اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

مسجد، محور حکومت مهدوی است/ حضور جوانان در مسجد زمینه‌ساز ظهور

رئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت: مسجدی که فقط نسل گذشته و افراد فاقد کارآیی‌های لازم در آن فعالیت کنند در راستای ظهور حرکت نمی‌کند، زیرا مسجدی قادر به زمینه‌سازی ظهور و تربیت منتظران است که مملو از کودکان، نوجوانان و جوانان باشد.

مسجد، محور حکومت مهدوی است/ حضور جوانان در مسجد زمینه‌ساز ظهور

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، هشتمین روز از دهه تکریم و تعظیم مساجد از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور به عنوان «مسجد؛ میعادگاه منتظران ظهور» نام‌گذاری شده است که به این مناسبت گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مسجد در دوران ظهور امام زمان (عج) دارای چه جایگاهی است؟

 ظهور امام زمان (عج) به معنای ظهور یک فرد نیست که بدون پیوست و یا شبکه معنایی و مرتبط محقق شود. مسجد یکی از مهمترین عناصر در ظهور امام زمان (عج) است زیرا ظهور ایشان در مسجد رقم می‌خورد، محل حکومت ایشان نیز در مسجد است و زمانی که به غرب نیز می‌روند در مسجد‌الاقصی و بیت‌المقدس مستقر می‌شود یعنی در حکومت مهدوی محور مسجد است.

مساجد در عصر غیبت برای زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) چه برنامه‌ها و اثرگذاری هایی می‌توانند داشته باشند؟

مسجد پایگاهی برای نبوت و امامت است که منتهای آنها ظهور امام زمان (عج) است یعنی پایگاه اصلی که باید زمینه‌سازی ظهور را انجام دهد و آن پایگاهی که در زمان ظهور محور خواهد بود مسجد است، به همین دلیل مسجد و ظهور عناصر تفکیک ناپذیری از یکدیگر هستند که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشت. مسجد به روز و زنده باید زمینه‌ساز باشد و نسبت به آینده فعال و اثر‌گذار باشد.

مسجد زنده و به روز دارای چه ویژگی‌هایی است؟

اگر یک مسجد تنها محل حضور افراد جهت ذکر، یاد خدا و خواندن نماز باشد و به وضع کنونی جامعه و یا آینده آن کاری نداشته باشد، مسجد آباد و زنده نخواهد بود لذا در قرآن کریم نیز می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ منحصراً تعمیر مساجد خدا به دست کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز به پا دارند و زکات مال خود بدهند و از غیر خدا نترسند، پس امید است که از هدایت‌یافتگان راه خدا باشند» یعنی کسانی در مسجد تلاش و کوشش می‌کنند که در مسیر اقامه دین و دستورات آن در گذشته، حال و آینده باشند بنابراین مسجد مهمترین پایگاه برای زمینه‌سازی ظهور است.

با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات مساجد امروز کشور، راهکارها و پیشنهادهایی برای زمینه‌سازی ظهور و همچنین تبلیغ و ترویج آموزه مهدویت در مساجد بفرمایید؟

شرط اول زمینه‌سازی توجه به نسل آینده است، اگر در یک مسجد فقط نسل گذشته و افرادی که دیگر فاقد کارآیی‌های لازم هستند حضور پیدا کنند در راستای ظهور حرکت نمی‌کند زیرا مسجدی قادر به زمینه‌سازی ظهور و تربیت منتظران است که مملو از کودکان و نوجوانان و جوانان باشد که در این صورت مسجدی زنده خواهد بود. اگر انسان وارد روستایی شود و از ساکنین آن سؤال کند و تعدادی پیرمرد و پیرزن را به وی نشان دهند خواهد گفت که این روستا در حال انقراض است اما اگر وارد روستایی شویم و مشاهده کنیم تمام افراد آن جوان هستند و یکی در کارگاه مشغول به کار است و هر فردی در حال فعالیت است، نشان دهنده زنده بودن و پویایی آن روستا است. مسجد نیز به همین صورت است، یعنی مسجدی زمینه ساز ظهور است که نسل نو را در خود پرورش دهد که برای حضور همچنین نسلی باید کارشناسان و مسئولان مرتبط با مساجد، باید برنامه ریزی و موانع را برطرف کنند تا مسجد محل حضور نسل آینده شود نه محله حضور و گسیل نسل گذشته باشد و این گام اول است.

در گام دوم مساجد باید برنامه‌های مختلف معرفتی و عملی در راستای ظهور اجرایی کنند، در بعد معرفتی باید مطالب و آموزه‌های مهدویت به صورت جدی در مسجد مطرح باشد تا افکار به سمت ظهور درگیر شود در مسیر عملی نیز مسجد در منطقه خود برای ظهور باید فعالیت داشته باشد. مساجد در بعد عملی باید وظیفه خود را بشناسند و بدانند چه کارهایی می‌تواند دل امام زمان (عج) را شاد کند.

 در گام سوم مساجد باید با توجه به زمان و مکان؛ محل برگزاری شعائر اسلامی مرتبط با ظهور باشند یعنی مسجدی که به طور مثال در نیمه شعبان و یا روز نهم ربیع، فاقد برنامه است در مسیر زمینه‌سازی ظهور قرار ندارد.

امروز یکی از برنامه‌های مهدوی که به صورت مداوم در مساجد برگزار می‌شود دعای ندبه است از ظرفیت برگزاری این مراسم برای ترویج و تبلیغ آموزه‌های مهدویت چگونه می‌توان استفاده کرد؟

دعای ندبه یک مجموعه‌ای از معرفت و شور است منتها اگر صرفاً این دعا خوانده شود و توجهی به مقوله‌های معرفتی و احساسی موجود در آن نشود، تأثیر‌گذار نخواهد بود و تنها مرور دعاست. همانگونه که نماز اقامه می‌خواهد دعا نیز احتیاج به اقامه دارد یعنی اگر در این دعا بیان می شود که « أَیْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَجِ أَیْنَ الْمُرْتَجَى لِإِزَالَةِ الْجَوْرِ؛ کجاست آن که برای راست نمودن انحراف و کجی به انتظار اویند، کجاست آن امید شده برای از بین بردن ستم و دشمنی» باید فردی که این جمله را می خواند و می فهمد آتشی بر علیه ظلم و ستم باشد.

برای آنکه هم چنین جمله‌ای در فردی تاثیرگذار باشد باید درونش از هم معرفت و هم احساس مملو باشد زیرا ممکن است معرفت باشد اما در نبود احساس عمل انجام ندهد و دعای ندبه نیز همین گونه است و ترکیبی از معرفت و احساس است اما مانند گنج نهفته است که باید آن را آشکار کرد یعنی حتماً در کنار دعای ندبه باید بحث تحلیل محتوای آن صورت بگیرد و حتماً برنامه عملی بر اساس آن شکل بگیرد. دعای ندبه باید به صورت یک مجموعه برنامه معرفتی و عملی مورد اجرا قرار گیرد تا ان شاء الله اهداف مطرح در آن محقق شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول