اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

پایان‌نامه‌فروشی و اُفت شأن علمی کشور/8

باید به مسئله خرید پایان‌نامه فراتر از قانون نگریست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در کشور ما مدرک‌گرایی، مسئله‌ای نگران‌کننده است و این موضوع باعث شده تا افراد به هر قیمتی به دنبال کسب مدرک علمی بالاتر باشند بدون اینکه یافته‌های علمی‌شان جواب آن مسئله را بدهد.

باید به مسئله خرید پایان‌نامه فراتر از قانون نگریست

داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به موضوع خرید پایان‌نامه و اُفت شأن علمی کشور به خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: علاوه بر کمیسیون قضایی، ما در کمیسیون آموزش مجلس نیز پیگیر طرح حمایت مالکیت معنوی اثر هستیم. پایان‌نامه فروشی کار درستی نیست، به کشور صدمه علمی می‌زند. شرایط نامطلوبی را به وجود می‌آورد همه باید کوشش کنیم تا به این مسئله پایان دهیم.

وی اظهار داشت: قبل از اینکه بخواهیم متوسل به راه‌های قانونی شویم و برخوردهای این چنینی داشته باشیم، باید فرهنگ نوشتن مقاله و پایان‌نامه را در کشور ایجاد کنیم تا افرادی که واقعاً به دنبال تحصیلات عالی هستند به معنای واقعی کلمه به دنبال تحصیل علم باشند و خودشان در این زمینه فعالیت کنند، لذا مسئله اصلی فرهنگ‌سازی است که باید در جامعه ایجاد شود. همچنین ما باید خرید پایان‌نامه و مقاله را امری زشت و ناپسند بدانیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: دانشگاه‌ها و متولیان امر به خصوص وزارت علوم باید نظارت جدی بر پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشجویان داشته باشند تا از خرید و فروش پایان‌نامه و مقاله جلوگیری شود به ویژه اساتید توجه کنند که اگر دانشجویان آنها قرار است پایان‌نامه‌ای را ارائه دهند باید در جلسات مختلف برای اساتید محرز شود که دانشجویان‌شان از توانایی علمی لازم برخوردار هستند.

وی ابراز داشت: بنابر این در جلسات دفاع از پایان‌نامه‌ها، استاد مشاور و استاد راهنما باید دقت لازم را داشته باشند تا افراد زمانی نمره پایان‌نامه خود را کسب کند که توان لازم را کسب کرده باشد و بتواند از یافته‌های علمی خویش دفاع کنند. بنده معتقدم که وزارت علوم، رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها،‌ مدیران گروه در دانشگاه‌ها، اهتمام جدی نسبت به تحقیق  پژوهش دانشجویان در خصوص پایان‌نامه‌ها و مقالات‌شان داشته باشند البته اساتید باید شخصاً نسبت به این مسئله حساس باشند و اگر دانشجویی توان علمی لازم را نداشت نمره‌ای برای دفاع از پایان‌نامه‌اش نداده و ارتقاء لازم برای آن دانشجو فراهم نشود. 

محمدی با تأکید بر اینکه علاوه بر فرهنگ‌سازی باید زمینه‌های قانونی مقابله با خرید پایان‌نامه وجود داشته باشد و اگر فردی مرتکب این امر خلاف شد برخورد قانونی لازم با آن فرد انجام شود، خاطرنشان کرد: مهم‌تر از همه، شرایط علمی کشور باید به سمت و سویی رود که اصولاً افراد به دنبال خرید مقاله یا پایان‌نامه نباشند. لذا اگر کسی مدرکی کسب کرد، در اجرا و در کارایی جدید، توان علمی آن شخص را بسنجند و در واقع بر اساس توان علمی افراد،‌ اموری به آنها واگذار شود. پس لازم است نهادهای اجرایی کشور، سمت و سوی خود را به گونه‌ای ترسیم کنند و افرادی را به کار بگیرند که توان علمی لازم را دارند و  مدرک تحصیلی تعیین‌کننده نباشد.

وی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما مدرک تحصیلی در بسیاری از مشاغل، تعیین‌کننده است و به محض اینکه گفته می‌شود فردی دارای مدرک دکترا یا کارشناسی ارشد است، حساب ویژه برای آن باز می‌کنیم در صورتی که توانایی علمی و توانایی اجرایی مهم‌تر از مدرک‌گرایی باید باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در کشور ما مدرک‌گرایی، مسئله‌ای نگران‌کننده است و این مسئله باعث شده تا افراد به هر قیمتی به دنبال کسب مدرک علمی بالاتر باشند بدون اینکه یافته‌های علمی‌شان جواب آن مسئله را بدهد.

وی با بیان اینکه کارهای مقدماتی طرح مالکیت معنوی اثر در کمیسیون قضایی انجام شده و در حال حاضر برای شورای نگهبان فرستاده شده است، اظهار داشت: باید به مسئله خرید پایان‌نامه فراتر از قانون نگریست و رسانه‌ها باید به دنبال فرهنگ‌سازی این مسئله بروند؛ این که کشور ما به شدت مدرک‌زده شده اتفاق نادرستی است، از این رو وقتی می‌خواهیم افراد را ارزیابی کنیم یکی از شاخصه‌های ارزیابی ما مدرک باشد و در کنار مدرک به توانمندی‌ها و کارایی و تجارب فرد توجه شود و دانشگاه‌های ما نیز باید به این سمت و سو بروند که زمانی مدرک به فردی تعلق بگیرد که توان و شخصیت علمی مدنظر را کسب کرده باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول