اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با فارس:

مصرف صحیح آب دغدغه عروسک‌های «کمانچه» است

کارگردان نمایش «کمانچه، آب و دیگران» درجشنواره تئاتر عروسکی گفت: این نمایش با تکنیک ماروت و عروسک‌های دستکشی کمانچه‌نواز به صحنه رفته و دغدغه‌اش مصرف صحیح آب است.

مصرف صحیح آب دغدغه عروسک‌های «کمانچه» است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «کمانچه، آب و دیگران» به کارگردانی علیرضا ناصحی جمعه گذشته طی دو سانس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی به اجرا در آمد. این نمایش قبل‌تر نیز به اجرای عموم رسیده و استقبال مخاطبان را کسب کرده بود.

ناصحی درباره کار در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس گفت: این نمایش با تکنیک ماروت و عروسک‌های دستکشی درباره آب و موضوع خشکسالی طراحی شده است.

وی شخصیت‌های اصلی نمایش را کف پا و زانوها به شمار آورد و گفت: راوی داستان هم یک سری عروسک‌های کمانچه هستند و مخاطب اصلی کار نوجوانان و خانواده‌ها به شمار می‌آیند.

ناصحی درباره موسیقی نمایش نیز گفت: موسیقی‌ها همه از موسیقی‌های افراد معروف همچون استاد شهرام ناظری استفاده شده است خاطرم است که در اولین خبر کار رسانه‌ها به اشتباه تیتر زده بودند که ایشان در این نمایش حضور دارد درحالیکه اینطور نیست ما از شعر آب را گل نکنیم سهراب سپهری استفاده کردیم که ساخته آقای هوشنگ کامکار است و آقای ناظری نیز آن را خوانده است.

وی با اشاره به اینکه نمایش دیگری نیز در بخش تجربه جشنواره با عنوان «آن مرد آمد» اجرا خواهند داشت، گفت: زمان این نمایش‌ها در بخش تجربه کوتاه است از 5 تا 15 دقیقه که یک نوع نوآوری محسوب می‌شود حتما نباید عروسک دستکشی در کار باشد، هر چیزی ممکن است یک عروسک باشد و این خیلی جذاب است.

ناصحی با اشاره به اینکه کارش در بخش تجربه با کف دست حضور دارد، گفت: یک موضوع اجتماعی درباره کودکان کار را به صورت بی‌کلام در 15 دقیقه اجرا می‌کنم.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: جشنواره‌ای که دبیر آن خانم برومند باشد دیگر حرفی در آن نیست، من از قبل هم با ایشان کار کرده‌ام و می‌دانم که کاردان هستند، هر کسی نمی‌تواند چنین جشنواره‌ای را به خوبی او مدیریت کند. خانم برومند خیلی به بچه‌های شهرستان و هنرمندان احترام می‌گذارد برای آنها کارگاه برگزار می‌کند و البته پول الکی خرج نمی‌کند بلکه جایی که لازم باشد اینکار را انجام می‌دهد. او بچه‌ها را به موزه می‌برد و مادرانه برایشان زمان می‌گذارد و من این اخلاقشان را خیلی می‌پسندم.

وی با اشاره به نمایش دیگری که به نام «راز گل سرخ» در پاتوق شبانه کودک برگزار کرده گفت: امیدوارم جشنواره کودک و عروسکی همیشه به همین خوبی برگزار شود. کلاً ما نیاز به کار عروسکی بیشتری داریم، سالن‌های بیشتری که به آن اختصاص یابد و افراد متخصص بیشتری مانند بهروز غریب‌پور در این عرصه کار کنند.

ناصحی با بیان اینکه آموزش و پرورش در زنگ‌هایی می‌تواند نمایش برای بچه‌ها داشته باشد و آنچه را که از طریق درس سخت‌تر به بچه‌ها یاد داده می‌شود، به راحتی با تئاتر به بچه‌ها آموزش دهد، توضیح داد: الان کانون پرورش فکری زیر مجموعه آموزش و پرورش است اما واقعا خیلی از پتانسیل آن در مدارس استفاده نمی‌شود کاری که با نمایش به بچه‌ها نشان داده شود تا ابد در ذهنشان باقی می‌ماند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول