اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

پایان‌نامه‌فروشی و اُفت شأن علمی کشور/5

گلشنی: قوانین نگارش مقاله به صورت وارداتی از سوی وزارت علوم بر دانشگاه‌ها تحمیل شده است

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: بنده از قبل از انقلاب در دانشگاه‌های ایران حضور داشته‌ام؛ در دوران گذشته روند نگارش مقاله بسیار طبیعی طی می‌شد اما اکنون کاملاً به صورت مصنوعی پیش می‌رود؛ ما داریم افرادی که بسیار پر مقاله هستند و تا وقتی که ملاک سنجش، افراد پر مقاله و نگاه سطحی باشد راهی جز این نداریم.

گلشنی: قوانین نگارش مقاله به صورت وارداتی از سوی وزارت علوم بر دانشگاه‌ها تحمیل شده است

مهدی گلشنی عضو هیأت علمی و رئیس سابق گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به علت گرایش دانشجویان به خرید مقالات و پایان‌نامه‌های علمی به خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت: معیار مقاله‌نویسی به این صورت که اکنون وجود دارد باعث اقبال دانشجویان به خرید پایان‌نامه و مقالات شده است.

وی عنوان کرد: پیش از اینکه مسئله مقالات ISI پیش بیاید، هر کس یک کار جدی انجام می‌داد آن را برای چاپ می‌فرستاد و روند انجام آن بسیار طبیعی بود اما در حال حاضر یک نقش بسیار اختصاصی به مقالات داده‌اند و مهلت نگارش مقاله نیز بسیار اندک است، بنابراین دانشجویی که می‌خواهد فارغ‌التحصیل شود یا در مقطع دکترا شرکت کند، عملاً فرصتی برای نوشتن مقاله ندارد.

وی اظهار داشت: با ابزاری که روی کار آمده است همه چیز مصنوعی شده و شخصیت افراد به تعداد مقالاتی که ارائه می‌دهد، سنجیده می‌شود در صورتی که اگر به کشورهای پیشرفته نگاه کنیم  هیچگاه اینگونه نبود که مثلاً انیشتین بیشترین تعداد مقالات را داشته باشد، اگر اشخاص بخواهند اختراعاتی داشته باشند که در نهایت نخواهند مقاله‌ای هم برای آن ارائه دهند، رسمیت پیدا نکرده و اساتید نیز ترفیع نمی‌گیرند.

رئیس سابق گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه در قوانین فعلی، یک دانشجو برای نگارش مقاله حتماً‌ باید اسم استادش را در آن مقاله بیاورد و این موضوع باعث شده تا برخی از اساتید تنبل، ترفیع درجه بگیرند، تصریح کرد: باید شرط  و شروط‌هایی که برای نگارش مقاله در دانشگاه‌ها گذاشته شده، برداشته شود و همگی دست به دست هم دهیم و ملاک، شایستگی علمی افراد باشد، اگر اینگونه نباشد علم ما به کلی نابود خواهد شد و متأسفانه مشاهده می‌شود که اشخاص بر سر جای خویش نیستند.

وی ابراز داشت: افراد رده بالا باید بیایند و کمیته‌ای از محققین واقعی از رشته‌های مختلف تشکیل شود که غالباً هم از رشته‌های مهندسی نباشند چرا که معیارها در گروه‌ها و رشته‌های مختلف با هم متفاوت است و در واقع جمعی از نخبگان واقعی دور هم جمع شوند نه کسانی که دم دست مسئولین قرار دارند؛ و در این خصوص نیز باید توجه کنند که در سایر کشورها ملاک نگارش مقاله چگونه است.

گلشنی گفت: در کشورهای پیشرفته ملاک سنجش جایگاه علمی افراد، محتوای مقالات است نه تعداد مقاله و نه جایی که چاپ شده و ... به اعتقاد بنده همه این موارد برای نگارش مقاله در کشور ما در حال حاضر به صورت وارداتی و تهدیدی است که از بیرون بر ما تحمیل شده است تا علم کشور ایران را به مرحله پوسیده شدن بکشانند.

رئیس سابق گروه فلسفه علم بیان داشت: با شرایط موجود، دانشجویان چاره‌ای جزء این ندارند که برای نگارش مقالات خویش سراغ افرادی بروند که مقالات و پایان‌ نامه‌ها را به صورت آماده در اختیار آنها قرار می‌دهند؛ باید قوانین نگارش مقاله تغییر پیدا کند و به اعتقاد بنده شرایط کنونی که برای نگارش مقاله و پایان‌نامه در دانشگاه‌ها وجود دارد از همان ابتدا از سوی وزارت علوم بر دانشگاه‌ها تحمیل شد و دانشگاهیان نیز به این قوانین عادت کرده و آنهایی که به نفع‌شان بود از این قوانین استقبال کردند.

وی گفت: بنده از قبل از انقلاب در دانشگاه‌های ایران حضور داشته‌ام؛ در دوران گذشته روند نگارش مقاله بسیار طبیعی طی می‌شد اما اکنون کاملاً به صورت مصنوعی پیش می‌رود. افرادی هستند که مقاله‌های بسیاری می‌نویسند  و تا وقتی که ملاک سنجش، افراد پرمقاله و نگاه سطحی باشد پیشرفتی نخواهیم کرد. 

این استاد فیزیک و فلسفه خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به صورت جدی در این زمینه ورود پیدا کند؛ البته چند ماهی است که کمیته‌ای برای بررسی این موارد تشکیل شده و امیدوارم که ختم به خیر شود. این کمیته از بهمن ماه سال گذشته تشکیل شده و هر چند هفته یکبار تشکیل جلسه می‌دهد و ان شاءالله که در مسیر درست خویش قرار گیرد. در حال حاضر، ترکیب این کمیته ترکیب جامعی نیست و نمی‌توان در خصوص عملکرد آن اظهارنظر کرد؛ اعضای این کمیته را دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب کرده و سلیقه ایشان بوده است. بنده خودم نیز در جلسات اخیر این کمیته دعوت شده‌ام و تا زمانی که محصولی از این کمیته بیرون نیاید نمی‌توان درباره عملکرد آن سخن گفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول