اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

شهادت 62 نفر در بیروت

در این حمله اتومبیلی که پر از مواد منفجره بود در ناحیه پر جمعیت بیراعباد منفجر شد و یک ساختمان سه طبقه را ویران کرد.

شهادت 62 نفر در بیروت

رخدادهای 18 اسفند 63

چکیده:

  • صدام آبادان، سوسنگرد، بستان، سرپل ذهاب، دزفول و پیرانشهر را بمباران کرد.

 

  • حملات عراق به شهرهای جنوبی و غربی کشور بیش از 680 شهید و مجروح برجای گذاشت.

 

  • مجلس ساختن پناهگاه در مناطق جنگی کشور را تصویب کرد.

 

  • 10 عضو دیگر از خانواده آیت الله العظمی حکیم توسط صدام به شهادت رسیدند.

 

  • بوتیک داری در سراسر کشور به دستور وزارت بازرگانی غیرقانونی اعلام شد.

 

  • انفجار بمب در منطقه شیعه نشین بیروت 62 شهید و 198 مجروح برجای گذاشت.

 

680 شهید و مجروح در حملات هوایی به جنوب و غرب کشور

بر اساس گزارش ها طی دیروز و صبح امروز صدام شهرهای آبادان، سونگرد، خرم آباد، بستان، سرپل ذهاب، پیرانشهر و دزفول را بمباران کرد. در این حملات تاکنون نزدیک به 500 نفر شهید و مجروح شده اند. در سرپل ذهاب 34 شهید، در پیرانشهر 400 شهید و مجروح و در سوسنگرد 46 نفر شهید و 200 مجروح شده اند. صدها باب مغازه و خانه مسکونی نیز در این مناطق ویران شده اند. صبح امروز نیز مزدوران بعثی 4 موشک به سمت دزفول شلیک کردند که از میزان تلفات این حمله خبری مخابره نشده است. در شهرهایی که مورد حملات موشکی رژیم بعثی قرار گرفته اند سه روز عزای عمومی اعلام شده است.(1)

 

موافقت مجلس با ایجاد پناهگاه در مناطق جنگی کشور

مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست حجت الاسلام محمد یزدی تشکیل جلسه علنی داد. در این جلسه نمایندگان پیشنهادی مبنی بر اختصاص بودجه برای ایجاد پناهگاه در مناطق جنگی کشور را مطرح کردند. متن پیشنهاد که به رای نمایندگان گذاشته شد و به تصویب رسید به این شرح است: وزارت خانه های مسکن و شهرسازی و جهاد سازندگی مکلف هستند حداقل 5 درصد از محل اعتبار بند 2 (سرمایه گذاری ثابت) این تبصره را صرف ایجاد پناهگاه های مورد نیاز مناطق جنگی کشور بنمایند. بر اساس این گزارش با تصویب این پیشنهاد بررسی تبصره 9 لایحه بودجه پایان پذیرفت.(2)

 

شهادت 10 تن از خاندان آیت الله حکیم در عراق

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی رژیم بعثی صهیونیستی عراق در واپسین دم حیات ننگین خود و به دنبال شکست های مکرری که در جبهه های نبرد با رزمندگان اسلام و مجاهدین مسلمان عراق نصیبش شده است بار دیگر دست به جنایت فجیع دیگری زده و 10 تن از سادات علما و فضلای متعلق به بیت مرحوم آیت الله العظمی حکیم را که از حدود دو سال پیش تا کنون در زندانی واقع در بغداد به سر می بردند به شهادت رساند.

بر اساس گزارش رسیده پیکر مطهر این شهیدان روز چهارشنبه 15 اسفند برای خاکسپاری تحویل بستگان مرحوم آیت الله العظمی حکیم شد. گفتنی است رژیم بعثی عراق دو سال پیش در تهاجمی به بیت آیت الله العظمی حکیم جمعی از وابستگان و نزدیکان ایشان را که جملگی از اعضای خانواده ایشان بودند را ربوده و تهدید کرد که چنانچه مجاهدین عراقی دست از مبارزات خود برندارند در هر زمان تعدادی از این افراد را اعدام خواهد کرد.(3)

 

بوتیک داری غیرقانونی شد

بوتیک داری در کشور غیرقانونی اعلام شد و کلیه بوتیک داران موظف شدند سریعا نسبت به تغییر شغل خود و انتخاب شغل شرافتمندانه ای از رشته های شغلی مجاز اقدام کنند. وزارت بازرگانی با  صدور اطلاعیه ای ضمن اعلام این خبر یاداور شد کلیه مراجع قانونی آماده مقابله با متخلفین در این زمینه هستند. در بخشی از اطلاعیه آمده است: وزارت بازرگانی به عنوان مسئول هیئت عالی نظارت بر شوراهای مرکزی اصناف و مجری قانون نظام صنفی اعلام می دارد بوتیک و بوتیک داری هرگز با فرهنگ اسلام سنخیت نداشته و به هیچ وجه جذب جامعه اصناف محترم نخواهد شد و هرگونه فعالیتی با این نام و محتوا فاقد مجوز قانونی است.(4)

 

شهادت 62 نفر در بیروت

انفجار یک بمب و متعاقب آن انفجار کپسول های گاز یک فروشگاه در منطقه شیعه نشین جنوبی بیروت روز گذشته به شهادت حداقل 62 نفر و جراحت 198 تن دیگر منجر شد. در این حمله اتومبیلی که پر از مواد منفجره بود در ناحیه پرجمعیت بیراعباد منفجر شد و  یک ساختمان سه طبقه را ویران کرد. پنج بیمارستان واقع در غرب بیروت آمار تلفات و مجروحان را تائید کردند. به گفته مقامات آگاه این جنایت قطعا کار مزدوران آمریکا و اسرائیل است. به گفته مقامات بیمارستانی بسیاری از مجروحان در شرایط بدی هستند سخنگوی پلیس بیروت نیز اعلام کرد اتومبیل منفجر شده حاوی 250 کیلو مواد منفجره تی ان تی بوده است.(5)

منابع:

1. اطلاعات، 18 اسفند 63، ص 2
2. اطلاعات، 18 اسفند 63، ص 4
3. جمهوری اسلامی، 18 اسفند 63، ص 2
4. اطلاعات، 18 اسفند 63، ص 4
5. کیهان، 18 اسفند 63، ص 1 و 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول