اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دیدار معاون وزیر خارجه با دبیر کل سازمان ملل

صبح امروز کاظم پور اردبیلی معاون امور بین الملل و اقتصادی وزارت امورخارجه کشورمان که برای تسلیم پیام رئیس جمهور به دبیر کل سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است با دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت و گو کرد.

دیدار معاون وزیر خارجه با دبیر کل سازمان ملل

رخدادهای 28 اسفند 63

چکیده:

  • فرستاده ویژه گاندی پیام رئیس جنبش غیرمتعهدها را تقدیم آیت الله خامنه ای کرد.

 

  • رئیس جمهور: ایران همچنان از پیشنهاد عدم حمله به هدف های غیرنظامی استقبال می کند.

 

  • بغداد امروز هدف چهارمین موشک ایران قرار گرفت.

 

  • توپخانه ایران تاسیسات 15 شهر عراق را زیر آتش سنگین گرفت.

 

  • 4 فروند هواپیمای عراقی سرنگون شد.

 

  • معاون وزیر امور خارجه موارد نقض قوانین بین المللی از سوی عراق را با دبیر کل سازمان ملل در میان گذاشت.

 

آیت الله خامنه ای: ما مجبور به مقابله به مثل شدیم

پیام  راجیو گاندی رئیس جمهور هند و رئیس جنبش غیرمتعهدها به وسیله معاون وزیر خارجه هند تقدیم آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان شد. آقای گاندی در پیام خود پیشنهاد کرده است که حمله به هدف های غیر نظامی در دو کشور ایران و عراق متوقف شود.

رئیس جمهور در دیدار با معاون وزیر خارجه هند و در پاسخ به پیشنهاد رئیس جنبش غیرمتعهدها گفت: محکوم کردن تجاوزگر بهترین وسیله برای پیشگیری توسعه تجاوز از زمین به حریم هوا و دریاست. ما از پیشنهاد هند استقبال می کنیم. هند می تواند توانایی خود را جهت تامین امنیت هوا، دریا، شهرها و پیشگیری از کاربرد سلاح های شیمیایی بیازماید.

رئیس جمهور با تاکید بر مغایرت حمله به هدف های غیر نظامی با سیاست جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران در برابر سه سال و نیم حملات عراق به شهرهای غیرنظامی کشورمان مقابله به مثل نکرد تا زمانی که ابعاد جنگ ما را مجبور ساخت از آن به عنوان یک عامل بازدارنده استفاده کنیم. عراق از 10 روز پیش مجددا حملات خود را به اهداف غیر نظامی در شهرهای مسکونی ما را ادامه داد و ما را ناگزیر از مقابله به مثل کرد.

رئیس جمهور افزود: ما به درخواست دبیر کل سازمان ملل مبنی بر متوقف ساختن حملات به مناطق مسکونی بی درنگ پاسخ مثبت دادیم ولی عراق زیر بار نرفت و حملاتش را ادامه داد و اکنون نیز بر اساس سیاست عدم حمله به هدف های غیرنظامی از درخواست نخست وزیر هند استقبال می کنیم.(1)

 

اصابت چهارمین موشک ایران به قلب بغداد

قرارگاه خاتم النبیاء اعلام کرد ساعت 5 و 27 دقیقه صبح امروز بغداد هدف حمله موشکی ایران قرار گرفت. یک منبع نزدیک به شورای عالی دفع در مورد چهارمین حمله موشکی ارتش اسلام به مرکز بغداد گفت: این موشک به منطقه صنعتی الدوره بغداد اصابت کرد. دیروز نیز در سومین حمله موشکی ایران به بغداد ساختمان جدید وزارت خارجه این کشور ویران شد. امروز همچنین اعلام شد 4 فروند هواپیمای جنگنده عراقی در شهرهای مختلف کشور که قصد بمباران مناطق مسکونی را داشتند توسط جنگنده های ارتش جمهوری اسلامی و پدافند هوایی شهرها سرنگون شدند. یکی از این جنگنه ها بر فراز تهران هدف قرار گرفت و با آتش پدافند هوایی مدافعان هوشیار در شمال شرقی تهران با اصابت به کوه متلاشی شد. همزمان ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد توپخانه ایران تاسیسات نظامی و اقتصادی 15 شهر عراق را هدف قرار داد. از بغداد نیز خبر می رسد که بر اثر اصابت موشک های ایران به قلب بغداد اوضاع پایتخت عراق متشنج شده و شتاب سکنه این شهر سه میلیونی برای ترک آن افزایش یافته است. بر اساس گزارش ها ساکنان بغداد این شهر را به مقصد اماکن مبترکه ترک می کنند همین گزارش حاکیست خانواده های حکام درجه یک عراق اکثرا از بغداد گریخته اند.(2)

 

دیدار معاون وزیر خارجه با دبیر کل سازمان ملل

صبح امروز کاظم پور اردبیلی معاون امور بین الملل و اقتصادی وزارت امورخارجه کشورمان که برای تسلیم پیام رئیس جمهور به دبیر کل سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است با دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که دکتر رجایی خراسانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و تنی چند از مسئولین این سازمان حضور داشتند آقای کاظم پور در مورد استفاده مجدد رژیم بعث از سلاح های شیمیایی و حمله به مناطق مسکونی و افراد غیرنظامی توسط این رژیم خواستار تلاش بیشتر دبیر کل به منظور وادار نمودن رژیم عراق به رعایت مفاد کنوانسیون های ژنو و عدم حمله به مناطق مسکونی شد. وی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران عدم موضع گیری جوامع بین المللی بویژه شورای امنیت را به منزله تائید کاربرد این نوع سلاح ها تلقی می کند. دبیر کل سازمان ملل نیز در این دیدار از کاربرد سلاح های شیمیایی توسط رژیم بعث عراق اظهار تاسف کرد.(3)

منابع:

1. کیهان، 28 اسفند 63، ص 18
2. اطلاعات، 28 اسفند 63، ص 2 و 3
3. کیهان، 28 اسفند 63، ص 19

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول