اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

امید:

تائید اساسنامه 51 مرکز علمی کاربردی در روز گذشته/ درخواست از دولت برای کمک 100 میلیاردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ساماندهی در این دانشگاه بر اساس سازماندهی نظام آموزشی در بخش‌ةای مختلف آغاز شده از تائید اساسنامه 51 مرگز علمی کاربردی با گذشت 26 سال از آغاز فعالیت این دانشگاه در روز گذشته خبر داد.

تائید اساسنامه 51 مرکز علمی کاربردی در روز گذشته/ درخواست از دولت برای کمک 100 میلیاردی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در آئین بیست و ششمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی،‌گفت: با توجه به تاکیدات وزارت علوم مبنی بر ساماندهی و توسعه مهارت‌ها در آموزش عالی دانشگاه جامع کاربردی هم براجرای دقیق بخش‌های مختلف این ساماندهی زیادی بر اجرای تمامی بخش‌های مختلف این ساماندهی دارد.

وی افزود: با گذشت 26 سال از تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی که هدف اصلی شکل‌گیری آن توسعه آموزش‌های مهارتی بوده است هم اکنون می‌توانیم بگوییم بخش‌های اصلی آموزش‌های مهارتی در کشور در این دانشگاه اجرا می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد:‌ این دانشگاه به عنوان دانشگاه نسل سوم  بهتر از سایر زیر نظام‌های آموزشی توانسته آموزش‌های مهارتی را توسعه دهد.

امید گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی فقط با 26 واحد کار خود را آغاز کرد که در دوره‌ای تعداد واحدهای آن به هزار و 100 رسید ولی بر اساس سیاست‌های نظام آموزش عالی و ساماندهی صورت گرفته در این دانشگاه و نظم بخشی در فعالیت‌ها و ارتقاء کیفیت و ماموریت‌گرایی واحدها و مراکز در نهایت این رقم به 900 مرکز رسیده و 200 مرکز در اثر اجرای ساماندهی کنار رفته‌اند.

وی اظهار داشت: بعد از مصوبه شورای عالی اداری کشور 378 مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی کاهش پیدا کرده و در حقیقت هم اکنون 559 مرکز علمی کاربردی  در سراسر کشور وجود دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت:‌هم اکنون 287 مرکز علمی کاربردی خصوصی و 57 مرکز علمی کاربردی متعلق به شرکت‌ها و دستگاه‌های تولیدی و 215 مرکز علمی کاربردی مربوط به نهادهای عمومی غیردولتی در کشور وجود دارد.

امید با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه باید 30 درصد دانشجویان کشور در نظام مهارتی تحصیل کنند، گفت: بر همین اساس اگر در سال 99 تعداد دانشجویان کشور 4 میلیون نفر باشد باید یک میلیون و 200 هزار دانشجوی مهارتی در کشور داشته باشیم ولی در حال حاضر تعداد دانشجویان مهارتی کشور فقط 500 هزار نفر است. در حالی که دانشگاه علمی کاربردی به تنهایی ظرفیت پذیرش یک میلیون و 200 هزار نفر را در حال حاضر دارد.

وی گفت:‌در سال تحصیلی 97-98 تعداد ظرفیت دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی 400 هزار نفر اعلام شد اما فقط 50 هزار نفر در این دانشگاه ثبت نام کردند که البته دلیلش تعداد کم دانشجویان سال دوازدهمی بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه 14 هزار کد رشته محل در دانشگاه علمی کاربردی وجود داشت که با حذف کد رشته‌ محل‌های مراکز دولتی این تعداد به 5 هزار و 700 کد رشته محل رسیده است، گفت: اصلاحات در نظام آموزشی این دانشگاه همچنان ادامه خواهد داشت.

امید افزود: اگر دوره تحصیل این دانشگاه 2 و نیم سال باشد هم اکنون یک میلیون نفر ظرفیت در این دانشگاه وجود دارد و اگر در بهمن ماه ظرفیت جدید پذیرش دانشجو داشته باشیم تمام ظرفیت یک میلیون و 200 هزار نفری آموزش مهارتی در کشور از آن دانشگاه علمی کاربردی خواهد بود.

وی گفت:‌نظام جدید آموزش و پرورش بر اساس سیستم 6-3-3 بوده که هم اکنون دانش‌آموزان این نظام به سال دوازدهم رسیده‌اند و به جز تعداد محدودی از جا مانده‌های سال قبل  این داوطلبین در کنکور شرکت کردند. اما چون تعداد سال دوازدهمی کم است تعداد دانشجویان علمی کاربردی هم در سال جدید کم بود ولی برای سال جدید شرایط مطلوب‌تر خواهد بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت:‌نظام مهارتی پرهزینه است  و اگر بخواهیم هزینه را از دانشجو بگیریم شرایط سخت خواهد بود.

امید اظهار داشت: در نظام نظری آموزش عالی برای هر دانشجو در سیستم دولتی نزدیک به 10 میلیون تومان هزینه می‌شود که برای 4 سال تحصیل وی دولت باید 40 میلیون تومان بودجه هزینه کند. در حالی که در نظام آموزشی مهارتی با آنکه اشتغال‌پذیری بیشتری بین فارغ‌التحصیلان آن وجود دارد دولت باید از این نظام حمایت ویژه‌تری به عمل آورد.

وی با بیان اینکه برای اشتغال پذیری فارغ‌التحصیلان نظام آموزشی مهارتی دولت باید هزینه کمتری بپردازد، گفت: وزیر سابق کار در گزارشی اعلام کرد که دولت برای ایجاد هر شغل پایدار بین 350 تا 500 میلیون تومان هزینه می‌کند در حالی که در نظام مهارتی دانشگاه علمی کاربردی هزینه شغل ایجاد شده بسیار کمتر است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه باید روحیه مدرک گرایی که متاسفانه خود دولت مروج آن است از بین برود، گفت: از دولت خواسته‌ایم تا 100 میلیارد تومان بودجه که فقط یک درصد منابع مالی آموزش عالی است را در اختیار دانشگاه علمی کاربردی و نظام‌های مهارتی قرار دهند که با این کار وضعیت اشتغال در کشور بسیار متفاوت خواهد شد.

امید تصریح کرد:‌ بیش از 60 تا 75 درصد تحصیل یک دانشجوی مهارتی در کارگاه‌ها می‌گذرد به همین دلیل  هزینه‌های آموزش در نظام مهارتی بالاست.

وی گفت:‌در سال آینده باورود 40 درصد دانشجویان مهارتی به دانشگاه‌ها، دانشگاه جامع علمی کاربردی به همراه یک دانشگاه دیگر  می‌تواند در مجموع یک میلیون 500 هزار دانشجوی مهارتی داشته باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در حال حاضر 250هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیل می‌کنند از وزارت علوم خواست چون تمام زیر نظام‌های آموزشی به تکمیل ظرفیت داشته‌اند این امر برای دانشگاه علمی کاربردی هم محقق شود.

امید تصریح کرد: سیاست دانشگاه علمی کاربردی رعایت نسبت 30 به 70 در دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی است. که هم اکنون این نسبت 35 به 65 است.

وی گفت«‌در حال حاضر 55 هزار مدرس در دانشگاه علمی کاربردی فعالیت می‌کنند و از سال 95 جذب مدرس جدید در این دانشگاه بر اساس فراخوان صورت گرفته که در آن سال ما فقط 8 هزار مدرس می‌خواستیم اما 46 هزار مدرس ثبت‌نام کردند ولی با سخت‌گیری‌های علمی و آموزشی صورت گرفته فقط 6 هزار نفر جذب نهایی شدند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: به دنبال پالایش مدرسان قدیمی دانشگاه علمی کاربردی هستیم که البته در اکثر استان‌ها این موضوع پایان پذیرفته است و فقط این پالایش در استان تهران باقی مانده که تا پایان سال تحصیلی جاری این امر محقق خواهد شد.اما با توجه به بررسی‌های صورت گرفته فقط 75 درصد مدرسان توانستند در این نظام پالایش نصاب لازم را کسب کنند.

امید گفت:‌مراکز علمی کاربردی فقط باید در 4 گروه کشاورزی، صنعت، خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر دانشجو پذیرش کنند و با توجه به ماموریت‌گرا بودن مراکز به آن اعلام کرده‌ایم که فقط باید در یک گروه تمرکز پذیرش دانشجو داشته باشند.

وی تاکید کرد:840 برنامه درسی در دانشگاه علمی کاربردی در حال بررسی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: در سال جدید 50 مرکز نوآوری در دانشگاه علمی کاربردی راه‌اندازی شده و قرار است در کنار این مراکز کارگاه‌هایی نیز برای توسعه نظام مهارتی تاسیس شود. همچنین دانشگاه جامع به دنبال ارائه تسهیلات ویژه به این مراکز است.

امید افزود: چون خیلی از مراکز علمی کاربردی ثباتی در کارهای خود نداشتند و نمی‌دانستند سال بعد دانشجو پذیرش می‌کنند یا خیر‌برخی از آنها ساختمان‌هایشان را فروختند اما با گذشت 26 سال از عمر دانشگاه علمی کاربردی 51 مرکز در روز گذشته دارای اساسنامه شده و در حقیقت قانونی‌تر شدند تا بتوانند تسهیلات بیشتری بگیرند.

وی تصریح کرد: در بودجه سالیانه در سال گذشته با رایزنی‌های مختلف توانستیم 200 میلیارد تومان بودجه ویژه تکمیل کارهای مراکز علمی کاربردی و خرید  تجهیزات از مجلس بگیریم. اما چون این مراکز علمی کاربردی اساسنامه نداشتند حتی یک ریال هم از این بودجه تخصیص پیدا نکرد و در حقیقت این رقم بودجه از دست‌مان رفت. ولی بعد از تائید اساسنامه که اخیرا صورت گرفت تلاش داریم تا از این بودجه بخشی را تخصیص بگیریم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به نظام سطح بندی و ارزیابی صورت گرفته در مراکز علمی کاربردی و اعلام شاخص‌های متعدد متاسفانه هیچ مرکزی در سطح یک قرار نگرفت البته این سطح‌بندی تا رتبه 5 وجود داشت واگر این مراکز تا خرداد 98 در پایین‌ترین سطح یعنی 5 باقی بمانند مجوز آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و آنها باید بعد از دو نیم سال خود را ارتقاء دهند. همچین در سطح‌بندی سال 98  مراکز علمی کاربردی امیدواریم که در  سطح‌ یک تعدادی مرکز داشته باشیم.

امید گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی این آمادگی را دارد که دانشجویان نظری دیگر دانشگاه‌ها را پذیرش و در نظام آموزشی مهارتی آنها را ارتقا داده و تحویل جامعه دهیم.

وی در پایان گفت: تفاهم نامه منعقده با ستاد کل نیروهای مسلح قرار شد تعداد زیادی از سربازان در آموزش‌های مهارتی و دوره‌های پودمانی دانشگاه علمی کابردی شرکت کنند. و در پایان گواهینامه دریافت کرده و بتوانند حتی بعد از سربازی این با تکمیل پودمان‌های دیگر مدرک دانشگاهی بگیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول