اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

ساخت سنسورهای قابل دفن برای جلوگیری از رشد شکوفه‌های جلبکی

دانشمندان موفق به سا خت سنسورهای قابل دفنی شدند که از رشد شکوفه‌های جلبکی جلوگیری می‌کند.

ساخت سنسورهای قابل دفن برای جلوگیری از رشد شکوفه‌های جلبکی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، شکوفه‌های جلبکی سمی می‌توانند پردردسر باشند و منجر به مرگ ماهی‌ها، حیوانات وحشی و گاهی‌اوقات انسان‌ها شوند.

براساس گزارش «نیواطلس»، یکی از علت‌های اصلی رشد این شکوفه‌ها، استفاده زیاد از کودها در مزارع و وجود آنها در آبراه‌ها است.

در حال حاضر نوع جدیدی از حسگر ساخته شده که می‌تواند به این وضعیت کمک کند.

براساس این گزارش، کودها می‌توانند جمعیت « فیتوپلانکتون‌ها» (جلبک یک نوع از فیتوپلانکتون‌ها است) که «بیوتوکسین» تولید می‌کنند را افزایش داده و در نتیجه منجر به ایجاد شکوفه‌های جلبک شوند.

از طرفی این سموم آب را از وجود اکسیژن خالی می‌کنند و پلانکتون‌ها نیز مسیر نور خورشید را برای رسیدن به ماهی‌ها و گیاهان آبزی مسدود کرده و باعث مرگ آنها می‌شوند.

علاوه بر این، ماهی‌ها و حیوانات آبزی گاهی اوقات بیوتوکسین‌ها را می‌خورند و به دنبال آن نیز این سموم به انسان منتقل می‌شود.

زمانی که کشاورزان کودهای نیتروژنی را به محصولات خود اضافه می‌کنند باید نمونه‌ای از خاک را گرفته و آن را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستند. این فرایند نه تنها هزینه زیادی دارد بلکه زمان زیادی برای گرفتن نتیجه صرف می‌شود.

در نتیجه کشاورزان اغلب از انجام این کار خودداری می‌کنند و در نهایت کود بیشتری مصرف می‌شود و برخی از این کودها به آب‌هایی در نزدیک مزارع وارد می‌شوند.

با توجه به این موضوع، دانشمندان دانشگاه دانشگاه فلوریدا و دانشگاه ایالتی آیووا سنسورهایی به نام «دفن و فراموش کردن» را ارائه کردند که می‌تواند در مکان‌های مختلف و در اطراف یک مزرعه کشاورزی در عمق کم دفن شود.

با به کارگیری ابزارهای ارزان‌قیمتی چون «چاپگر جوهر افشان» و جریان‌های لیزرهای گرافن، میزان غلظت نیتروژن در خاک به طور مداوم اندازه‌گیری و اطلاعات به صورت بی‌سیم به یک پایگاه اینترنتی منتقل می‌شود و کشاورز می‌تواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد و تصمیم بگیرد که چه میزان کود نیاز است.

استفاده از این سنسور نه تنها میزان شکوفه‌های جلبک بلکه هزینه‌ و مصرف کودهای اضافی را نیز کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول