اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

چشم‌انداز توسعه روابط تهران-بیشکک؛ پرواز مستقیم و حذف ویزا بهترین کاتالیزور

سفیر سابق قرقیزستان در ایران گفت: سطح کنونی همکاری‌های بیشکک و تهران جوابگوی ظرفیت‌های موجود نیست و روابط دوجانبه برای رسیدن به مراحل جدید نیازمند انگیزه‌های جدید است.

چشم‌انداز توسعه روابط تهران-بیشکک؛ پرواز مستقیم و حذف ویزا بهترین کاتالیزور

«ماکان شیرمکول‌اف» رئیس سابق پارلمان قرقیزستان و سفیر سابق این کشور در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک به بررسی سطح همکاری‌های دوجانبه «بیشکک» و «تهران» پرداخت.

وی درباره وضعیت فعلی روابط دوجانبه قرقیزستان و ایران گفت: 2 کشور در فضای جغرافیایی واحدی قرار دارند اما وضعیت همکاری‌های فعلی بیشکک و تهران جوابگوی ظرفیت‌های موجود نیست و روابط دوجانبه برای رسیدن به مراحل جدید نیازمند انگیزه‌های جدید است.

شیرمکول‌اف ادامه داد: نداشتن روابط تجاری بسیار قوی از جمله تعاملات تجاری و اقتصادی قرقیزستان با کشور دارای صنعت قوی، کشاورزی توسعه یافته و اقتصاد پایدار نظیر ایران باعث تعجب است.

وی افزود: در واقع تراز و روابط تجاری- اقتصادی قرقیزستان و ایران در حال حاضر چندان بالا نیست. در سال‌های 2007- 2012 قرقیزستان مجبور به توجه به نظر دولت آمریکا نسبت تهران در مسائل همکاری دوجانبه با ایران بود اما جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی برای تقویت تعاملات با بیشکک انجام داده است.

شیرمکول‌اف تصریح کرد: پس از وقوع انقلاب در قرقیزستان در سال 2010 ایران اولین کشوری بود که دولت موقت را به رسمیت شناخت و در تاریخ هشتم آوریل سال 2010 وزارت امور خارجه ایران درخواست برگزاری گفت‌وگوهای تلفنی با «رازا اتونبایوا» رئیس جمهور موقت قرقیزستان را داد و بلافاصله مذاکرات وی با «منوچهر متکی» وزیر امور خارجه وقت انجام شد و تهران دولت جدید قرقیز را به رسمیت شناخت.

وی افزود: در تاریخ نهم ژوئن سال 2010 منوچهر متکی در شهر «تاشکند» در قالب نشست سازمان همکاری شانگهای گفت دیگر کشورها حقی برای دخالت در مسائل داخلی قرقیزستان را ندارند و مردم قرقیز توانایی حل مشکلات موجود و اخذ تصمیمات درست را دارند.

شیرمکول‌اف ادامه داد: با برداشتن همین گام ایران از قرقیزستان حمایت و روابط دوجانبه به سمت توسعه حرکت کرد.

وی درباره توجه بیشتر به تعاملات بازرگانی و دسترسی تولیدکنندگان قرقیز به بازارهای ایرانی گفت: بازار 80 میلیونی ایران فضای جذابی برای فعالیت‌های تجاری است.

شیرمکول‌اف افزود: باید در نظر داشت که ایران تولید کننده نفت است و به نوبه خود این عامل برای بیشکک امکانات خوبی برای دریافت محصولات نفتی را ایجاد می‌کند همچنین قرقیزستان به دریا دسترسی ندارد و این موضوع یکی از عوامل جدی عدم رشد اقتصادی این کشور است در حالی که ایرانی‌ها به دریاهای مختلف دسترسی دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در ایران علم، صنعت، بهداشت، کشاورزی و تکنولوژی‌های فضایی توسعه یافته و همکاری با تهران دسترسی به تکنولوژی‌های نوین برای تقویت ظرفیت‌های اقتصادی را می‌دهد همچنین مردم ایران تفریح و گردشگری را دوست دارند و روابط در این زمینه برای تقویت امکانات بیشکک در حوزه گردشگری کمک می‌کند.

شیرمکول‌اف تصریح کرد: برای افزایش گردشگران ایرانی در قرقیزستان باید پرواز مستقیم تهران- بیشکک برقرار شود و اجرای برنامه برای لغو رژیم روادید بین 2 کشور اقدام خوبی می‌باشد اما متأسفانه مشکلات در این زمینه همچنان وجود دارد.

وی افزود: ایران ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد و در علوم ژنتیکی موفق است که از رشد علمی- تجهیزاتی و اقتصادی کشور خبر می‌دهد. به نظر من قرقیزستان با استفاده از فرصت‌های موجود از جمله موضوع تحریم‌های غرب باید به سمت تقویت همکاری‌ها حرکت کرده روابط پایدار با ایران برقرار کند.

شیرمکول‌اف گفت: همکاری کشاورزی بین ایران و قرقیزستان نیز موضوع مهمی است تجهیزات کشاورزی ایران و آب و هوای این کشور برای تولید محصولات غذایی باکیفیت فرصت خوبی می‌باشد و در این زمینه فعالیت سفارت‌خانه‌ها مهم و تاثیر گذار است. در حال حاضر «علی مجتبی روزبهانی» سفیر ایران در قرقیزستان توانسته مناسبات دوجانبه را به سطح بالایی برساند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول