اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

بسته خبری تئاتر/14مرداد97

معرفی اعضای اصلی کانون کارگردانی خانه تئاتر/ روایتی عروسکی از مصایب زنی عاشیق

بر اساس آراء به دست آمده از جلسه خانه تئاتر،‌ هادی عامل، مجید گیاهچی و احسان فکا بالاترین رأی را به عنوان اعضا هیئت مدیره کانون کارگردانان کسب کردند.

معرفی اعضای اصلی کانون کارگردانی خانه تئاتر/ روایتی عروسکی از مصایب زنی عاشیق

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، شش۶ نمایش خارجی از پنج کشور در بخش بین‌الملل هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌روند.

در این دوره از جشنواره نمایش‌هایی از کشورهای فرانسه، هلند،کروواسی، افغانستان و تایوان اجرا خواهند داشت که از میان آنها کشور فرانسه با دو نمایش متفاوت از دو گروه نمایشی مختلف، حضور دارد.

بر همین اساس، نمایش «پادشاه سرگردا»  به نویسندگی و کارگردانی ژان باتیست پوش و " نمایش کوچکی از پایان دنیا " به نویسندگی لارن کاییون، ازکیل گارسیا-رومئو و کارگردانی ازکیل گارسیا-رومئو نمایش‌هایی هستند که از فرانسه مهمان این دوره از جشنواره‌اند. «اگزوویا» به نویسندگی و کارگردانی شارلوت پوییجک-جولن از کشور هلند، دیگر نمایشی است که در این دوره از جشنواره به صحنه می‌رود.

کشور کروواسی هم با نمایشی با نام«واندالاواندا» به نویسندگی جلنا توندینی و کارگردانی مورانا دولنک ، دیگر میهمان خارجی جشنواره هفدهم نمایش عروسکی است. همچنانکه تایوان با نمایش «سفر به غرب: آشوب در قصر شیشه ای » به نویسندگی چیه-شنگ وو و کارگردانی یانگ-چین لین ، در جشنواره حضور دارد. و سرانجام اینکه «سیه موی و جلالی» به نویسندگی و کارگردانی کاوه آیریک از افغانستان نیز دیگر گروه شرکت کننده است.

*روایتی عروسکی از مصایب زنی عاشیق

نمایش «آی ایشیق» به کارگردانی محمدتقی اسماعیلی با نگاهی مدرن به فولکلورهای آذربایجان در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، اجرا می‌شود.

کارگردان نمایش «آی ایشیق» در پی این تفکر است که به فولکلور و آداب و آیین، نگاهی جهانی داشته باشد و آن‌ها را با زبانی مدرن بازگو کند. این نمایش نیز نگاهی مدرن به فولکلورها و مسایل جامعه آذربایجان به ویژه اردبیل دارد.

نمایش «آی ایشیق» قصه زن و مردی است که قرار است با هم ازدواج کنند. مرد در رسم (دئیشمه) با دسیسه افراد خان شکست می‌خورد. او طبق آداب و رسوم باید ساز را کنار بگذارد و به ایل و تبار خود برگردد. دختر تنها و سرخورده می‌ماند و مورد شماتت اطرافیان قرار می‌گیرد ولی پس از گذشت چند سال‌ با راهنمایی پیربابا ساز به دست می‌گیرد و خود به مبارزه خان می‌رود.

فاطمه برمال، سایه عباس‌پور، نینا شاه‌محمدی، مریم داننده، صبا کاتب، هانیه علی‌نژاد، پریا نوروزی، زهرا آقازاده و شبنم معصومی بازیگران و بازی‌دهنده نمایش هستند.

*هادی عامل، مجید گیاهچی و احسان فکا برگزیده‌های کانون کارگردانی شدند

نوبت دوم مجمع فوق‌العاده کانون کارگردانان امروز ۱۳ مرداد ماه در سالن اجتماعات خانه تئاتر برگزار شد.
در این مجمع جهت ترمیم هیات مدیره کانون کارگردانان یک عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل در حضور بازرس خانه تئاتر انتخاب شدند.
بر اساس آرا به دست آمده هادی عامل با ۲۶ رای به عنوان عضو اصلی هیأت مدیره انتخاب شد. مجید گیاهچی و احسان فکا نیز به ترتیب با ۲۲و ۱۳ رای به عنوان اعضا علی البدل هیات مدیره کانون کارگردانان انتخاب شدند.
تعداد حاضران ۲۸ نفر و وکالت‌نامه‌ها ۳ نفر و مجموع آرا ۳۱ رای بود.

*اجراخوانی «دو مرغابی در مه» انجام شد

گروه تئاتر کا در شب سالروز درگذشت حسین پناهی نمایش دو مرغابی در مه را به یاد ایشان به کارگردانی کوروش ساسانیان اجرا کرد.
این اثر در حضور پرشور تماشاگران در تالار ناصرخسرو به صحنه رفت. بازیگران این اثر النا آهی،کوروش ساسانیان،جواد اینانلو بودند و ابوذر همتی آهنگساز،فرهاد فلاحی دستیار ،علی پاکروان عکاس بودند.
گروه تئاتر کا بزودی در آبان و آذر نمایش «آقای ریئس جمهور لطفا با مرگ من موافقت کنید» را که نوشته شهرام کرمی است، به کارگردانی کوروش ساسانیان در سالن اصلی مجموعه تئاتر محراب به صحنه خواهد برد.

* ۱۲۰هزار زنجانی به تماشای «فصل شیدایی» نشستند
با توجه به استقبال گسترده مردمی از نمایش «فصل شیدایی» در شهر زنجان، اجرای این نمایش که از 5 مرداد آغاز شده بود تا 15 مرداد ماه تمدید شد.
به طور متوسط شبانه 13 هزار نفر و در مجموع تا شب گذشته بیش از 120 هزار نفر از مردم زنجان به تماشای این نمایش نشسته‌اند نمایش بزرگ فصل شیدایی برای اجرای خود در شهر زنجان، روایت و نمایش ۱ اتّفاق بزرگ تاریخی از جمله هبوط حضرت آدم، غدیرخم، قیام عاشورا، ظهور امام زمان(عج)، همچنین دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و بخش جدید نمایشی «عملیات کربلای۴ و۵» را تدارک دیده است.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول