اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

برخی واردکنندگان با هدف بهره‌گیری از رانت برای احیای وزارت بازرگانی تلاش می‌کنند

معاون اسبق وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه تشکیل وزارتخانه‌های جدید اقدامی هزینه‌بر و کاری عبث و بیهوده است، گفت: برخی واردکنندگان با لابی و مذاکره در تلاش هستند با تفکیک وزارت صمت دوباره از رانت واردات بهره بگیرند.

برخی واردکنندگان با هدف بهره‌گیری از رانت برای احیای وزارت بازرگانی تلاش می‌کنند

حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه در سالی که به عنوان رونق تولید نامگذاری شده است مطرح کردن مسائلی از قبیل تفکیک وزارتخانه‌ها یک بحث انحرافی است، گفت: این کار وقت زیادی را از دولت و مجلس خواهد گرفت و هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل می‌کند. 

معاون اسبق وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در زمان ادغام این دو وزارتخانه موضوع کاملا کارشناسی شده بود، گفت: وقتی دو وزات‌خانه صنایع و معادن و بازرگانی از هم مجزا بودند همواره انتقاداتی نسبت به واردات و نرخ تعرفه‌ها مطرح بود و اختلافاتی در این زمینه‌ها وجود داشت. 

وی با بیان اینکه وزارت صنایع بطور مداوم این موضوع را مطرح می‌کرد  که با وجود تعرفه‌های پایین امکان رشد تولید وجود ندارد، اظهار داشت: این استدلال بالعکس هم مطرح بود تا اینکه کارشناسان و مسئولان مربوطه به این نتیجه رسیدند که یک مقام برای وزارتخانه در نظر بگیرند و این کار می‌تواند عامل هماهنگ کننده بین تولید و واردات باشد. 

* تلاش برخی واردکنندگان برای احیای وزارت بازرگانی

مستخدمین حسینی با بیان اینکه پس از صرف وقت و هزینه و بررسی‌های کارشناسی ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی صورت گرفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تشکیل شد، گفت: حالا برخی از واردکنندگان با لابی و مذاکره در تلاش هستند تا با تفکیک این وزارتخانه دوباره از رانت واردات بهره بگیرند. 

وی با بیان اینکه به عنوان فردی که در مقاطعی دارای مسئولیت اجرایی بوده ام معقتدم که تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نیاز به بررسی مجدد ندارد، تاکید کرد: بلکه باید در جهت تحکیم آن اقدام کرد و در صورت وجود نقاط ضعف در عملکرد این وزارتخانه اقدام کرد. 

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: تفکیک وزارتخانه و تشکیل وزارتخانه‌های جدید با توجه به نیاز به نیروی انسانی و ساختما‌ن‌های جدید در مرکز و استان‌ها اقدامی هزینه‌بر و کاری عبث و بیهوده است و غیر از هزینه هیچ چیز دیگری را نصیب کشور نخواهد کرد. 

وی با بیان اینکه مشکل تفکیک وزارتخانه نیست، گفت:  باید برای این وزارتخانه وزیری مقتدر و آشنا به چارچوب تولید و بازرگانی تعیین کرد بطوری و آن وزیر برای پیشبرد اهداف با سایر وزرای اقتصادی همگام باشد. 

*امکان تغییر وزارتخانه‌ها از دولت‌ گرفته و به مجمع تشخیص داده شود

معاون اسبق وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید تعداد وزارتخانه‌ها و چارچوب آن را در کشور تعیین کند، گفت:در این صورت دیگر امکان تغییر ساختار وزارتخانه‌ها برای دولت‌ها وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه همواره در دولت‌های مختلف شاهد این ادغام و تفکیک وزارتخانه‌ها بوده‌ایم، بیان داشت: هیچگاه سازمان برنامه و بودجه و معاونت اقتصادی رئیس جمهوری گزارش از منفعت ادغام و تفکیک وزارتخانه اعلام نکرده‌اند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول