اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

چین‌هراسی در آسیای مرکزی: بزرگ‌نمایی مشکلات توسط آمریکا و غرب

کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان با اشاره به گسترش فضاهای ضدچینی در آسیای مرکزی گفت: بزرگ‌نمایی مشکلات موجود توسط رقبای چین عامل اصلی گسترش این موضوع است.

چین‌هراسی در آسیای مرکزی: بزرگ‌نمایی مشکلات توسط آمریکا و غرب

«فکرت شعبان‌اف» کارشناس مسائل سیاسی و رئیس مرکز تحلیلی «مشاوران سیاست و اقتصاد بین‌الملل» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به تحولات ضدچینی در آسیای مرکزی اظهار داشت: گسترش چین هراسی در آسیای مرکزی با استفاده از بزرگ‌نمایی مشکلات موجود توسط رقبای «پکن» صورت می‌گیرد.

وی گفت: تحولات اخیر در قرقیزستان از جمله حمله به کارکنان شرکت چینی یک اتفاق جزئی نمی‌باشد و در چارچوب برنامه رقبای چین برای جلوگیری از رشد نفوذ این کشور انجام شده است.

شعبان‌اف افزود: برای مثال حرکت «تاشکند» به سمت تقویت ساختارهای دموکراتیک و دفاع از ارزش‌های دموکراتیک هدف اصلی «واشنگتن» نیست و آمریکا فقط به تقویت منافع ضدچینی در سطح اجتماعی و سیاسی در ازبکستان راضی می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: اگر به فضای رسانه‌ای ازبکستان دقیق‌تر نگاه کنیم مشخص می‌شود که در سال‌های اخیر تعداد مطالب ضدچینی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

شعبان‌اف خاطر نشان کرد: در قزاقستان چین‌هراسی یک موضوع رایج است و همواره تجمع‌های اعتراضی برای توقف صدور ویزا برای شهروندان چین یا ممنوعیت دادن زمین به آنان برگزار می‌شود.

وی افزود: چین برای تأمین امنیت خود مجبور به ورود به آسیای مرکزی و تقویت مواضع اقتصادی خود در این منطقه است زیرا آسیای مرکزی پاشنه آشیل پکن است.

این کارشناس گفت: ضربه قابل توجه به چین به دلیل گسترش چین هراسی در آسیای مرکزی زده شد و در حال حاضر شرایط برای ضربه دوم از طریق تشدید درگیری‌ها بین هند و پاکستان در منطقه «کشمیر» فراهم شده است.

شعبان‌اف تصریح کرد: این اتفاقات به این دلیل رخ دادند که «اسلام آباد» به پیشنهادات واشنگتن برای اجرای سیاست‌های ضدایرانی و ضدچینی توجه نکرد و آمریکا تصمیم گرفت پاکستان را از طریق تشدید درگیری‌های این کشور با هند تنبیه کند.

وی اظهار داشت: در دنیای معاصر مراکز سیاسی و اقتصادی جدید تقویت می‌شوند و همراه با آن تغییراتی در معاملات کشورها و مردم صورت می‌گیرد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: همزمان با تقویت ظرفیت‌های سیاسی و نظامی، مسائل اجتماعی نیز تشدید و این پروسه منجر به اعتراض سازمان‌های اجتماعی و حقوق بشری می‌شود و اقدامات چین در منطقه «سین کیانگ اویغور» از جمله نقض حقوق ساکنان این منطقه و کاهش آزادی‌های مذهبی و واکنش جامعه بین‌المللی مثال درخشان اینگونه موضوعات می‌باشد.

شعبان‌اف ادامه داد: همزمان چین برای تقویت قدرت نرم خود در کشورهای همسایه در جهت تأمین امنیت خود تلاش می‌کند و به دلیل سازگار نبودن فرهنگ‌ها، مذهب‌ و سیستم‌های دولتی این کشور با همسایگان، درگیری‌هایی در سطوح مختلفی به وجود می‌آیند.

این کارشناس گفت: هر چقدر نفوذ چین در منطقه بیشتر می‌شود، علاقه قدرت‌های داخلی در کشورهای اطراف برای مقابله با پکن افزایش می‌یابد و ابرقدرت‌ها در منطقه که منافع ملی سیاسی و اقتصادی خود را دارند برای بزرگنمایی این مشکلات و تشدید اختلافات موجود تلاش می‌کنند.

شعبان‌اف خاطر نشان کرد: علاوه بر این برخی رهبران کشورهای آسیای مرکزی در صدد دفاع از منافع ملی در معاملات با چین نیستند و تنها بر پر کردن جیب خود متمرکز شدند و این موضوع عواقب تلخی برای کل منطقه دارد و همزمان نظر مردم کشورهای منطقه نسبت به همکاری با چین منفی می‌شود.

وی ادامه داد: نخبگان سیاسی منطقه‌ای و جهانی با تقویت مواضع چین در آسیای مرکزی به عنوان یکی از مهمترین مناطق جهان موافق نخواهند بود و برای تشدید اختلافات موجود بین کشورهای منطقه و پکن از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود.

این کارشناس افزود: باید گفت که قدرت‌های خارج از منطقه بدون وجود درگیری‌های مختلف در داخلی آسیای مرکزی نمی‌توانند هیچ اقدامی انجام دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: چین برای ورود به کشورهای همسایه هزینه می‌کند و این موضوع به واکنش شدید ابرقدرت‌ها از جمله اجرا کنندگان پروژه‌های «خاورمیانه بزرگ» و «افغانستان بزرگ» منجر شده که در ادامه تلاش‌ها برای اخراج پکن از آسیای مرکزی و ایجاد بی ثباتی داخلی در چین انجام می‌شوند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول