اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حجت‌الاسلام قبادی تأکید کرد

نقش ۳۶ دوره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در جذب مردم به سمت آیات الهی

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با گرد‌هم آوردن برترین‌های تلاوت قرآن جهان، نقش مؤثری در جذب مردم به آیات الهی داشته است.

نقش ۳۶ دوره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در جذب مردم به سمت آیات الهی

حجت‌الاسلام هادی قبادی، مشاور رئیس سازمان و رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت وگو با خبرنگار ویژه‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن خبرگزاری فارس؛ با ارائه راهبردها و راهکارهای علمی و عملی جذب جوانان برای شرکت در مسابقات قرآن گفت: هراقدام فرهنگی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود را دارد، در رابطه با مسابقات قرآن، طبیعی است که کارهای پژوهشی و هنرهای قرآنی، مخاطبان و جذابیت‌های خاص خود را دارد.

قبادی ادامه داد: در مسابقات قرآن هم هنرنمایی قاریان و حفاظ و هم آثار سایر رشته‌های دیگر شامل رشته تفسیر و مفاهیم را مشاهده می‌کنیم و البته طبیعی است که چون محتوا، محتوای قرآنی است، پیش‌مقدمه قبلی نیاز دارد و کسانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد : در یک ارزیابی کلی می‌توان گفت که مسابقات بین‌المللی قرآن به خاطر ابعاد هنری، نمایشی و آموزشی توانسته بخشی هایی را به خود جذب کند اگر چه از نظر کمی، ممکن است عده محدودی از جامعه باشند.

حجت‌الاسلام قبادی اظهار کرد: این مقایسه ای که بین استقبال از مسابقات در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با دهه ۹۰ می‌شود، اگر خاص قرآن باشد، مقایسه درستی نیست، در همه زمینه‌ها همین گونه است، هر انقلابی که می‌شود در دهه اول یک نشاط و بالندگی دارد به مرور زمان که ایده‌آل‌های افراد محقق نمی‌شود و اشکالاتی در کارهای اجرایی پیش می‌آید، گرایش‌ها مقداری ضعیف می‌شود و این یک موضوع جامعه‌شناسی و روانشناسی است که نیاز به تحلیل دارد، لذا اختصاص به مباحث قرآنی ندارد.

حجت‌الاسلام قبادی بیان کرد: در زمینه‌های دیگر هم همین گونه است و مشاهده می‌شود که اقبال عمومی به بسیاری از برنامه‌ها نسبت به سال ۶۰ کمتر شده، لذا باید در نظر گرفت که اگر این ۳۶ دوره مسابقات را نداشتیم چه اتفاقی می‌افتاد.

وی افزود: گاهی قاریان مهمان مصری و ایرانی که متسابق نیستند و تنها در شروع یا پایان برنامه به قرائت می‌پردازند یقیناً جذابیت‌هایی را ایجاد می‌کنند که برخی از مردم در مسابقات حضور می یابند تا فقط این قرائت‌ها را گوش دهند، بنابراین ۳۶ دوره مسابقات بلاشک نقش بسزایی در جذب بسیاری از اقشار به سمت قرآن داشته است ولو اینکه اشکالاتی ممکن است وجود داشته باشد.

مسئول اسبق مسابقات قرآن سازمان اوقاف در دهه ۷۰ با اشاره به افزودن رشته‌های دیگر به مسابقات قرآن گفت: به عنوان مثال در رشته‌های هنری، می‌توان رشته کتابت قرآن را به رشته های مسابقات اضافه کرد، همچنین مسابقات مفاهیم قرآن می‌تواند خیلی گسترده‌تر برگزار شود و در قالب بسته یک متن تفسیری نباشد و حتی می‌تواند به سطوح مختلف سنی تعمیم داده شود و نقاشی‌ها و داستان‌های قرآنی را دربرگیرد.

وی در زمینه واگذاری مسابقات به بخش مردمی عنوان کرد: اصل ۴۴ فقط شامل مسائل اقتصادی نمی‌شود و سازمان اوقاف می‌تواند برون‌سپاری کند، یعنی ۱۰ درصد مسابقات را چه در سطح شهرستانی و استانی و بین‌المللی به طور مستقیم دخالت و نظارت کند و در بخش بین‌المللی اجرا را تا حد امکان به مؤسسات قرآنی که توانمندی خود را ثابت کرده‌اند، بسپارند. گاهی اوقات یک مؤسسه قرآنی این ظرفیت را دارد که در حد بالایی، مسابقه برگزار کند، لذا این توان در سمن‌های قرآنی وجود دارد.

حجت‌الاسلام قبادی با بیان اینکه همکاری‌ها در سطح ادارات به صورت وظیفه اداری است، گفت: واگذاری مسابقات در سطح غیر ادارات و مؤسسات قرآنی غیر دولتی نیاز به بررسی کارشناسانه دارد که آیا این توان وجود دارد، چون سازمان اوقاف اعتبار کشور در حد بین‌المللی محسوب می‌شود، البته بخش‌هایی از برگزاری مسابقات را واگذار کرده‌اند، اما به صورت جدی سازمان اوقاف مسابقات را برگزار می‌کند و باید به صورت جدی این قضیه مورد بررسی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات در مدیریت و تصمیم‌گیری برنامه‌های قرآنی کشور، تشتت سازمان‌های قرآنی است که به نظر می‌رسد بهتر است در سازمان اوقاف متمرکز بشود چون قدیمی‌ترین دستگاه فرهنگی و قرآنی کشور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول