

وی خاطرنشان کرد: اکثر کسانی که از این واحد تولیدی اخراج شدند عمدتا سابقه کاری بالای 15 سال داشته‌اند و یا افرادی بودند که به دلیل شرایط سخت کاری دچار بیماری و نقص عضو شدند اما با فریب و بهانه‌های مختلف و غیر واقعی همچون اعتیاد از این واحد تولیدی اخراج و جایی برای کار در شرکت دیگر با توجه به سن بالا و بازی که با آبروی آن‌ها شد نداشتند.

کاویانی اظهار داشت: از جمله خواسته‌های اصلی ما اعمل سختی کار بر  فعالیت ما است زیرا به گفته کارشناسانی که در گذشته مراجعه کردند شرایط کاری در این شرکت شامل شرایط کارهای سخت و زیان‌آور بوده است اما هرجا مراجعه کردیم برای بازیابی اسناد به ما می‌گویند اسناد امحا شده است.

وی اضافه کرد: در صدور رای نهایی در شورای حل اختلاف و در طرح طبقه بندی مشاغل رئیس اداره کار استان به عنوان یک کارشناس اعتراف کرد که حق با شما بوده و ورود یک واژه‌ی "مخیر" را به رای نهایی یک غلط املایی خواند اما چند روز بعد یکی از کارمندان این اداره با تهدید ما را از ادامه پیگیری‌ها منع نمود.

چرا کسی در خصوص دروغگویی یک مدیر دولتی واکنش نشان نمی‌دهد؟

 نماینده هزار کارگر بیکار استان تاکید کرد: در جلسه‌ای رسمی رئیس اداره کار استان  آمار ما بیکار شدگان را 20 نفر اعلام کرد در صورتی که صبح روز بعد صدها نفر از همان کارگران اخراجی با تهیه طوماری اعلام کردند که در حال حاضر بیکار هستند؛ و سوال ما این است که چرا یک مسؤول ارشد دولت اینطور با بازی با کلمات و دروغ گویی با روح و روان ما بازی می‌کند، افکار عمومی را فریب می‌دهد و کسی با او برخورد نمی‌کند.

وی اضافه کرد: ما با توجه به داشتن زن و فرزند، مشکلات اقتصادی و معیشتی و مشکلات جسمی که به واسطه کار در همین شرکت تولیدی ایجاد شده خواستار پیگیری پرونده و مشکلات خود از سوی دستگاه قضایی هستیم زیرا ما کارگریم و توان مقابله حقوقی با کارفرمایان ثروتمندی که توان اخذ بهترین وکلا را دارند نداریم.

درخواست یک ملاقات با رئیس قوه قضائیه داریم

کاویانی به نمایندگی از هزار کارگر اخراجی یکی از واحدهای تولیدی استان گفت: ما با توجه به حضور رئیس قوه قضائیه در چهارمحال و بختیاری خواستار ملاقات و بیان مشکلات خود هستیم و امیدواریم مطالبات ما پیگیری و برخورد جدی با افرادی که در پیگیری حقوق ما اهمال کردند و در ضایع شدن حق ما نقشی داشتند صورت پذیرد.

انتهای پیام/68033/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول