اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با فارس:

احیای آیین‌های سنتی قدیم ایرانیان در یک نمایش/ تئاتر اشیاء در جشنواره عروسکی

محبوبه اعرابی، کارگردان نمایش «افسانه خرت و پرت پرانی» عنوان کرد: هدف از اجرای تئاتر اشیاء در این جشنواره احیاء کردن آیین‌های سنتی قدیم ایرانیان است.

احیای آیین‌های سنتی قدیم ایرانیان در یک نمایش/ تئاتر اشیاء در جشنواره عروسکی

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نمایش «افسانه خرت و پرت پرانی» به نویسندگی سجاد طهماسبی و کارگردانی محبوبه اعرابی در هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک اجرا می‌شود.

محبوبه اعرابی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس عنوان کرد: برای نخستین بار است که به عنوان کارگردان در جشنواره حضور یافتم و در سال‌های پیش با عناوین دیگر حضور پیدا می‌کردم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این نمایشنامه اجرای پایان نامه کارشناسی‌اش در دانشگاه تهران است، گفت: نمایشنامه مربوط به یک سری آیین‌ها و سنت‌ها می‌شود، من در ابتدا میخواستم یک سری آیین‌های عروسکی را نمایش دهم، بعد در طول مذاکرات با نویسنده کار تبدیل به یک درام شد.

اعرابی درباره این آیین‌ها گفت:‌ مثلا آیین بوکه بارانه که آیین عروسکی باراخواهی مردم کورد است، یا
چولی قیزک دوگانه آفتاب خواهی و باران خواهی برای مردم اطراف بیرجند است و آیین ابو دردا که آشی پیش بهاری است برای مردم استان‌های مرکزی کشور .

وی هدف از اجرای این نمایش را احیای آیین‌های سنتی ایرانیان و زنده کردن آنها به شیوه‌ها و تکنیک‌های مدرن توسط تئاتر اشیاء به شمار آورد و گفت: برای اجرای کار از اشیاء به جای عروسک‌ها استفاده می‌شود مثلا همین چولیغیزک با ملاقه اجرا می‌شود. فقط دو کاراکتر عروس و داماد که فضای درام را خلق میکنند و عروسک الاغ سوار وجود دارند.

اعرابی اظهار داشت: عروس و داماد قصه برای عروسی‌شان رسمی دارند و آن هم این است که برای دعوت هر میهمان باید داستانی بگویند تا مهمان خاص به عروسی‌شان بیاید برای اجرای این داستان‌ها از وسایل جهیزیه‌شان استفاده کرده و یک نمایش را به تماشاگر نشان می‌دهند.

وی با اشاره به عروسکی به نام براشید که به وسیله چوب ساخته شده و بدنش انسان است، گفت: این نیز در تئاترهای مدرن اروپایی وجود دارد اما ما در ایران قدیم در سنت‌های خودمان این عروسک را داشته‌ایم.

وی دو کاراکتر انسانی عروس و داماد را خودش و سیدمهدی برقعی، همسرش که عروسک گردان عروسک جناب خان نیز هست‌‌، به شمار آورد و گفت: اجرای کار ما در جشنواره چهار شهریور در دو سانس 17/30 و 19/30 در سالن چهارسوی تئاتر شهر دانست.

وی درباره موسیقی کار توضیح داد: هیچ اتفاقی از بیرون برای نمایش نمی‌افتد یعنی تماشاگر دعوت به یک عروسی می‌شود و از بیرون سالن عروسی شروع می‌شودو حتی مثل یک عروسی پذیرایی خواهیم داشت و تماشاچی نیز در کار مشارکت می‌کند و موسیقی کار از سوی خود ما و تماشاچی اجرا می‌شود یعنی در لحظه است حتی ما رفت وآمد نور هم نداریم.

اعرابی درباره بازخورد از این نمایش گفت: اینکار چون اجرای پایان‌نامه‌ام بود و در دانشگاه تهران با حضور حمید جبلی و ستاره خرم‌زاد و با حضور تماشاگران بازخورد خوبی گرفتم . خیلی از مردم اصلا این آیین‌ها را نشنیده‌اند و این کار را خیلی دوست داشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول