اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

امید مطرح کرد

الزام مراکز دانشگاه علمی کاربردی به داشتن محیط کار در سال آینده / از آبان ماه پذیرش دانشجویان ترم جدید را آغاز می‌کنیم

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با بیان اینکه برای سال تحصیلی آینده مراکز این دانشگاه الزام به داشتن محیط کار هستند، گفت: یکی از تفاوت‌های دانشگاه علمی کاربردی با دیگر دانشگاه‌ها مهارت افزایی است.

الزام مراکز دانشگاه علمی کاربردی به داشتن محیط کار در سال آینده / از آبان ماه پذیرش دانشجویان ترم جدید را آغاز می‌کنیم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در آئین افتتاح ساختمان دانشگاه علمی کاربردی واحد استانی غرب تهران گفت:‌ افتتاح این ساختمان در ماه محرم به این دلیل صورت گرفت که زودتر از این موعد امکان بهره‌برداری از این ساختمان فراهم نشده بود و افتتاح دیرتر از این زمان هم می‌توانست مشکلاتی را برای ارباب رجوع‌ها ایجاد کند. لذا طبق توصیه امامان معصوم ایجاد مشکل برای مردم به هیچ وجه جایز نیست و به همین دلیل در این ایام این افتتاح صورت گرفت.

وی گفت: تقویت زیرساخت‌ها و حوزه‌های نظارت برای رسیدگی سریع‌تر و عمیق‌تر یکی از اولویت‌های مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی  تصریح کرد: 20 درصد از هزار مرکز علمی کاربردی کشور در استان تهران واقع است که رسیدگی به اقدامات و کارهای آنها توسط فقط 30 تا40 کارمند صورت می‌گیرد که کاری بسیار سخت بود در حالی که تعداد زیادی از این مراکز دولتی به واسطه مصوبه شورای عالی اداری کشور کم شد و کار برای دانشگاه جامع سهل‌تر شده است.

امید اظهار داشت:در استان خراسان رضوی فقط 50 مرکز و در استان اصفهان 40 مرکز وجود دارد در حالیکه فعالیت زیاد مراکز واقع در استان تهران کار را برای کارمندان دانشگاه جامع استان تهران سخت کرده بود و به همین دلیل این استان را به دوبخش غرب و شرق تقسیم کردیم.

وی گفت:‌با آنکه هیأت رئیسه دانشگاه علمی کاربردی یک سال پیش تفکیک استان تهران را به دو بخش غرب و شرق تصویب کرده بود اما التهابات جامعه فعلی ما برای خرید ساختمان‌های این دوبخش زمان زیادی از ما گرفت.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزود: تعداد مراکز زیر نظر واحدهای غرب و شرق تهران به صورت جداگانه بین 70 تا 80 مرکز است.

امید گفت:‌ با آنکه تعداد دانشجویان کشور حدود 20 تا25 درصد کاهش پیدا کرده و باعث رقابت شدید بین مراکز آموزش عالی شده است، اظهار داشت: برخی دانشگاه‌های دولتی که از دانشجویان خود شهریه نمی‌گیرند هم با مشکل عدم تشکیل و رسمیت یافتن کلاس‌ها مواجه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد:‌ارتقاء‌ کیفیت و نشان دادن توانمندی‌های دانشگاه  جامع علمی کاربردی می‌تواند منجر به افزایش اقبال دانشجویان و مردم به این دانشگاه شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به امضای تفاهم نامه با ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر آموزش برخی سربازان برای مهارت افزایی آنها گفت: این تفاهم نامه نیمه دوم سال جاری اجرایی خواهد شد که بر این اساس 300 هزار نفر از کارکنان نیروهای مسلح و سربازان که نیازمند آموزش‌های تخصصی هستند دوره‌های پودمانی را در دانشگاه علمی کاربردی می‌گذارنند.

امید گفت: مردم کشورمان در حال حاضر توجه ویژه‌تری نسبت به آموزش‌های مهارتی دارند و از دریافت مدارک بدون مهارت دیگر خسته شده‌اند.  ضمن اینکه بیان توانمندی و شیوه آموزش در دانشگاه علمی کاربردی توانسته جو خوبی در جامعه نسبت به این دانشگاه ایجاد کند.

وی افزود: برای سال تحصیلی آینده الزام مراکز دانشگاه علمی کاربردی داشتن محیط کار است و این فرق این دانشگاه با دانشگاه‌های نظری موجود در کشور است. به همین دلیل انتظارمان از هم اکنون توجه ویژه مراکز به این دستورالعمل است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد:‌قرار است آموزش‌های دوگانه یعنی بخشی آموزش‌ها در کلاس و بخشی در کارگاه و محیط کار در دستور کار مراکز علمی کاربردی قرار گیرد که البته امروز افتتاح این آموزش با تفاهم یک تیم آلمانی و دانشگاه علمی کاربردی صورت گرفت.

امید با انتقاد از دانشگاه علمی کاربردی استان تهران که یکی از استان‌های پیشتاز در کشور در مسائل آموزشی است اما در بخش فعالیت‌های بین‌المللی تلاش ویژه‌ای نکرده است، افزود: استان‌هایی مانند اصفهان، کرمانشاه، بوشهرو برخی استان‌های جنوبی ایران و هم مرز با حوزه خلیج فارس روابط ویژه‌ای با کشورهای غرب و شرق کشورمان برقرار کرده‌اند و توانسته‌اند دانشجوی خارجی جذب کنند از مسئولین واحدهای تهران غرب و تهران شرق خواست در این مسیر گام بردارند.

وی اظهار داشت:‌به زودی دوره‌های آموزشی مشترک بین دانشگاه علمی کاربردی با آلمان اجرایی خواهد شد. ضمن اینکه ظرفیت برقراری دوره‌های مشترک با کشورهایی مانند آلمان، سوئد،اتریش و استرالیا وجود دارد که باید مراکز علمی کاربردی سریعا به سمت این آموزش‌ها حرکت کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت:‌قرار بود در مهر سال جاری برای دوره‌های مشترک دانشجوی خارجی جذب کنیم که به دلیل مشکلات اخیر اقتصادی در جامعه این جذب به تاخیر افتاده است.

امید با انتقاد از دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران در ایجاد مراکز نوآوری و رشد گفت:‌ 60 مرکز نوآوری در کشور وابسته به دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که متاسفانه تعداد کمی از آنها در استان تهران واقع شده است.

وی گفت:‌باید شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد و نواوری به سرعت در دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شود. این در حالی است که این دانشگاه 50 میلیون تومان تسهیلات دو درصدی از منابع خود برای این شرکت‌ها در نظر گرفته و هماهنگی‌هایی هم با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای دریافت وام‌های دیگر انجام شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد«: یکی از مراکز رشد علم و فناوری در دانشگاه علمی کاربردی که در واحد تهران شرق واقع است گردش مالی به مراتب بیشتری نسبت به کل گردش مالی بخش آموزش دارد. و اگر این رویه در دیگر مراکز دنبال شود توفیقات بیشتری حاصل خواهد شد.

امید تصریح کرد:در سال جاری 400 هزار ظرفیت در دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شده است که در خوش بینانه ترین حالت 50 هزار دانشجو جذب خواهیم کرد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: در نظام جدید آموزش و پرورش خروجی از هنرستان‌ها نخواهیم داشت و معنایش آن است که دانشجویان جذب جدید ما یا باقیماندگان سال‌های گذشته بودند و یا کارمند دولت هستند. این در حالی است که 50 هزار دانشجو هم در مقطع کاردانی و کارشناسی جذب جدید داشته‌ایم اما در سال تحصیلی آینده یعنی 98-99 این رویه تغییر پیدا کرده و تعداد بسیار بیشتری دانشجو جذب خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: برای پذیرش بهمن ماه در دانشگاه علمی کاربردی روند درخواست پذیرش از آبان ماه آغاز و نتایج آن در دی ماه اعلام خواهد شد.

امید گفت:‌در طول یک سال اینده و نبود دانشجویان سال دوازدهم در حقیقت سال استراحت دانشگاه علمی کاربردی برای افزایش کیفیت تمامی امورات است. بر همین اساس باید در محتوای درسی بازنگری و برنامه‌ریزی دوره‌های جدید آغاز و تدوین تمامی اقدامات صورت گیرد.

وی گفت: 40 درصد فارغ‌التحصیلان 98-99 از هنرستان‌ها خواهد بود که دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌تواند در جذب این افراد رفتار فعالی داشته و حتی دست به گزینش نفرات برتر بزند. این در حالی است که دانش‌آموزان می‌توانند به دانشگاه‌های دیگر غیر از دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای بر اساس نظام جدید آموزش و پرورش بروند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد:‌در سال جاری 800 دوره در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که در معرض دید عموم است و به همین جهت فرهیختگان می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص اعلام کنند.

امید تصریح کرد:‌دوره‌های مقطع‌دار پودمانی اخیرا به تصویب شورای مرکزی دانشگاه علمی کاربردی رسیده و مراکز بر این اساس می‌توانند جذب دانشجو داشته باشند. خصوصا در گروه‌های خدماتی و فرهنگ و هنر.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای تفکیک استان تهران به دو بخش غرب و شرق نظارت عمیق‌تر و جدی‌تر با ارتقاء کیفیت است، گفت: با سطح‌بندی انجام شده در مراکز از سطح یک تا 4 متاسفانه مشخص شده است که در سطح یک هیچ مرکزی قرار نگرفته است. البته بهتر است مراکز در سطح‌بندی جدید که در خرداد ماه صورت می‌گیرد، شرکت کنند. ضمن اینکه مراکز سطح یک می‌توانند از تخفیف یک سومی در پرداخت هزینه‌های بالاسری و جذب دانشجوی بیشتر و مجوز مقاطع بالاتر بهره‌مند شده و مراکز واقع در سطح 4 باید ظرف یک سال خود را به سطوح بالاتر برسانند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول