اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تکذیب ادعای دست داشتن ایران در یک سوء قصد

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای رژیم بعث عراق مبنی بر نقش ایران در سوء قصد به جان امیر کویت را توطئه ای برای حمله به مناطق مسکونی ایران دانست و آن را رد کرد.

تکذیب ادعای دست داشتن ایران در یک سوء قصد

رخدادهای 6 خرداد 64

چکیده:

  • سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای رژیم عراق مبنی بر نقش ایران در سوء قصد به جان امیر کویت را رد کرد.

 

  • فرمانده نیروی هوایی ارتش: نیروی هوایی درسی فراموش نشدنی به رژیم بعثی خواهد داد.

 

  • بمباران های دیشب تهران 11 شهید و عده ای مجروح بر جای گذاشت.

 

  • دبیر کل سازمان ملل نسبت به از سر گرفته شدن حملات به مناطق غیر نظامی در جنگ ایران و عراق ابراز نگرانی کرد.

 

تکذیب ادعای دست داشتن ایران در سوء قصد به امیر کویت

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ادعای رژیم عراق مبنی بر نقش ایران در سوء قصد به جان امیر کویت را توطئه ای برای حمله به مناطق مسکونی ایران دانست و آن را رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم عراق برای ترمیم روابط مبتنی بر زورگویی خود با کشورهای منطقه در یک حرکت نمایشی اعلام کرد که به دنبال دخالت ایران در سوء قصد به جان امیر کویت عراق حملات خود را به تهران از سر خواهد گرفت. این حرکت تبلیغی که کذب بودن آن برای همه روشن است ماهیت واقعی و جنگ طلب این رژیم را در نقض مقررات بین المللی و حمله به مردم غیرنظامی آشکار می سازد. وی در این گفت و گو بر عدم هر گونه دخالت ایران در این حادثه و ناسازگاری این اقدامات با سیاست های جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.(1)

 

آمادگی کامل نیروی هوایی برای مقابله با رژیم بعثی

سرهنگ خلبان صدیق فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی تجاوزات هوایی دشمن به شهرهای میهن اسلامیمان را که عمدتا از ارتفاع بالا صورت می گیرد فاقد ارزش نظامی دانست و گفت: حمله برق آسای جنگنده های ایران به شهرالعماره که در دشت باز و با ارتفاع پایین صورت گرفت نشان دهنده قدرت فوق العاده نیروی رزمی هوایی ماست و نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا درس های فراموش نشدنی به رژیم بعثی عراق بدهد.

بر اساس این گزارش ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد نیروهای مسلح ایران با نهایت قدرت نسبت به تجاوزات عراق مقابله به مثل می کنند.(2)

هواپیماهای عراقی دیشب 2 بار به حریم فضائی تهران تجاوز کردند. و در هر نوبت با پرتاب چند راکت به نقاط مسکونی و بیابان های اطراف تهران تعدادی از هموطنان را شهید و مجروح کردند. در این حملات دیوار صوتی نیز شکسته شد. براساس گزارش ها در این حمله ناجوانمردانه 3 راکت در یک محله به چهار واحد مسکونی اصابت کرد که در نتیجه 6 نفر از اعضای یک خانواده به دلیل ریزش سقف شهید شدند براساس گزارش ها تعداد شهدای حملات دیروز به 11 تن رسید.

در واکنش به این حملات و چند شهر غرب کشور بمب افکن های شکاری ایران سحرگاه امروز مراکز اقتصادی و صنعتی 2 شهر «کوی بنجیق» و «عقره» را بمباران کردند. و پس از وارد کردن خسارات سنگین به این شهرها صحیح و سالم به آشیانه های خود بازگشتند.(3)

 

آمادگی ایران برای همکاری با مجامع بین المللی

خبرگزاری رویترز از سازمان ملل گزارش داد «خاویر پرز دکویار» دبیرکل سازمان ملل دیروز در مورد از سر گرفته شدن حمله به مناطق غیرنظامی در جنگ ایران و عراق ابراز تاسف کرد و از هر دو طرف خواست تا خویشتن داری نشان دهند دبیر کل در بیانیه ای که توسط یک سخنگوی سازمان ملل قرائت شد گفته است شدیدا از بالا گرفتن تشنج در این منطقه نگران است.

بر اساس این گزارش همزمان نماینده ایران در سازمان ملل نیز با ارسال یادداشت های جداگانه ای برای دبیر کل سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و رئیس جنبش عدم تعهد آمادگی ایران را برای همکاری با مجامع بین المللی جهت توقف حملات به غیرنظامیان اعلام کرد. در این یادداشت ها با اشاره به حملات وحشیانه رژیم عراق به ساکنین غیرنظامی چند شهر ایران آمده است: تجربه به خوبی نشان داده است که این رژیم هرگز در مقابل برخوردهای مماشات آمیز حاضر به پذیرش مقررات انسانی و بین المللی نیست و به همین علت جمهوری اسلامی ایران در مقابل حملات قبل این رژیم به مناطق مسکونی ناگزیر از مقابله به مثل گردید تردیدی نیست که این بار نیز حملات عراق علیه شهرها به شدت پاسخ داده خواهد شد و هدف از این عملیات مقابله به مثل منحصرا وادار نمودن رژیم عراق رعایت مقررات بین المللی و توقف حملات علیه مناطق مسکونی است.(4)

منابع:

1. کیهان، 6 خرداد 64، ص 2
2. اطلاعات، 6 خرداد  64، ص 2
3. کیهان، 6 خرداد  64، ص 2
4. اطلاعات، 6 خرداد 64، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول