اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مواضع مشترک ایران و سوریه در اجلاس کشورهای اسلامی

پانزدهمین اجلاس کنفرانس وزیران خارجه کشورهای اسلامی دیروز در پشت درهای بسته و در یک محیط متشنج به کار خود ادامه داد در این نشست نمایندگان ایران و سوریه به حضور مصر در کنفرانس وزرای خارجه کشورهای اسلامی را به شدت محکوم کردند.

مواضع مشترک ایران و سوریه در اجلاس کشورهای اسلامی

رخدادهای 29 آذر 63

چکیده:

  • معاون وزیر خارجه مسائل مورد رسیدگی هیئت اعزامی سازمان ملل به ایران و عراق را تشریح کرد.

 

  • آیت الله مهدوی کنی: دانشگاه های ما باید از دین تغذیه کنند.

 

  • دکتر ولایتی از مواضع کنفرانس کشورهای اسلامی در قبال مسائل جهان اسلام و عدم برخورد جدی با اسرائیل شدیدا انتقاد کرد.

 

  • ایران و سوریه حضور مصر در کنفرانس صنعا را  محکوم کردند.

 

  • ایران از پیشنهاد افزایش قیمت سنگین اوپک حمایت کرد. 

 

معاون وزیر خارجه: وضعیت مهندس تندگویان در عراق رسیدگی می شود

کاظم پور اردبیلی معاون وزیر امور خارجه دیروز در یک مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی مسائل مورد رسیدگی هیئت اعزامی سازمان ملل به ایران و عراق را تشریح کرد.

وی گفت: رسیدگی به موارد متعددی از نقض آشکار مقررات بین المللی از جمله ضرب و شتم اسرای ایرانی در زندان های عراق، شهادت گروهی از اسرای ایرانی، سرنوشت غیر نظامیان ربوده شده ایرانی، نگهداری کادر پزشکی و پرستاری ایران به عنوان اسیر جنگی در عراق که آشکارا مخالف مقررات کنوانسیون ژنو می باشد و وضعیت مهندس تندگویان وزیر نفت سابق کشورمان از جمله مواردیست که در دستور کار هیئت اعزامی سازمان ملل به عراق و ایران قرار دارد.

کاظم پور افزود: هیئت سازمان ملل قرار است در نیمه دوم دی ماه ابتدا به مدت 6 روز از عراق و  سپس از کشورمان بازدید کند و ما آمادگی کامل داریم که وضعیت اسرای عراقی که بر اساس اصول انسانی و اسلامی و مقررات بین المللی در اردوگاهایمان نگهداری می شوند را در معرض قضاوت اعضای هیئت  قرار دهیم.(1)

 

آیت الله مهدوی کنی: در اسلام آزادی اندیشه روی اصول وجود دارد

دومین روز سمینار وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه تهران دیروز با سخنرانی آیت الله مهدوی کنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر جامعه روحانیت مبارز پیگیری شد.

آیت الله مهدوی کنی در این سمینار گفت: پیوند حوزه و دانشگاه به این معنا نیست که دانشگاهیان به حوه های علمیه و روحانیون به دانشگاه بیایند باید با توجه به وضع موجود هر دو نهاد، این پیوند را بوجود آورد و در هر دوی آنها روح یکدیگر را دواند و هر دو را در یک کالبد کرد.

وی افزود: ما نمی توانیم در حوزه علم جدا از دین باشیم. دانشگاه های ما باید از دین تغذیه کنند و اگر می خواهند این پیوند موجود حفظ شود باید این مساله را بپذیرند و در مقابل پذیرفتن این اصل به بررسی و تفحص بپردازند دین یک مهاجم نیست که وقتی وارد صحنه عمل شد همه چیز را با خشونت بررسی کند آنطور که در اروپا و یا دیگر ممالک کردند. در اسلام آزادی اندیشیدن بر روی اصول وجود دارد لذا ما باید بر این مساله عمیقا بیندیشیم. در غیر این صورت از صراط مستقیم خارج خواهیم شد.(2)

 

تشریح مواضع ایران در کنفرانس صنعا

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر دیروز در پانزدهمین اجلاس کنفرانس وزرای خارجه کشورهای اسلامی در صنعا پایتخت یمن ضمن سخنان مشروحی مواضع جمهوری اسلامی را در مورد مسائل مختلف جهان اسلام تشریح کرد.

دکتر ولایتی ضمن تشریح ضرباتی که تقویت روند کمپ دیوید به جهان اسلام وارد می آورد تلاش در جهت به پای میز مذاکره کشاندن کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را تقبیح و محکوم کرد.

وی با استناد به جنایاتی که رژیم اشغالگر قدس علیه مسلمین مرتکب شده و می شود یاداور شد که فاجعه لبنان و اشغال جنوب این کشور توسط عمال رژیم صهیونیستی بار دیگر لزوم مبارزه قهرآمیز با دشمن متجاوز را نشان داد.

بر اساس این گزارش پاندهمین اجلاس کنفرانس وزیران خارجه کشورهای اسلامی دیروز در پشت درهای بسته و در یک محیط متشنج به کار خود ادامه داد در این نشست نمایندگان ایران و سوریه به حضور مصر در کنفرانس وزرای خارجه کشورهای اسلامی را به شدت محکوم کردند.(3)

 

آغاز به کار وزرای نفت اوپک در ژنو

وزرای نفت کشورهای عضو اوپک دیروز هفتاد و دومین اجلاس خود را در شرایطی که احتمال توافق آنان پیرامون اتخاذ سیاستی مشترک جهت جلوگیری از جنگ قیمت بین اعضا پیش از پیش تقویت یافته است آغاز کردند.

بنا به اعلام منابع کنفرانس وزرای نفت افزایش قیمت نفت نوع سنگین به میزان 50 سنت و کاهش قیمت نوع بسیار سبک به میزان 25 سنت را مورد بررسی قرار دادند. محمد غرضی وزیر نفت کشورمان دیروز قبل از آغاز کنفرانس با تائید مطلب فوق حمایت ایران از افزایش 50 سنت را اعلام کرد و در عین حال با کاهش قیمت نفت نوع بسیار سبک مخالفت نمود وی همچنین تولید نفتی ایران را کمتر از سهمیه 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز خبر داد.(4)

منابع:

1. کیهان، 29 آذر 63، ص 1 و 2
2. کیهان، 29 آذر 63، ص 26
3. اطلاعات، 29 آذر 63، ص 3 و 20
4. اطلاعات، 29 آذر 63، ص 4

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول