اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

القدس‌العربی بررسی کرد؛ بحران‌آفرینی امارات در سومالی و تبعات آن

کشف و ضبط ۱۰ میلیون دلار امارات در سومالی و اعلام لغو همکاری نظامی دو کشور در روزهای اخیر باعث ایجاد تنش در روابط این دو کشور شده است.

القدس‌العربی بررسی کرد؛ بحران‌آفرینی امارات در سومالی و تبعات آن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از ماه‌ها پیش که موگادیشو با اتخاذ موضعی در بحران دیپلماتیک بین امارات و قطر مخالف کرد تنش در روابط امارات و سومالی آغاز شد و هفته گذشته به دنبال اعلام مصادره مبلغ 6/9 میلیون دلار امارات در فرودگاه موگادیشو، این تنش‌ها به اوج خود رسید.

وزارت امنیت سومالی اعلام کرده است که «در جریان بازرسی‌های عادی با کیسه‌های مشکوک مواجه شدیم و تحقیقات برای مشخص شدن منبع این پول که قاچاقی وارد شده است، آغاز شد.»

امارات، این کشور نفت‌خیز، اما مدعی است که گفته‌های مسئولان سومالی صحت ندارد و این پول‌ها به حمایت از ارتش سومالی اختصاص دارد و حتی نیروهای امنیتی سومالی به کادر هواپیمای امارات تعرض کرده‌اند.

وزارت خارجه امارات روز سه‌شنبه گذشته این حادثه را محکوم کرده و اقدام مسئولان سومالی در مصادره این دلارها را غیرقانونی و بر خلاف عرف دیپلماتیک خواند و حتی با اشاره به اینکه امارات در برقراری ثبات و امنیت در سومالی سهیم است، از حادثه به وجود آمده ابراز تأسف کرد.

در همین رابطه «محمد مرسل» وزیر دفاع سومالی لغو توافقنامه نظامی در خصوص آموزش سربازان سومالیایی در موگادیشو توسط امارات را اعلام کرد.

مرسل اظهار داشت که دولت سومالی مسئول توجه به نیروهای خود و پرداخت حقوق آنهاست و این مسئولیت را به طرف دیگری تحمیل نمی‌کند.

روزنامه القدس‌العربی در این باره نوشت که این نیروهایی که مرسل از آن نام می‌برد در حقیقت به طور مستقیم از امارات پول دریافت می‌کردند و سومالی با این تصمیم خود هسته ارتش ملی این کشور که از کمبود تجهیزات رنج می‌برد و با دشواری در مقابله با تهدیدات گروه تروریستی الشباب مواجه است، ضعیف‌تر می‌کند.

بحران قطر تنش میان امارات و سومالی را تشدید کرد

«رشید عبدی» کارشناس مرکز بحران‌های بین‌المللی می‌گوید که امارات و سومالی از سال‌ها پیش روابط مستحکمی با هم داشت اما از یکسال قبل که مشکلات در حاشیه خلیج‌فارس آغاز شده، تنش بین سومالی و امارات نیز آغاز شده است.

امارات به همراه سه کشور دیگر (مصر، بحرین و عربستان) از حدود یکسال قبل دوحه را به حمایت از گروه‌های تروریستی و ارتباط نزدیک با ایران متهم و روابط خود با این کشور را قطع کرده‌اند و به دنبال آن «محمد عبدالله محمد فرماجو» رئیس‌جمهور سومالی تصمیم گرفت که موگادیشو در این قضیه بی‌طرف بماند.

عبدی در این باره می‌گوید که «به سومالی به عنوان طرفدار جدی قطر نگاه می‌شود و این تنش (امارات و سومالی) نیز از ماه‌ها پیش افزایش یافت».

این بی‌طرفی سومالی که شاید تنها در ظاهر اینگونه باشد به بروز اختلافاتی بین دولت فدرال و ولایت‌های این کشور شد زیرا آنها معتقدند که فواید اقتصادی حمایت از عربستان و امارات بیشتر از موضع بی‌طرفی باشد.

سومالی در شرایطی ضعیف بسر می‌برد

امارات که سعی دارد در چارچوب جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن در منطقه شاخ آفریقا نیز جایی برای خود باز کند، با این دودستگی‌های به وجود آمده در سومالی بازی می‌کند.

اوایل مارس گروه بزرگ «بنادر جهانی دبی» توافقنامه سه‌جانبه‌ای را با جمهوری خودخوانده سومالی‌لند و اتیوپی درباره بندر استراتژیک بربره واقع در ورودی دریای سرخ امضا کرد.

این توافقنامه تأکید دارد که 51 درصد سهم بندر مذکور سهم گروه بنادر دبی، 30 درصد سهم سومالی‌لند و 19 درصد سهم اتیوپی است که موگادیشو این توافقنامه را رد کرد و از سوی دیگر جمهوری سومالی‌لند که به طور یکجانبه در سال 1991 اعلام استقلال کرده است دخالت موگادیشو در امور داخلی خود را محکوم کرد.

دولت سومالی و هیچ کشور دیگری هنوز جمهوری خود خوانده سومالی‌لند را به رسمیت‌ نشناخته‌اند.

امارات همچنین توافقنامه دیگری با سومالی‌لند در خصوص ایجاد پایگاه نظامی در بربره امضا کرد که به گفته رشید عبدی «موگادیشو همه این اقدامات را تلاشی برای تضعیف عمدی قدرت مرکزی می‌داند.»

عبدی همچنین امارات و سومالی را به بازنگری در مواضع خود و تلاش برای حل اختلافات از طریق گفت‌وگو دعوت می‌کند اما با این حال معتقد است که گره این اختلافات تنها از طریق حل بحران به وجود آمده در شورای همکاری خلیج فارس، باز خواهد شد.

وی اشاره می‌کند که اوضاع سومالی واقعا ضعیف است و اگر مدت زمان این بحران‌ها طولانی شد در آن صورت تأثیرات جدی بر ثبات سومالی خواهد داشت.

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول