اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

وزیر راه استعفا کرد

نخست وزیر ضمن تقدیر از خدمات ارزنده ایشان در وزارت راه و ترابری استعفای آقای نژاد حسینیان را پذیرفت.

وزیر راه استعفا کرد

رخدادهای 21 اسفند 63

چکیده:

  • 22 شهر و شهرک عراق هدف حملات متقابل ایران قرار گرفت.

 

  • نخستین حمله موشکی ایران کرکوک را درهم کوبید.

 

  • امام خمینی در پیامی رحلت آیت الله خادمی را تسلیت گفتند.

 

  • نژاد حسینیان وزیر راه و ترابری استعفا کرد.

 

  • در پی اجلاس کمیته مرکزی حزب کمونیست گورباچوف جانشین چرنیکو شد.

 

حملات گسترده ایران به 22 شهر عراق

رژیم عراق عراق در ادامه حملات وحشیانه خو به شهرها و مراکز غیر نظامی کشورمان شب گذشته علاوه بر تهران، دزفول، مسجد سلیمان، خرم آباد، اراک، زنجان و قم را نیز هدف حملات هوائی و موشکی خود قرار دارد. در همین حال جزئیات حملات متقابل موشکی ایران به بغداد، بصره و دیگر شهرهای عراقی که شمارشان به 22 شهر می رسد منتشر شد. بر اساس این گزارش در حمله موشکی عراق به باختران 81 تن شهید و 650 تن مجروح شدند. در حمله موشکی دشمن به بروجرد نیز 26 تن شهید و 250 تن مجروح شدند.

بر اساس گزارش ها در حملات متقابل ایران 22 شهرعراقی به همراه بغداد توسط توپخانه و جنگنده های ایران زیر آتش قرار گرفتند. اسوشیتدپرس نیز از قول شاهدان عینی گزارش داد جنگنده های ایرانی در ساعات شلوغ و پر رفت و آمد بغداد این شهر را بمباران کردند و جنگنده های ایرانی در فاصله نزدیکی از سطح زمین پرواز می کردند که تعجب شهروندان عراقی را برانگیخت. در این حملات چندین نقطه استراتژیک بغداد هدف حملات جنگنده های ایرانی قرار گرفت. این گزارش حاکیست برای اولین بار مناطق صنعتی و اقتصادی کرکوک ساعت 2 و 40 دقیقه بامداد امروز هدف موشک زمین به زمین رزمندگان اسلام قرار گرفت. در این حمله خسارات سنگینی به مناطق حیاتی این شهر وارد شد. از بصره نیز گزارش می رسد این شهر به طور مستمر و مداوم توسط توپخانه سپاه اسلام کوبیده می شود و مامورین غیر نظامی عراق از سه روز پیش مشغول خارج کردن اجساد کشته شدگان و قربانیان ماجراجویی صدام از زیر آوار هستند. بر پایه همین گزارش در اثر گلوله باران مداوم شهر بصره توسط توپخانه ایران و تعطیل ادارات و موسسات دولتی و مغازه ها برای ششمین روز متوالی و نیز به دلیل توقف فعالیت روزمره در این شهر بصره با بحران کمبود شدید مواد غذائی و سوخت مواجه شده است.(1)

 

پیام امام خمینی به مناسبت رحلت رئیس حوزه علمیه اصفهان

به مناسبت رحلت آیت الله خادمی رئیس حوزه عملیه اصفهان امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر فرمودند.

در بخشی از این پیام آمده است: این عالم متقی، بحق خادم صادق شریعت و حافظ حدود اسلام و سرمشق تقوا و علم و عمل برای دیگران بود و فقدان و رحلتش ثلمه بر اسلام و حوزه های علمیه بود. امثال این شخصیت ها که یادگار سلف صالح و نمونه هایی از بزرگان علم و تقوا بودند، ذخیره هایی بوده و هستند که ما باید با جان و دل قدرشان را بدانیم و در حیات و مماتشان پیروی از سیره حسنه آنان کنیم. گفتنی است آیت الله منتظری، رئیس جمهور و نخست وزیر نیز در پیام های جداگانه ای رحلت آیت الله خادمی رئیس حوزه علمیه اصفهان را تسلیت گفتند.(2)

 

وزیر راه استعفا کرد

روابط عمومی دفتر نخست وزیری اعلام کرد آقای نژاد حسینیان وزیر راه و ترابری از سمت خود استعفا داد. آقای موسوی نخست وزیر ضمن تقدیر از خدمات ارزنده ایشان در وزارت راه و ترابری استعفای آقای نژاد حسینیان را پذیرفت. نخست وزیر همچنین طی حکمی آقای خاموشی معاونت وزارت راه و ترابری و رئیس کل راه آهن را به سمت سرپرست این وزارتخانه و قائم مقام نخست وزیر در وزارت راه و ترابری منصوب کرد. بر اساس گزارش ها نژادحسینیان قبلا دو بار دیگر استعفا کرده بود که مورد قبول واقع نشد.(3)

 

گورباچوف رهبر شوروی شد

خبرگزاری رسمی شوروی تاس دیشب اعلام کرد که میخائیل گورباچوف 54 ساله در جریان نشست فوق العاده کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی به اتفاق آراء به سمت دبیرکلی حزب کمونیست این کشور برگزیده شد. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد این انتخاب 4 ساعت پس از اعلام رسمی درگذشت کنستانتین چرنیکو به عمل آمد. گورباچوف 54 ساله جوانترین عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی است. وی در سال 1984 به کانادا و انگلیس سفر کرده و با انجام این مسافرت ها سیمای یک رهبر مدرن را از خود بروز داد به گونه ای که مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس درباره اش اظهار داشت با گورباچوف می توان کنار آمد.(4)

منابع:

1. کیهان، 21 اسفند 63، ص 2 و 3
2. جمهوری اسلامی، 21 اسفند 63، ص 4
3. اطلاعات، 21 اسفند 63، ص 1
4. اطلاعات، 21 اسفند 63، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول