اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار رؤسای جمهوری قرقیزستان و قزاقستان

رئیس جمهور قرقیزستان با رئیس جمهور فعلی و سابق قزاقستان در شهر «آستانه» در حاشیه نشست سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیدار کرد.

دیدار رؤسای جمهوری قرقیزستان و قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سورانبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور قرقیزستان و «قاسم تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در حاشیه نشست سران کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر «آستانه» دیدار کردند.

رؤسای جمهوری 2 کشور مسائل همکاری دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند و همچنین به تبادل اطلاعات درباره تعاملات در چارچوب اتحادیه اوراسیا پرداختند.

جین‌بیک‌اف از ارزش ویژه همکاری، دوستی، مشارکت و همسایگی بین مردمان قرقیز و قزاق خبر داد و توسعه روابط با قزاقستان را یکی از اهداف اول سیاست خارجی قرقیزستان خواند.

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به اینکه بین «بیشکک» و آستانه همکاری اقتصادی برقرار است همتای خود را برای انجام سفر رسمی به قرقیزستان دعوت کرد.

تاکایف نیز با اشاره به اینکه روابط بین قرقیزستان و قزاقستان دوستانه می‌باشد، تصریح کرد: 2 کشور اشتراکات زیادی در سیستم دولتی دارند بنابراین می‌توان گفت که توسعه روابط بین بیشکک و آستانه دارای اولویت خاص هستند.

وی گفت: ما علاقه‌مند به رسیدن به نتایج معین در مشارکت دوجانبه هستیم.

در ادامه جین‌بیک‌اف با «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور سابق قزاقستان دیدار کرده و گفت‌وگوی دوجانبه داشت.

همچنین در ابتدای جلسه نظربایف به جین‌بیک‌اف مدال «نخستین رئیس جمهور قزاقستان- رهبر ملت نورسلطان نظربایف» برای حضور قرقیزستان در پروسه‌های همگرایی در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا را اهدا کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان برای این هدیه از نظربایف قدردانی و دولت قزاق از نقش قرقیزستان در فرایندهای توسعه این کشور و آسیای مرکزی تشکر کرد.

وی گفت: ما به تلاش‌های شخصی شما احترام می‌گذاریم و در آینده نیز از شما حمایت خواهیم کرد.

نظربایف خاطر نشان کرد: من از سیاست خارج نشدم و حتی در همان اتاق کار می‌نشینم اما حوزه فعالیتم تغییر کرده است.

وی ادامه داد: قرقیزها و قزاق‌ها برادر هستند و من شخصا با قرقیزها از نزدیک آشنا هستیم و امیدواریم که مردم ما آینده درخشان خواهند داشت.

علاوه بر این رئیس جمهور سابق قزاقستان پیشنهاد ساخت مدرسه خصوصی به افتخار نظربایف در پایتخت قرقیزستان به عنوان سمبل دوستی بین 2 مردم را مطرح کرد.

نشست سران کشورهای اتحادیه اوراسیا امروز با حضور رؤسای جمهوری روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و نخست وزیر ارمنستان در شهر آستانه برگزار شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول