اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دردسرهای «تاپی» برای ترکمنستان؛ خط لوله‌ای که هنوز روی کاغذ است

پروژه ساخت لوله تاپی همچنان مورد توجه جامعه بین‌الملل است اما تیترهای رسانه‌های منطقه‌ بیشتر انتقادی است و هنوز دستاوردهای مثبتی در این زمینه حاصل نشده است.

دردسرهای «تاپی» برای ترکمنستان؛ خط لوله‌ای که هنوز روی کاغذ است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک سایت تحلیلی «اوراسیا نت» به بررسی تحولات اخیر مربوط به پروژه‌های ترانزیتی در ترکمنستان پرداخته است.

در این مطلب آمده است: پروژه ساخت لوله انتقال گاز تاپی همچنان مورد توجه جامعه بین‌المللی است اما تیترهای رسانه‌های منطقه‌ای بیشتر انتقادی می‌باشد و هنوز دستاوردهای مثبتی در این زمنیه حاصل نشده است.

در تاریخ 26 اکتبر سال جاری «قربان قلی بردی محمداف» بار دیگر از اهمیت ویژه لوله ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند سخن گفت و این پروژه را عامل تقویت صلح و توسعه اقتصادی منطقه اعلام کرد.

ساخت لوله 214 کیلومتری در قلمروی ترکمنستان در تاریخ ماه دستامبر سال 2015 آغاز شده و در ماه فوریه سال 2018 دولت این کشور از آغاز این پروژه خبر داد.

همچنین بردی محمداف در هفته گذشته از اقدامات «میراتگلدی مرداف» معاون نخست وزیر و مسئول پروژه تاپی انتقاد کرد و دستور اجرای پروژه در آینده نزدیک را صادر کرد.

مقامات افغانستانی هم برای ساخت این خط لوله ابراز آمادگی کردند در حالی که هیچ اقدامی در این زمینه هنوز صورت نگرفته و آمار دقیقی درباره بودجه این برنامه اعلام نشده است.

به تازگی «مصطفی منصور» وزیر اقتصاد افغانستان از کسری 9 تا 12 میلیارد دلار برای اجرای این پروژه خبر داد.

همزمان در تاریخ 22 تا 23 اکتبر سال جاری در شهر «عشق آباد» بیست و چهارمین دوره کنفرانس بین‌المللی با موضوع «نفت و گاز ترکمنستان» برگزار شد و در آن مسائل مربوط به صادرات انرژی تولید ترکمنستان به اروپا از توجه زیاد حضار برخوردار شد.

در این راستا، گفت‌وگوهایی بین مقامات کمیسیون اروپا، بانک جهانی و دستگاه ریاست جمهوری ترکمنستان صورت گرفت.

با توجه به اینکه «ارلندیس گریگاراویچ» رئیس کمیسیون اروپا ظرفیت‌های لوله انتقال گاز «ترانس خزر» را اعلام کرد این موضوع در قالب مذاکرات پشت درهای بسته بررسی شد.

به گفته گریگاراویچ اتحادیه اروپا شرکت‌های اروپایی را برای حضور در این پروژه فرا می‌خواند و ایتالیا آمادگی خود برای سرمایه گذاری را اعلام نمود و شرکت‌هایی مانند «Eni»، «SACE» و «RINA Consulting» برای انجام این سرمایه گذاری آماده می‌شوند.

در این نشست بردی محمداف با هدف پوشش نگرانی‌های کشورهای منطقه در ارتباط با آسیب‌های ترانس خزر برای محیط زیست این دریا  پیشنهاداتی مطرح کرد زیرا پیش از این روسیه، ایران و دیگر کشورهای منطقه از تأثیر منفی این برنامه بر محیط زیست خبر داده بودند.

به عنوان مثال بردی محمداف در قالب سفر خود به شهر «باکو» در تاریخ 25 اکتبر سال جاری علاقه خود به تأسیس برنامه اکولوژیکی خزر را اعلام کرد و کشورهای منطقه را برای استفاده مؤثر از منابع طبیعی دعوت نمود.

در ماه‌های اخیر تعداد سفرهای کاری رئیس جمهور ترکمنستان به خارج از کشور افزایش یافته و عشق آباد نیز از مهمانان بلندپایه میزبانی می‌کند و به تازگی «مهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی به این کشور سفر کرد.

فعالیت شرکت «PETRONAS» موضوع اصلی این سفرکاری بود و عشق آباد خواستار تمدید قرارداد مشترک تا سال 2038 شد و محمد از حضور مالزی در دیگر برنامه‌های ترکمنستان خبر داد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول