اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

از اجرای طرح‌های آبخیزداری تا گزارش کشفیات «بیت کوین» در زنجان

شورای حفاظت از منابع آب استان زنجان با بررسی مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری و ارائه گزارش در مورد برخورد با متخلفان حوزه برق برگزار شد.

از اجرای طرح‌های آبخیزداری تا گزارش کشفیات «بیت کوین» در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شورای حفاظت از منابع آب استان زنجان ظهر امروز با حضور اعضای این شورا و ریاست استاندار زنجان برگزار و موضوعات مختلفی در آن بررسی شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه منابع طبیعی موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: پیشگیری  از خسارت، لایروبی رودخانه، آزادسازی حریم‌های آبخیزداری و ... از جمله اقدامات منابع طبیعی است.

خلیل آقاجانلو با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده بود، عنوان کرد: این اعتبار در سال‌جاری به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

*اجرای طرح‌های آبخیزداری در زنجان

وی با بیان اینکه سیاست کلی نظام در بخش محیط زیست و منابع طبیعی، بند ب ماده ۵ قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی از جمله سیاست‌های بالادستی در آبخیزداری است، عنوان کرد: کاهش فرسایش خاک، آسیب به تاسیسات سدها، افزایش  تولید علوفه در مراتع، بهبود فرصت‌های شغلی، اجرای طرح ترسیب کربن، افزایش میزان دبی قنات‌ها و چشمه‌ها از جمله مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری در مراتع است.

آقاجانلو با بیان اینکه فعالیت‌های آبخیزداری در سه بخش مکانیکی، بیولوژیکی بیومکانیکی انجام می‌شود، افزود: تسهیل‌گری و اقدامات فرهنگی نیز در این طرح‌ها انجام می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به فعالیت اداره کل منابع طبیعی در دشت زنجان در حوزه آبخوانداری و آبخیزداری تصریح کرد: این طرح‌ها در روستاهای «کاکا آباد»، «ذاکر»، «همایون»، «ینگجه»، «زنجانرود»، «قره چریان»، «قزل‌تپه»، «تلخاب» در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه  12 سد خاکی در استان زنجان وجود دارد، بیان کرد: حجم آب پشت این سدها ۱۶ میلیون مترمکعب است.

آقاجانلو خاطر نشان کرد: ساماندهی ۱۶ کیلومتر در بستر زنجانرود و 10 کیلومتر رودخانه قره‌چای انجام شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: در مجموع پروژه‌های آبخیزداری در استان زنجان به ذخیره‌سازی و مدیریت 30 میلیون مترمکعب آب در سال کمک می‌کند.

*تقویت سفره‌های زیرزمینی کمک به تامین آب روستاها

رضا کابلی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در سال‌جاری نیز در شهرستان‌های خدابنده، ماهنشان و قره‌پشتلو تنش آبی وجود دارد، اظهار کرد: اگر تزریق مصنوعی آب به سفره‌های زیرزمینی تصویب شود می‌توانیم مشکل این مناطق را حل کنیم و شاهد افزایش دبی آب قنات‌های این روستاها باشیم.

*بهبود پوشش گیاهی کمکی برای ذخیره آب

مدیر کل محیط زیست استان زنجان نیز در این جلسه فرسایش خاک و نبود پوشش گیاهی عاملی برای از دسترس خارج شدن آب است، اظهار کرد: احساس خشکی با وجود بارندگی‌ها دلیل همین موضوع است.

حسین آبسالان با اشاره به اینکه با روش‌های ساده می‌توان پوشش گیاهی را تقویت کرد، افزود: این اقدام منجر به ذخیره آب به صورت اکوسیستمی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنوع تصمیم‌گیری در حوزه محیط زیست بسیار زیاد است، گفت:  سازمان‌های متعددی متولی محیط زیست هستند که باید در این زمینه همکاری و ارتباط بیشتری داشته باشند.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان عنوان کرد: مدیریت چرای دام، احیای اکوسیستم تخریب شده و کاشت گیاهان بومی می‌تواند در مهاجرت معکوس روستائیان نقش موثری داشته باشد.

*کشف 15 محل استخراج بیت کوین در زنجان

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان زنجان با اشاره به اینکه تغییر تعرفه برق چاه‌هایی که تجاوز از قدرت دارند مطابق قانون و با نرخ تجاری «ب» انجام می‌شود، اظهار کرد: در مورد مزارع دارای کشت برنج موضوع به وزارت نیرو منتقل شده اما هنوز جوابی دریافت نشده است.

علیرضا علیزاده با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی در مورد مزارع کشت برنج به این نحو است که سال نخست 50 درصد افزایش در تعرفه انجام می‌شود، گفت: در سال‌های دوم 100 درصد افزایش انجام شده و ارائه خدمات از سال سوم ارائه خدمات ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه 15 محل استخراج بیت کوین در استان زنجان انجام شده است، بیان کرد: با وجود افزایش تعرفه برق همچنان علاقه‌مندی برای انجام این اقدام وجود دارد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان 2 هزار و 10 کنتور هوشمند فهام در استان زنجان نصب شده است، گفت: استان زنجان مرکز دیتا سنتر هفت استان دیگر است.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول