اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تداوم ممنوعیت ترانزیت کالاهای تاجیک از خاک ترکمنستان

وزارت حمل و نقل تاجیکستان از تداوم ممنوعیت حرکت کامیون‌ها و قطارهای این کشور از قلمرو ترکمنستان خبر داد.

تداوم ممنوعیت ترانزیت کالاهای تاجیک از خاک ترکمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سهراب میرزازاده» معاون اول وزارت حمل و نقل تاجیکستان در مورد عدم حل مسئله ترانزیت کالاهای تاجیکستان از طریق خاک ترکمنستان گفت: با سپری شدن 6 ماه هنوز مسئله مربوط به ممنوعیت عبور کامیون‌ها و قطارهای تاجیک از طریق خاک ترکمن‌ها حل نشده است.

میرزازاده افزود: ما این مشکل را از طریق 2 مسیر جایگزین حل کردیم که اگرچه نسبت به ترانزیت از طریق خاک ترکمنستان طولانی‌تر و هزینه بیشتری می‌طلبد اما امکان حمل و نقل بدون محدودیت را فراهم می‌کند.

وی در این راستا گفت: برای حل این موضوع، در کوتاه مدت با مقامات ذیربط آذربایجان و گرجستان در مورد استفاده از جاده‌های این کشورها برای حمل و نقل توافق صورت کردیم.

میرزازاده گفت: یکی از مسیرهای حمل و نقل کامیون‌های حامل کالای تاجیکستان در حال حاضر از ازبکستان تا بندر «آکتائو» ( ساحل دریای خزر) قزاقستان و سپس از خاک آذربایجان و دومین مسیر از خاک ازبکستان، قزاقستان، روسیه تا گرجستان به سمت کشورهای شرق نزدیک عبور می‌کند.

«عثمان قلندراف» معاون شرکت راه آهن تاجیکستان نیز گفت: مشکل حمل و نقل از طریق راه آهن نیز با انتخاب خطوط جایگزین حل و فصل شده است.

وی افزود: ما با شرکت‌های راه آهن ازبکستان و قزاقستان توافق کردیم و امروز می‌توانیم از بندر آکتائو از طریق خطوط ریلی «قراقالپاقستان» استفاده کنیم.

قلندراف گفت: اگرچه این مسیر در مقایسه با جاده‌هایی که از ترکمنستان عبور می‌کنند طولانی‌تر می‌باشد اما همتایان ازبک و قزاق برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل به ما تسهیلات 50 درصدی را پیشنهاد کردند.

ترکمنستان بار دیگر حرکت کامیون‌ها و قطارهای تاجیکستان از خاک خود را از اول ماه فوریه سال جاری ممنوع کرد.

تا این زمان طرف ترکمنی در ماه سپتامبر سال گذشته حمل و نقل محموله‌های تاجیکستان از طریق «عشق آباد» را ممنوع کرده بود اما آن زمان این مسئله در ماه نخست حل شد اما این بار با گذشت 6 ماه این موضوع حل و فصل نشده است.

وزارت حمل و نقل تاجیکستان مدعی است از طریق وزارت امور خارجه این کشور درخواست‌های زیادی به طرف ترکمنی برای توضیح دلایل ممنوعیت ترانزیت کامیون و قطارهای تاجیکی ارسال کردند اما تا به حال پاسخی دریافت نشده است.

با این حال، برخی شرکت‌های مشغول به حمل و نقل تاجیکستان با استناد به منابع خود در ترکمنستان دلیل اصلی عدم صدور مجوز برای عبور کامیون‌های این کشور را به درازا کشیدن موضوع ساخت بخش تاجیکی راه آهنی که 2 کشور را با افغانستان متصل می‌کند، می‌دانند.

در این راستا باید گفت که معاون وزارت حمل و نقل تاجیکستان در نشست امروز این وزارتخانه در مورد تکمیل مطالعات فنی و اقتصادی بخش تاجیکی راه آهن «تاجیکستان-افغانستان-ترکمنستان» تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

بنابر صحبت‌های وی، پروژه مذکور هنوز در دسامبر سال گذشته از سوی دولت تاجیکستان تایید و کارهای مرتبط در زمینه تهیه و امضا توافقات مربوطه با افغانستان ادامه و در آینده نزدیک به پایان می‌رسند.

توافقنامه در زمینه احداث راه آهنی که 3 کشور تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان را به هم متصل می‌کند در سال 2013 میلادی به امضا رسید بود.

در دسامبر سال 2016 میلادی بخش ترکمنی این راه آهن احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت اما ساخت بخش تاجیکی آن بنابر عدم وجود بودجه کافی برای احداث آن به درازا کشیده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول