اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

فارس گزارش می‌دهد

روسفیدی مسؤولان استانی در بارش‌های اخیر/ ثبت بیشترین آمار بارندگی بدون خسارت جانی

بارش‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری، علی رغم اینکه بیشترین بارش در سطح کشور بود، با درایت مسؤولان و همدلی مردم بدون خسارت جانی سپری شد.

روسفیدی مسؤولان استانی در بارش‌های اخیر/ ثبت بیشترین آمار بارندگی بدون خسارت جانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مدت‌ها بود که کشورمان با پدیده خشکسالی مواجه شده بود، سال‌ها است که خشکسالی و کمبود بارش‌ها برای این کشور مشکلات بسیاری فراهم کرده و صد البته چهارمحال و بختیاری که روزی قطب تولید آب در کشور بود بیش از پیش از این واقعه آسیب دید.

خوشبختانه سال 97 لطف خداوند بیش از پیش شامل حال مردم شد و شاهد بارش‌های خوب باران و برف در این سال بودیم.

بارش‌هایی که نوید آن از اواخر سال 97 داده شده بود نوروز 98 به‌صورت فراگیر کشور را در برگرفت، و اتفاقات خوبی برای چهارمحال و بختیاری رقم زد.

آنچه ممکن بود بشود ولی نشد...

چشمه‌ها جوشیدند، رودها پر از آب شدند و تالاب‌ها جان تازه‌ای گرفتند، این همه می‌توانست جور دیگری رقم بخورد همانطور که در برخی استان‌های کشور شاهد آن هستیم که بارش به جای آبادنی، چیزی جز خرابی و بعضا مرگ مردم به‌دنبال نداشته باشد.

خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری اجماع خوبی بین مسؤولان استانی برای کنترل بارش‌ها و جلوگیری از سیل ایجاد شد، همه از استاندار، معاونان، سپاهیان، فرمانداران، رسانه‌ها و مهم‌تر از همه مردم پای کار استان ایستادند تا تهدید بارش‌های سیل‌آسا تبدیل به فرصت بهار و تابستانی دل‌پذیر و کشاورزی پررنق شود.

اگرچه نمی‌توان منکر خسارات مالی سیل و بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری شد که امید است باز هم با پیگیری و تلاش مجدانه مسؤولان مربوطه این خسارات جبران شود اما همین که جانی از دست نرفت باید قدردان خداوند و اقدام به‌موقع برای تخلیه منازل مسکونی در معرض خطر باشیم.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری در گزارشی سعی کرد تا به بخشی از اقدامات صورت گرفته برای مهار بارش‌ها و سیلاب احتمالی در استان پرداخته است که در زیر می‌خوانید.

تشکیل چهار جلسه ستاد مدیریت بحران در چهارمحال و بختیاری در سال 98

جعفر مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی پیش‌بینی شده بود امروز بین 25 تا 35 میلی‌متر بارش در چهارمحال و بختیاری داشته باشیم از همین رو روز گذشته در یک جلسه سه ساعته برای همه مدیران عضو ستاد مدیریت بحران استان موارد جهت مقابله با موج سوم بارش‌ها توضیح داده شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه روز گذشته چهارمین جلسه مدیریت بحران استان طی 17 روز سپری شده از سال 97 به ریاست استاندار تشکیل شد، افزود: همچنین طی این مدت 27 شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستانی و 12 جلسه کارگروه‌های زیرمجموعه شورای مدیریت بحران تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری چند کارگروه زیرمجموعه خود دارد، ادامه داد: از تاریخ پنجم فروردین‌ماه سال 97 تاکنون شاهد فعالیت دو موج بارشی در استان بودیم، همچنین طی این مدت بیشترین بارش نقطه‌ای در ایستگاه چلگرد ثبت شد.

ذوب برف‌ها بحران سیل در چهارمحال و بختیاری را تشدید می‌کرد

مردانی با تاکید بر اینکه در زمان فعالیت سامانه اول در سطح چهارمحال و بختیاری 238 میلی‌متر بارش و در زمان موج دوم 149 میلی‌متر در این استان به ثبت رسید، عنوان کرد: در مجموع موج اول و دوم 432 میلی‌متر بارش در استان داشتیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در ایستگاه چلگرد قبل از ورود موج‌های اول و دوم نزدیک به یک متر برف روی زمین بود، در زمان بارش‌ها 43 سانتی‌متر از این برف‌ها ذوب شد که بحران جاری شدن سیل در استان را تشدید می‌کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به صدور اخطاریه‌ها و اطلاعیه‌ها توسط هواشناسی و مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری، اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما، رسانه‌های جمعی و فضای مجازی جهت آموزش مردم برای برخورد صحیح با پدیده سیل در دستور کار قرار گرفت.

مردانی تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم با فرمانداران به‌عنوان روسای شورای تامین و ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهرستان‌ها برای تشکیل جلسات مربوطه و با لحاظ کردن ایام تعطیل نوروز صورت گرفت.

تقسیم وظایف بین معاونان و مدیران ستادی برای مقابله به خطرات احتمالی بارش‌ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت:  یک اقدام مناسب در استان انجام شد که سایر استان‌ها نیز از آن الگوبرداری کردند و آن تقسیم وظایف بین معاونان و مدیران ستادی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران در هر شهرستان بود.

وی با بیان اینکه تقسیم وظایف در سامانه دوم بارشی در چهارمحال و بختیاری پررنگ‌تر بود، یادآور شد: در زمان فعالیت این سامانه مدیرکل مدیریت بحران و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری در کوهرنگ مستقر شدند و من به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) و مدیران کل جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و بنیاد مسکن در شهرستان لردگان مستقر شدند.

مردانی با تاکید بر اینکه سایر مدیران کل نیز به ترتیب در سایر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری حضور داشتند، بیان کرد: همه مرخصی‌ها و ماموریت‌ها در زمان بارندگی‌ها لغو شد و انصافا باید از اطلاع‌رسانی خوب صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و کانال‌های تلگرامی در این ایام تقدیر و تشکر کرد.

مشارکت مردم در ایام بارندگی آگاهانه بود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری به مشارکت بسیار خوب و آگاهانه مردم در زمان فعالیت دو موج بارشی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: برای سهولت در امر امدادرسانی دو دستگاه بالگرد هوانیروز و هلال‌احمر به درخواست مسؤولان استان در منطقه حاضر شدند اما هم‌اکنون به دلیل وقوع سیل در استان لرستان به این استان اعزام شدند.

وی افزود: به دستور استاندار چهارمحال و بختیاری ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات بخش دولتی و خصوصی توسط فرمانداران هر شهرستان احصا شدند و به فرمانداران ابلاغ شد ضمن شناسایی روستاها و نقاط در معرض خطر در هر شهرستان ماشین‌آلات سبک و سنگین را در این مکان‌ها مستقر کنند تا در زمان بحران یا بروز حادثه مجبور به انتقال این تجهیزات نباشد.

مشارکت 300 اکیپ امدادرسان در بحران بارندگی‌ها

مردانی با بیان اینکه 300 اکیپ عملیاتی از نیروهای امدادرسان مدیریت بحران و هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با 7 هزار و 500 نفر در کل شهرستان‌های 9 گانه استان مستقر بودند، ادامه داد: بحث اصلی که در استان وجود داشت و ایجاد مشکل می‌کرد بحث کوچ عشایر بود، لذا تصمیم بر آن شد تا به دلیل شرایط نامناسب جوی از کوچ آن‌ها جلوگیری شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: مدیریت دبی ورودی و خروجی سدها و بندهای خاکی صورت گرفت و مشخص شد سه سد شهدای فلارد در روستای گنج لردگان، نصیرآباد و امیرآباد در شهرستان کوهرنگ وضعیت بحرانی دارند.

وی تاکید کرد: ظرفیت این سه سد بحرانی در چهارمحال و بختیاری تکمیل شده و سرریز کرده بودند، هر آن احتمال شکستن آن‌ها می‌رفت.

خسارت 500 میلیارد تومانی بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری

مردانی بیان کرد: خوشبختانه با عنایت خدا، توسل به ائمه اطهار و مشارکت مردم و مسؤولان باعث شد این دو موج بارشی بدون هیچگونه خسارت جانی در چهارمحال و بختیاری پشت سر گذاشته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در نتیجه فعالیت دو موج بارشی قوی در استان حدود 500 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها، کشاورزی، راه و منازل مسکونی وارد شد.

از ترمیم سد تا تخلیه آب برای حفظ سد از خطر تخریب

ستار فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: سه سد در چهارمحال و بختیاری وجود داشت که در بارش‌ها در معرض خطر شکستگی قرار داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه به همین دلیل سعی شد با اقدامات موقت ازجمله ترمیم سد، خاکریزی، تخلیه آب و... از شکستن این سدها جلوگیری شود.

بکارگیری ماشین‌آلات ارتش، سپاه و بخش خصوصی علاوه بر تجهیزات مدیریت بحران استان

وی با بیان اینکه ماشین‌آلاتی که در زمان فعالیت دو موج بارشی در چهارمحال و بختیاری به‌کارگیری شد شامل چهار دستگاه کمرشکن، بیل مکانیکی و بالگرد از تجهیزات ارتش جمهوری اسلامی ایران، 40 دستگاه از بخش خصوصی و همچنین چهار دستگاه از تجهیزات مهندسی سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) مورد استفاده قرار گرفت.

فرهادی با تاکید بر اینکه سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) آمادگی بیشتری برای تامین تجهیزات داشت اما بیش از چهار دستگاه نیاز نبود، عنوان کرد: این ماشین‌آلات که در روزهای بارش در چهارمحال و بختیاری استفاده شد علاوه‌بر تجهیزات و ماشین‌آلات اعضا شورای مدیریت بحران بود.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به ورود دو موج قوی بارشی به استان برای استاندار، سه معاون وی، 21 مدیرکل و 9 فرماندار این استان ابلاغ صادر شد تا در زمان بارندگی به‌صورت مستمر حضور داشته باشند و به نسبت نیاز و شدت بارش‌ها در شهرستان‌ها مستقر شوند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در هنگام فعالیت دو سامانه بارشی اخیر در چهارمحال و بختیاری جز افزایش ارتفاع سد، تخلیه آب سد و... نیازی به تغییر مسیر آب و اقداماتی از این دست نبود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، یکم فروردین‌ماه سال 98 بود که هواشناسی در اطلاعیه‌های متعدد از ورود یک سامانه بارشی به استان خبر داد به‌دنبال این گزارش‌ها بود که دستگاه‌های مختلف ازجمله جمعیت هلال‌احمر، اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دیگر دستگاه‌های امدادرسان چهارمحال و بختیاری در اخبار مختلف از آمادگی خود برای مقابله با این موج بارندگی خبر دادند.

استاندار چهارمحال و بختیاری ستاد مدیریت بحران تشکیل داد تا چگونگی مقابله با بحران پیش‌رو را برای اعضای ستاد و فرمانداران شهرستان‌های 9گانه تشریح کند.

در موج اول بارندگی که بارش‌های قابل ملاحظه‌ای در چهارمحال و بختیاری به‌همراه داشت سد نصیرآباد سرریز کرد و تا مرز تخریب رفت اما با اقدامات به‌موقع و باز کردن دریچه‌های سد از این حادثه جلوگیری شد، همچنین روستاهای در معرض خطر تخلیه و 20 خانوار روستایی که در کوهرنگ دچار رانش زمین شد به جای امن منتقل شدند.

بارش‌ها در موج دوم ادامه داشت و اشباع خاک، ذوب برف‌ها، طغیان  رودها و مسیل‌ها و... کار را به مراتب از موج اول سخت‌تر می‌کرد.

در موج دوم بارش‌ها خطر جدی که چهارمحال و بختیاری با آن مواجه بود سرریز سد شهدای فلارد در روستای گنج شهرستان لردگان بود که باز هم با اقدام به‌موقع مسؤولان ستاد مدیریت بحران استان در تخلیه آب سد، خاکریزی و افزایش ارتفاع سد کنترل شد تا آبی که هر لحظه بیشتر در پشت این سد جمع می‌شد مهار شود.

علی‌رغم پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ورود موج سوم بارش‌ها به کشور اعضای ستاد مدیریت بحران برای مقابله با خطرهای احتمالی این موج آمادگی کامل داشتند.

همه اخبار، شواهد و همه نقل قول‌ها از شکستن برخی سدهای چهارمحال و بختیاری در زمان بارش‌های خبر می‌داد، استاندار استان نیز بر این خبر ناخوشایند در گفت‌وگو با بخش خبری شبکه خبر اذعان کرد اما بسیج همگانی و مدیریت جهادی سرنوشت استانی که پای ثابت همه موج‌های بارشی بود و هر لحظه خطر شکستن سدها در آن می‌رفت را ختم به خیر کرد تا مردم این استان با خیال راحت بتواند از موهبت‌های الهی که امسال بدست آورده استفاده کنند.

همیشه راهی برای جبران خسارت‌های مالی وجود دارد این خسارت‌های جانی است که هیچ راهی برای جبران آن‌ها نیست و چهارمحال و بختیاری در موج‌های بارشی قوی ابتدای سال از این خطر در امان ماند.

بارش‌های اخیر نشان دادند اگر مردم و مسؤولان یک دل شوند و مدیران با روحیه جهادی پای کار حل مشکلات بیایند بسیاری از مشکلات نظیر مسایل اقتصادی و ... خیلی آسان‌تر از آنچی برخی گمان می‌کنند، حل خواهند شد.

گزارش از سمیه نظری‌زاده

انتهای پیام/68020/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول