اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

پایان‌نامه‌فروشی و اُفت شأن علمی کشور/7

طرح مالکیت معنوی اثر در کمیسیون قضایی مجلس برای مقابله با پایان نامه فروشی بررسی می‌شود

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی گفت:طرح مالکیت معنوی اثر در کمیسیون قضایی مجلس برای مقابله با پایان نامه فروشی بررسی و به زودی وارد صحن علنی مجلس خواهد شد.

طرح مالکیت معنوی اثر در کمیسیون قضایی مجلس برای مقابله با پایان نامه فروشی بررسی می‌شود

سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت:‌بحث کیفیت در آموزش عالی، بحثی است که  در همه جای دنیا مطرح است و طبیعی است مواردی همچون تقلب و افت کیفیت کارهای پژوهشی در هر جای دنیا نیز وجود دارد اما آنچه که در این موارد مهم است بحث نظارت است، یعنی هرجایی که مسئله نظارت را از جامعه بشری برداریم، آفت‌هایی در آنجا پیش خواهد آمد.

وی با تأکید بر اینکه وقتی نظارت در جامعه علمی، ضعیف باشد و کمتر مورد توجه قرار گیرد، بحث تقلب علمی و پایان‌نامه فروشی به وجود می‌آید، اظهار داشت: در حوزه دانشگاهی رشد کمّی بسیاری زیادی داشته‌ایم و طبیعتاً‌ اگر نظارت دقیقی نداشته باشیم بحث پایان‌نامه فروشی و مقاله‌فروشی رواج بیشتری پیدا می‌کند. اخیراً‌ بحث مربوط به سازمان مدارک علمی یا «ایران‌داک» تشکیل شد تا قبل از نوشتن پایان نامه توسط شخص، مجوزی از «ایران‌داک» بگیرد و اگر عنوان انتخابی توسط دانشجو برای پایان‌نامه‌اش در کشور قبلاً کار شده باشد به داوطلب اعلام می‌شود.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:کسانی که دست به خرید پایان‌نامه می‌زنند و برای دفاع به مقاله نیاز دارند به صورت غیرفنی اقدام به خرید مقاله می‌کنند لذا وظیفه وزارت علوم آن است که نظارتی بر کیفیت مقالات و پایان‌نامه‌ها داشته باشد و پژوهش را تحت کنترل بگیرد تا این بخش بتواند از این حالت خارج شود.

وی تصریح کرد: واقعاً خوب نیست که ما ببینیم روبه‌روی یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور افرادی مقاله ISI یا پایان‌نامه‌ می‌فروشند بنابر این، این یک مقوله‌ای است که باید به آن رسیدگی شود، اما در حوزه قانونی نیز مالکیت معنوی اثر مطرح می‌شود؛ بر این اساس اگر یک پایان‌نامه نوشته شد و فرد دیگری بخواهد از این پایان‌نامه استفاده کند باید پاسخگو باشد. این مسئله در کمیسیون قضایی مجلس مطرح شده و امیدواریم با تصویب آن بتوان کارایی لازم را در این زمینه داشته باشیم.این طرح به زودی وارد صحن علنی مجلس خواهد شد.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: تأکید ما بر کیفیت علمی مقالات و پایان‌نامه‌ها است که باید افزایش پیدا کنند و هر چه که دانشگاه‌ها نظارت دقیق‌تری بر تحقیق‌ها و پژوهش‌های دانشجویی و گروه‌های علمی و دانشکده‌ها داشته باشند باعث می‌شود که گرایش به سمت خرید پایان‌نامه و سفارش مقاله کاهش یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول