اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/یادداشت میهمان/

سیلی سومالی به امارات؛ خبری از توئیت‌های قرقاش و عبدالله بن زاید نیست

قطر و ترکیه با هدایت دولت موگادیشو در مسیر تقابل با امارات و مصادره دارایی‌های این کشور در سومالی، پاسخ دردناکی به توئیت‌های عبدالله بن زاید و انور قرقاش دادند.

سیلی سومالی به امارات؛ خبری از توئیت‌های قرقاش و عبدالله بن زاید نیست

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - سید کاظم صادقی؛  روابط دو کشور امارات و سومالی طی چند ماه اخیر شاهد تنش بوده که این تنش در روزهای اخیر به اوج رسیده و روابط دو کشور در آستانه قطع شدن قرار گرفته است.

مشکلات میان دو کشور زمانی به مرحله بحران رسید که سومالی ۱۰ میلیون دلار پول متعلق به امارات را در فرودگاه موگادیشو مصادره کرد که این امر خشم ابوظبی را برانگیخت. 

روابط دو کشور طی چندماه گذشته دچار مشکل شده بود که ابتدا از ترور یکی از مقامات قضایی سومالی و سپس متهم شدن نیروهای هوادار امارات به دست داشتن در این ترور کلید خورد و به رسانه ها درز پیدا کرد. پس از آن سومالی تلاش‌های سازمان یافته‌ای برای مقابله با امارات در زمینه کنترل بر بندر «بربره» در منطقه «سومالی لند» در شمال سومالی به مرحله اجرا گذاشت که این مسئله پس از ماجرای مصادره ۱۰ میلیون دلار و همچنین مصادره یک هواپیمای نظامی - که اماراتی‌ها مدعی‌اند هواپیما غیرنظامی است-  در فرودگاه «بوصاصو» در ایالت بونت لند سومالی درپی خودداری نظامی های اماراتی از تفتیش محموله‌هایشان بحران در روابط دو کشور را به مرحله غیرقابل بازگشتی رسانده و امارات هم در واکنش به این اقدامات بیمارستان «محمد بن زاید» را در موگادیشو تعطیل کرد. 

این درحالی است که روابط امارات و سومالی تا چندی پیش متفاوت از شرایط جاری، جریان داشت به طوری که امارات حتی مسئوولیت آموزش و پرداخت حقوق بخشی از نیروهای پلیس موگادیشو را برعهده گرفته بود و با توجه به وضعیت ورشکسته دولت سومالی و جنگ داخلی با گروه تروریستی الشباب کمک های مالی امارات نقش مهمی برای دولت این کشور داشت. از همین رو دولت سومالی روی آنچه امارات در این منطقه انجام می‌داد چشم بسته بود و تلاش امارات برای حضور نظامی در بندر بربره در منطقه خودمختار سومالی لند -که از سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرده- را رسانه‌ای نمی‌کرد.

کلید درک آنچه در رابطه امارات و سومالی روی داده این حقیقت است که دو کشور ترکیه و قطر اکنون به دو کشور اصلی تامین‌کننده کمک‌های اقتصادی به موگادیشو تبدیل شده‌اند و حالا برای تسویه‌حساب با درشت‌گویی‌های عبدالله بن زاید، انور قرقاش و ضاحی خلفان و در توئیتر در موگادیشو سیلی سختی به امارات زدند و ۱۰ میلیون دلار از پول این کشور را مصادره کردند. با شروع بحران در شورای همکاری تقابل قطر و امارات فراتر از منطقه خلیج فارس رفته است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه کانون بحران جاری در شورای همکاری در چارچوب دو ائتلاف ترکی_قطری با محور سعودی_بحرین_مصر و امارات مسئله اخوان المسلمین است، ترکیه هم  که سرمایه گذاری قابل توجهی در آفریقا انجام داده و به دنبال گسترش نفوذ در آفریقا به ویژه ساحل شرقی مشرف به خلیج عدن است، وارد تقابل با امارات شده و دوحه و آنکارا اکنون دشمن تمام عیاری با ابوظبی را کلید زده اند که قطعا به سومالی منحصر نخواهد شد به طوری که قطر و ترکیه با فشار خود تلاش دارند تا امارات را از سومالی خارج کنند و بعد از سومالی به سراغ دیگر حلقه ضعیف ائتلاف شان یعنی سودان می روند که به آرامی درحال خارج شدن از آغوش سعودی و امارات است و به سوی ترکیه و قطر متمایل شده است.

سودان توافق با امارات برای سرمایه گذاری در مناطق بندری را لغو کرده و همچنین با انتشار اخباری درباره مجازات نظامیان متجاوز در یمن به دنبال خروج بی سروصدا از ائتلاف سعودی اماراتی در این کشور است که در صورت نهایی شدن این مسئله می‌توان گفت ضربه ای مهلک در نبرد سیاسی جاری خاورمیانه دریافت نموده است. 

امارات که طی سال های اخیر با سرمایه‌گذاری تسلیحاتی در زمینه نیروی دریایی و هوایی خود با خرید مدرنترین جنگنده های آمریکایی و فرانسوی و تعداد زیادی کشتی جنگی در کنار کادرسازی برای نیروی دریایی خود و تلاش برای ایجاد پایگاه نظامی در مناطق ساحلی مشرف بر غرب دریایی سرخ، خلیج عدن به دنبال تبدیل شدن به قدرت دریایی در منطقه غرب اقیانوس هند بود، اکنون با دشواری در مسیر تحقق این اهداف مواجه شده و دشمنان قسم خورده اش در آنکارا و دوحه مصمم هستند تا سر اماراتی ها را به دیوار بکوبند. 

محمد بن زاید که به لطف دارایی های خود متوهم شده و برای خود نقشی فراتر از مرزهایش تعریف می کند تا خود را ژاندارم منطقه نشان دهد اکنون بعد از سیلی خوردن از کشور فقیر سومالی به نیابت از قطر و ترکیه درک می کند که هسته سیاست بین‌الملل مفهوم قدرت سخت است که با ساخت برج‌های بلند در بیابان‌های آسفالته متفاوت است.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول