اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/عراق؛ انتخاب چهارم/

چرا «حیدر العبادی» رای خود را در محله «الکرادة» به صندوق انداخت؟

نخست‌وزیر عراق صبح امروز رأی خود را در یکی از مراکز رای‌گیری نزدیک محل تولد و اقامتش به صندوق انداخت.

چرا «حیدر العبادی» رای خود را در محله «الکرادة» به صندوق انداخت؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق بر خلاف سایر مقامات مسئول در بغداد که رای خود را در مرکز ویژه رای‌گیری از مقامات مسئول عراق در هتل «الرشید» این شهر انداختند، در محله «الکرادة» رأی خود را ثبت کرد و از مردم عراق خواست تا در انتخابات جاری مشارکت گسترده داشته باشند. وی متولد همین محله است.

 

یک منبع آگاه و مسئول در کمیساریای عالی انتخابات در این‌باره توضیح داد و گفت: العبادی از ساکنان بغداد و از محله «الکرادة» است لذا می‌بایست در یکی از مراکز رای‌گیری نزدیک به محل اقامتش، رأی می‌داد به همین دلیل در هتل الرشید، بغداد حاضر نشده است. سایر مقامات مسئول عراق در دولت، اغلب متولد شهرهایی غیر از بغداد هستند و طبیعی است که رأی خود را در مرکز ویژه مقامات مسئول در پایتخت به صندوق اندازند.

از ساعت هفت صبح امروز (به وقت بغداد)، مراکز رای‌گیری در 18 استان این کشور به روی مردم گشوده شد تا آراء خود را برای تشکیل چهارمین پارلمان عراق پس از سقوط صدام به صندوق اندازند و صاحبان 328 کرسی پارلمانی را تعیین کنند. این انتخابات تا ساعت 18 عصر به وقت بغداد ادامه خواهد یافت و این ساعت قابل تمدید نیست.

از آنجا که نظام سیاسی عراق، پارلمانی است و ترکیب نهایی پارلمان مستقیما در انتخاب رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان و همچنین ساختار کابینه تاثیرگذار است، این انتخابات همواره از اهمیت زیادی در عراق برخوردار بوده است.

 نخست وزیر کنونی عراق، ریاست ائتلاف انتخاباتی «النصر والاصلاح» را برعهده دارد. وی در حساب توییتری خود، هدف از تشکیل این ائتلاف را علاوه بر پایداریِ بر پیروزی، مبارزه با فساد اعلام کرده است. العبادی با فراکسیون «مستقلون» به رهبری «حسین الشهرستانی» که ریاست حزب فضیلت را برعهده دارد، «تجمع عطاء» به رهبری «فالح الفیاض» و شماری از گروه‌های سنی نظیر «بیارق الخیر» در موصل به رهبری «خالد العبیدی» وزیر دفاع سابق، «معاهدون» به رهبری «عبد اللطیف الهمیم» رئیس دیوان اوقاف اهل سنت، «الوفاء» به رهبری «قاسم الفهداوی» وزیر برق و برخی گروه‌های کوچک و شخصیت‌های مستقل در این ائتلاف همپیمان شده است.

در حالی که ابتدا گفته می‌شد، نزدیک به 50 حزب و جریان سیاسی قرار است به این ائتلاف بپویندند؛ در نهایت حدود 20 حزب و تشکل و جریان سیاسی در این ائتلاف گرد هم جمع شدند که علاوه بر احزاب مذکور در بالا می‌توان به این اسامی اشاره کرد:

انتهای پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول