اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نشست «1+5» محور سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به قزاقستان

معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا به منظور مذاکرات دوجانبه با مقامات قزاقستان و برگزاری دور جدید نشست «1+5» به شهر «نور سلطان» سفر خواهد کرد.

نشست «1+5» محور سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «دیوید هیل» معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا به منظور مذاکره با مقامات قزاقستان و برگزاری دور جدید نشست «1+5» به شهر «نور سلطان» سفر خواهد کرد.

«آیبیک اسمادیاروف» نماینده رسمی وزارت امور خارجه قزاقستان در نشست مطبوعاتی گفت: بازدید دیوید هیل از نورسلطان 20-21 آگوست (29-30 مرداد) صورت خواهد گرفت.

وی افزود: معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا 20 آگوست با رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

سپس در 21 آگوست دور جدید نشست «1+5» با حضور این مقام آمریکایی و نمایندگان بلندپایه 5 کشور آسیای مرکزی برگزار خواهد شد.

نماینده رسمی وزارت امور خارجه قزاقستان اظهار داشت: در این نشست توسعه روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری، چالش‌ها و تهدیدات جدید امنیتی که حل و فصل آن نیازمند رویکردهای منطقه‌ای است، از مهم ترین محورهای مورد بحث خواهد بود.

وی افزود: نشست «1+5» یک مکانیسم چند جانبه تعامل بین 5 کشور آسیای مرکزی و آمریکا در زمینه‌های اقتصادی، اکولوژیکی و امنیتی می‌باشد.

نشست «1+5» با حضور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و آمریکا در پایان سپتامبر سال 2015 برگزار گرفت.

به باور کارشناسان، در حالی که کشورهای آسیای مرکزی به این نشست به عنوان فرصتی جهت گفت‌وگو و تعامل برای تامین و تحکیم امنیت منطقه‌ای نگاه می‌کنند، هدف آمریکا حضور فعال در عرصه‌های مختلف و همچنین ایجاد فاصله بین آسیای مرکزی با روسیه و کاهش نقش چین در این منطقه می‌باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول